A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Fordított
ösvényen címmel a szerző Némafilm című tárcasorozatában.
*
Fordított ösvényen
„Vagy traktátusokat írunk, vagy irodalmat. Az irodalom a
józan ész utolsó menedéke, vagy annak kellene lennie” – mondta egy interjúban
Danilo Kiš.
Parmenidész, a görög filozófus (i. e. 540–470) Xenophanész
tanítványa volt; az utóbbi által alapított eleai iskola egyik kiemelkedő
tanítványa. Tanítása szerint csak a létező létezik, amely nem keletkezett és
nem pusztul el, egyetlen, mozdulatlan és teljes. Ez persze túlzottan is
leegyszerűsített magyarázata tanainak, de most talán érjük be ennyivel. Ahogy ő
maga fogalmazott: „Ami kimondható és elgondolható, annak léteznie kell. Mert
van létezés / és nincs, ami nem létezik. Arra intelek, fontold ezt meg. / Mert
először a kutatásnak ettől az útjától óvlak, / azután még attól, amelyen a mit
sem tudó halandók / tévelyegnek, a kétfejűek: mert tanácstalanság / kormányozza
keblükben a tévelygő gondolkodást, így sodródnak, / süket és vak, megigézett,
különbséget tenni nem képes népség, / akik a létezést és a nemlétezést
ugyanannak tartják / és nem ugyanannak, [akik számára] mindenben van fordított
ösvény” (Steiger Kornél fordítása).
Nincs, ami nem létezik, tehát a nemlét sem lehetséges. Ily
módon a fordított ösvénynek is léteznie kell. Ha elfogadjuk Danilo Kiš
véleményét, akkor a traktátus akár a fordított ösvénnyel is azonosítható.
Böndör Pál, a Temerinben, Újvidék északi elővárosában élő
vajdasági magyar költő írta Eleai tanítvány című (alcímében: Kr. e. 480 körül)
versében: „Azt álmodta hogy egy sötét szobában / fekszik egy kemény fekhelyen /
és kibírhatatlanul viszket / a bal bokája. Először a jobb láb- / fejét dörgölte
a bal bokájához / majd – mivel nem enyhül a viszketés – / a kezét nyújtotta ki
/ hogy egy sötét szobában / egy megvalósult álom helyét vakarva / ébredjen fel
/ a rengeteg / de mégis véges számú lehetőség közül / abban a formában öltve
testet / melyben megszoknia önmagát / már majdnem sikerült / Xenophanész és /
Parmenidész tanításaiba kapaszkodva / és ebbe a korba is persze / melyet nevén
ő nem nevezhet soha / mivel azt majd csak később / keresztelik el klasszikusnak
/ a perzsa / az etruszk és a karthágói / barbár fenyegetés / a hagyományos görög
széthúzás / és a Iakedaimoniak erőszakos műveletlensége / ellenére is.”
Az erőszakos műveletlenségnél nincs veszélyesebb, ezt
tapasztalhatjuk szinte minden tekintetben, akár a leghétköznapibb szinten is.
Böndör Pál, évszázadokkal Xenophanész és Parmenidész után, Újvidéken született
1947 szeptemberében. Idézett verse az 1997-ben megjelent kötetének címadó
darabja volt. A változásom könyve címmel két évvel később jelent meg újabb
kötete. Költészetének kiváló ismerője, Fekete J. József, a neves irodalomtörténész
és kritikus így méltatta kötetét: „Nem tudom, milyen tanuló lehetett Böndör Pál
az iskolában, bár ha abból ítélek, hogy az eleai iskolából mit hozott magával,
talán azt mondhatnám, hogy: kételkedő. Előző könyve, a válogatott és új
verseket tartalmazó Eleai tanítvány (1997) ugyanis címében Kolophoni
Xenophanész bölcseleti iskoláját tűzte ki irányelvül, amely az időszámításunk
előtti VI. és V. században egy panteisztikus világelmélet keretében azt
tanította, hogy a lét egységes és változatlan. Mire azonban megjelent a
változatlanságot hirdető versgyűjtemény, a szerző már nagyban írta A változásom
könyve verseit. […] Igazságtalanság lenne azonban azt állítani, hogy az előző
kötet végső tanulsága az lett volna, hogy a világ változatlan. Nem, Böndör már
ott is inkább azt állította, hogy a világ változik, csak éppen ez a jelen
pillanatban nem látszik rajta. A világgal szembeni kételyek és fenntartások
eredményeképpen mostani verseiben a saját változásának szakaszait fogalmazta
meg.”
Böndör fordított hát egyet ösvényén: a változatlanság
tagadásától a változó tanítása felé. Mintha visszafelé is vezetne út. Nagy
kérdés azonban, hogy a traktátusokból van-e, létezik-e a józan ész utolsó
menedékéhez visszavezető útvonal. Amelyen akár el is tévedhetünk.
(Magyar Hírlap, 2007. július 21.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése