A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Elnémult a
tablofon és a citrafon címmel a szerző Némafilm című tárcasorozatában.
*
Elnémult a tablofon és a citrafon
A tablofon az egyik kedvenc hangszerem. Érdekessége, hogy
különösebb zenei előképzés nélkül is bárki játszhat rajta, lényege ugyanis,
hogy hangot ad a rajznak, az írásnak, a betűnek. Kihangosítja a ceruza, a toll
sercegését, a leírt vagy megrajzolt vonalakat. A tablonfonra írt kotta tehát
önmagában csak rajz lehet, illetve a hagyományos kottát is képként kell
értelmezni, ha mégis ragaszkodnánk ehhez. A tablofon tudja azt, amire egyelőre
még a számítógépek sem képesek: zenei hangokká változtatja a rajzokat. A
hangszer megalkotója, Király Ernő mesélte egyszer, hogy hallgatta gyermekei
ceruzáinak sercegését a papíron, miközben házi feladatukat írták. Akkor jutott
arra az ötletre, hogy ki kellene használni ennek a zeneiségét. Avagy: a zene
nyelvén is megörökíteni az írás-rajzolás hangjait. 1996-ban, egy színházi
előadáshoz, melynek Király Ernő volt a zeneszerzője, azt kértük tőle, hogy
képverseket zenésítsen meg. Kiváló alkalom volt ez arra, hogy ne csak az
irodalmat és a színjátszást kössük össze, hanem a zenét és a képzőművészetet is
egyfajta egységbe vonjuk a kis kamaraelőadás ötven-hatvan percére. Egyszer,
szintén a kilencvenes években el nem vágyódó zeneszerzőnek mondta őt Szabados
György, és azok közé a zenészek közé sorolta, „akik valahogyan a saját otthonukból
nézik a kavarodást. Szemlélődnek, képzelődnek, kinyitják olykor az ablakot;
megnézik, ugyanaz van-e kint, mint amit magukban elképzeltek, és a legtöbbször
azt is találják: a Bent és a Kint között nincs nagy különbség, a fák állnak, az
emberek igyekeznek, a világ ugyanaz, és persze változik. S van ennek valami
örök, egyszerű és kikezdhetetlen rendje, s ez a rend bennünk mesél, és zeneies
a hangja.”
Ez a rend néhány nappal ezelőtt elhallgatott, nem mesél
tovább, zeneies hangját immár csak felvételek idézhetik: december 12-én,
nyolcvannyolc éves korában elhunyt Király Ernő, jeles vajdasági magyar
zeneszerző, néprajzkutató. Egy évvel ezelőtti combnyaktöréséből nem tudott
felépülni – olvashattuk halálhírében. Király Ernő értékes népzenekutató munkája
folyamán számos magyar, továbbá szerb, ruszin és cigány dalt gyűjtött. Közös
munkánk alkalmával mesélt arról is, hogy amikor gyűjtőutakra ment,
természetesen elsősorban a magyar népzene kutatása érdekelte, de a vegyes
lakosságú falvakban, amikor nagy sereglet támadt a nagyvárosból jött, akkoriban
még hatalmas magnetofonokkal közlekedő jövevény körül, ha volt jelentkező, hát
más nyelvű dalokat is rögzített. Ilyen gyűjtőutakon fedezte fel magának a régi,
népi citerákat is, amelyek aztán zeneszerzői munkásságának egyik központi
hangszerévé váltak. Megszervezte a Durindót, a vajdasági magyar citerások éves
találkozóit. És ebből az ihletésből alkotta meg másik hangszerét, a citrafont,
azaz az elektromos citerát, amelyik olyan csodálatos hangzásvilággal
gazdagította a gyűjtött és feldolgozott népi motívumokat, hogy nemzetközi
elismertséget hozott a zeneszerzőnek és hangszerkészítőnek. Idős korában is
folyamatosan alkotott, s akkor már rendszeresen jelentek meg könyvei,
Amerikában adták ki műveinek válogatáslemezét, sőt lapokban és folyóiratokban
verseket is publikált. Elnémult hát a múlt héten a tablofon és a citrafon, de
még remélhetjük, hogy szép számmal lesznek zenészek, akik játszanak ezen a két
hangszeren. Miden egyes alkalom, amikor megszólaltatják valamelyiket, mostantól
egy-egy tisztelgéssel ér fel Király Ernő emléke előtt.
Nyugodj békében, Ernő bácsi!
(Magyar Hírlap, 2007. december 22.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése