A Magyar Távirati Iroda jelentést tesz közzé a Szépművészeti
Múzeum új kiállításáról.
*
Kultúra-kiállítás-Svájc
Egy szimbolista látomás – megnyílt a Szépművészeti Múzeum
Hodler-kiállítása
Budapest, 2008. szeptember 9., kedd (MTI) - Keddtől
látogatható a budapesti Szépművészeti Múzeum Ferdinand Hodler svájci festő
munkáit bemutató, Egy szimbolista látomás címmel megrendezett időszaki
kiállítása, melynek keretében első alkalommal láthatók Magyarországon az itthon
kevésbé ismert művész képei. A nemzetközi együttműködésben létrejött,
nagyszabású tárlat 170 festmény, grafika és néhány dokumentum segítségével ad
átfogó képet a szecesszió egyik vezető egyéniségének életművéről.
„A Szépművészeti Múzeum néhány éve kezdett, a modern
művészet nagyjainak munkásságát bemutató sorozatának mindegyik kiállítása
érdekes és fontos a magyar kulturális élet szempontjából” - utalt a keddi
megnyitón az intézmény korábbi Monet- és Van Gogh-tárlataira is Arató Gergely,
az Oktatási és Kulturális Minisztérium államtitkára.
A Ferdinand Hodler (1853-1918) képeiből rendezett kiállítás
különös érdeklődésre tarthat számot, „az a szellemi áramlat, amelyhez a svájci
festő életműve tartozik, átformálta a művészetről és a világról alkotott képet”
- fogalmazott. Mint Arató Gergely megjegyezte, Hodler egyéni stílusa azt
jelenthette a svájciaknak, mint nekünk Ady vagy a Nyugat.
„Nemcsak a könyveknek, a képeknek és a festőknek is megvan a
maga sorsa” - aktualizálta a latin mondást Christian Mühlethaler. A svájci
nagykövet úgy vélte, a Szépművészeti Múzeum kiállításán a közönség a XIX.
század egyik legnagyobb festőjének műveivel találkozhat, akinek képei ma is
időtállóak.
A művészet és a diplomácia között párhuzamot vonva Christian
Mühlethaler hangsúlyozta, idén különösen intenzívek a magyar-svájci
kapcsolatok, amelyet többek között Göncz Kinga, Szili Katalin és Sólyom László
látogatása is jelez.
Czére Andrea, a Szépművészeti Múzeum tudományos
főigazgató-helyettese is kiemelte a tárlat létrejöttét segítő nemzetközi
együttműködést. Mint elmondta, a kiállítás anyagát számos svájci intézmény és
magángyűjtő kölcsönözte, olyan festményeket is, amelyeket még soha sehol nem
állítottak ki.
„Jelentős ez a tárlat, melynek köszönhetően megismerhetjük
ezt a törékeny és nehezen mozgatható életművet” - fogalmazott Marosi Ernő
akadémikus. A művészettörténész hozzáfűzte, hogy elsőrendű festmények érkeztek
a budapesti kiállításra. A tárlatnak mégis van némi rizikója a művész hazai
ismeretlensége miatt – vélte Marosi Ernő, megjegyezte azonban, hogy az esemény
időpontja ugyanakkor kedvező, mert a magyar közönség az utóbbi időszakban több
kiállításon találkozhatott a korszak festőivel.
Mint az akadémikus elmondta, feltűnő a hallgatás a hazai
kritika és művészettörténet részéről Hodler életművével kapcsolatban, és még a
kevés említés többsége is negatív, kimutatható azonban a svájci művész magyar
festőkre - így Aba-Novákra, Derkovitsra vagy Márffyra - gyakorolt hatása.
„Ha valaki összehasonlítja Hodler képeit kortársainak
alkotásaival, azonnal feltűnik a svájci festő műveinek különbözősége” -
hangsúlyozta Katharina Schmidt. A kiállítás kurátora elárulta, elsősorban arra
próbáltak választ keresni, miben rejlik Hodler művészetének egyedisége.
„Ezért olyan képeket válogattunk össze, melyeket a művész
saját megfontolásból, nem megrendelésre festett, így a bemutatott anyag néhány
önarcképpel kiegészítve jobban reprezentálja Hodler legfontosabb témáit: a
tájképeket és az emberábrázolást” - tette hozzá.
A svájci művészettörténész elmondása szerint a tárlat az
indulás képei után felvonultatja a szimbolista festő legjelentősebb alkotásait,
többek között Az éjszaka, A Kiválasztott, A Nappal, A Szerelem, Az Érzés és a
Pillantás a végtelenbe című műveket. Haldokló szerelméről, Valentine
Godé-Darelről festett megrázó sorozata mellett végigkövethetjük
tájképfestészetének alakulását is.
„Életművét a Genfi-tavat és a Mont Blanc-t ábrázoló képek
zárják le, melyeket áthat a kozmikus egység, a természet és az ember közötti
harmónia látomása” – fogalmazott Katharina Schmidt.
(Magyar Távirati Iroda, 2008. szeptember 9.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése