A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Hóember a
gyermek titkos sírhelyénél címmel a szerző Némafilm című tárcasorozatában.
*
Hóember a gyermek titkos sírhelyénél
Amikor megjelent Kontra Ferenc horvátországi magyar író
Drávaszögi keresztek című regénye (Forum Könyvkiadó, Újvidék, 1988), még nem is
sejthette sem a szerző, sem olvasója, hogy a tragédiák (a kötetben főleg
családiak) egymásba fonódó sorozata, amelyeket gyermekkorának kedvelt
helyszíneiről megelevenített, alig néhány év múlva – ezúttal valamelyest
modernebb formában – a valóságban is megismétlődnek a Drávaközben és
Horvátország baranyai területén. Amikor a témát már jószerével csak az
emlékezetből, idős emberek elbeszéléseiből lehetett felidézni – mint tette azt
Kontra regényében –, újra kitört a háború. A 20. század utolsó európai háborús
láncolata vonult végig a Balkánon, az egykori Jugoszlávia volt tagállamain.
Szlovénia, Horvátország, Bosznia, Macedónia, Koszovó.
A tanyák életének ma már megszűnő félben lévő világát
ábrázolja a szerző a regény első részében. Egyik főhőse, a paraszti család ifjú
sarja, Jani, a történet elején még kisfiúként figyeli környezetét. Kontra úgy
szövi a mű cselekményét, hogy a bemutatott – rendre tragédiában végződő –
emberi sorsok fájdalmasan érintsék hősét. Így formált élethelyzetében különösen
érdekes és megható az a gyermeteg és makacs szeretet, amely Janit egy egyszerű
kosárhoz köti – hiszen a szemléletesen bemutatott tanyai világban még minden
ilyen apróságnak jelentősége volt –, talán csak azért, mert ő választotta ki,
amikor megvették. Idézem: „…ezt vittem magammal a hegyre, akkor is, amikor a
fülét dróttal kellett megerősíteni, amikor régen lekopott róla a díszítés…”
A szerző akkor tér át a tanyák világának ábrázolásáról a
drávaközi falvak bemutatására, amikor a család a faluba költözik (ezt a mű
szempontjából talán szükségszerű elemnek is mondhatjuk), azonban Jani addig
megszokott élete ekkor összeomlik, elsősorban a személyes vonatkozások miatt, s
új fogódzókat keres: „…egy ismerős tekintet. Fájdalom bujkált az arc könnyű
árnyékaiban. Márványbőrén tökéletes összhangban helyezkedett el az orr arányos
vonala, a szemek tiszta íve…”
Szalma Mariska, akinek a fényképéről beszél idézett
szavaiban a mesélő, nem tűnik fel a regényben, csak a fényképét találja meg a
kisfiú frissen vásárolt falusi házuk padlásán, s az a rituális mozdulat,
amellyel visszahelyezi régi helyére, tisztelgés egy irreális álom előtt.
A regény Annája is rituálisan viszonyul a múlthoz.
Gyermekének titkos sírhelyénél – a falutól ez igen messze esik – hóembert épít.
A gyermek koraszülött volt, ezért halt meg. Forgács Pista, az apa, nem is
tudott arról, hogy gyermeke fogant, született és meghalt.
Egy regény rituális jegyei és terei ezek, amelyek a szerző
gyermekkorának helyszíneiről felidézve legalább annyira valósak, mint bármely
elmesélt történet. A padláson hagyott fénykép ma már valószínűleg akkor sem
lenne meg, ha a történet úgy igaz, ahogy írva van. És amikor hóembert építenek,
akkor sem biztos, hogy azt a gyermeket szórakoztatják vele, akiről úgy
gondolták, ott van titkon eltemetve. Talán már az álmok sem annyira irreálisak,
mint egykor régen, a háború előtt voltak. Vagy hát nem is volt az álmokkal
semmi baj. Önmagában a háború volt irreális.
(Magyar Hírlap, 2007. április 3.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése