A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Damjanich
kettős keresztje címmel a szerző Némafilm című tárcasorozatában.
*
Damjanich kettős keresztje
Werbőczy István feltételezte, hogy a kettős keresztet, az
apostoli királyság jelképét államalapító Szent István kapta II. Szilveszter
pápától, de az erről szóló, később széles körben elterjedt históriát cáfolta a
hálátlan utókor. Huszadik századi kutatók bizonyították később, hogy a kettős
keresztet III. Béla hozta Bizáncból.
Temesőr kis falucska a mai Vajdaságban, a Bánság szerbiai
déli részén, Budapesttől négyszázhatvan kilométerre. Nem egész hétszázan lakják
manapság, jelentős többségükben románok, a szerbek száma félszáz körül mozog,
és él még a településen egy-két magyar család is, néhányan cigányok, macedónok,
horvátok, albánok. A falu határától egy rövid sétával már Romániába érhetünk,
ha pedig elcsatangol a jószág, könnyen meglehet, hogy csak útlevéllel lehet
majd hazahozni, és határátkelő is van a közelben. Egy időben Temes-Strázsa volt
a neve, a Pallas Nagy Lexikona pedig előtag nélkül, egyszerűen csak Strázsaként
jegyzi. A török hódoltság után telepítettek ide németeket, ekkor kapta a falu a
Lagerdorf, más források szerint a Legersdorf nevet, mert az egyik hadjárat
során itt táborozott a császári lovasság.
Elkóborolt jószágok mindenképp lehettek itt, határátkelő
azonban annál kevésbé a 19. század elején, amikor 1804-ben Damjanich János,
későbbi honvéd vezérőrnagy és aradi vértanú megszületett. A granicsár rác
családnak nem volt számottevő vagyona, már az idősebb Damjanich is
katonatisztként szolgált a császári-királyi hadseregben, így hát egyáltalán nem
meglepő, hogy fia is a katonai pályát választotta. A család szerb származása
ellenére a gyermek ízig-vérig magyarként nevelkedett, sőt, később már annyira
érzékeny volt magyarságára, hogy egy ízben még Haynaut is rendre utasította,
amikor kutyáknak, lázadóknak, rebelliseknek, bitangoknak mondott bennünket.
„1848. április 4-én férjemnek szolgálati napja volt. Haynau, ki is felment a
hivatalos helyiségbe, indulatosan kiabált, hogy: die Rebellen, die Hunde,
Lumpen, Betyaren, ily címeket adott a magyaroknak, férjem elibe állt, és
kikérte, hogy ő mint magyar nem tűri, hogy jelenlétében ily neveket
osztogasson” – írta Hamvai Ödönhöz címzett levelében özvegy Damjanich Jánosné
Csernovics Emília. Az eset után pedig Damjanich csomagolhatott – áthelyezték –
és utazhatott Itáliába.
Nem, más kijelentéseiből tudjuk, a vezérőrnagynak nem volt
kettős identitása, ő szerb származása ellenére is magyarnak vallotta, és ami
talán ennél is fontosabb, magyarnak érezte magát. Mégis, a szabadságharc néhány
pillanatban kettős teherként nehezedhetett rá kettős öntudata. Például, amikor
a lagersdorfi csatában, ha jól sejtem, saját szülőfaluját vívta vissza a
honvédség zászlaja alatt szerb kézről. Vagy nevezzük inkább kettős keresztnek,
nemcsak azért, mert úgy szebben hangzik, hanem azért is, mert a teher
elválaszt, a kereszt pedig – az apostoli királyság jelképeként is – összeköt.
Nemzeteket. Népeket. Évszázadokat. A jóval később meghúzott határoktól szabdalt
egykori közös hazában is.
(Magyar Hírlap, 2010. március 13.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése