2016. július 30., szombat

Hitetlenekkel, ha találkoztok

A Magyar Hírlap közli Tamáska Péter publicisztikáját Hitetlenekkel, ha találkoztok címmel.

*

Hitetlenekkel, ha találkoztok

Keszthely, szigetstrand. Nyújtózkodás az álmos balatoni párában, jólesően hiábavaló beszélgetések. Saint-Étienne-du-Rouvray és az ott történt gyilkosság olyan távolinak tűnik, mintha a tatárjárás idején történt volna. A kövérkés francia elnök, Francois Hollande és főminisztere, Manuel Valls, sőt Ferenc pápa megrendülése is oly súlytalan, mintha egy szokványos hivatali gyászjelentésből olvasnánk. Jegyzeteimet kiterítem a büféasztalon, nézve az elém tett aranyló sört és a furcsa kárókatonát, amely tavasztól őszig mindennap ott ül az egyik jégtörő betonkolonc körüli védőkorláton. Ki a gyilkos? Mi történt?
Két terrorista közül az egyik elvágta egy idős francia pap nyakát, és a támadók védpajzsul apácákat rántottak maguk elé. Mindkettejüket lelőtték. Mintha az ilyen típusú akcióknál mostanában nem ejtenének foglyot. A sajtó jelentéktelen, deviáns figurákról beszél, némi bűnözői vagy éppen migrációs háttérrel, az Európában megszaporodott támadások közt pedig nemigen tud összefüggést felfedezni. Pedig lehet, hiszen az elkövetők az iszlám katonáinak nevezik magukat, és ezt az Iszlám Állam hírportálja, az Aamák is megerősíti: háború folyik.
Nézzük az ügyet némi egészséges előítélettel. A gyilkosság helyszíne egy katolikus templom, az áldozat a helyi mohamedánokkal is kapcsolatban álló idős, nyolcvannégy esztendős pap. A huszonhét-huszonnyolc ezres, Rouan mellett fekvő kisvárost az iszlám egyik helyi fészkeként tartják nyilván. A gyilkosok tudatosan a keresztény egyház képviselőjére emeltek kezet, és meggyaláztak egy templomot. Az, hogy ez misén történt, minden eddiginél kegyetlenebb üzenet. A kivégzés módja ősi - az állat kivéreztetésének rítusa -, ezt elevenítette fel az Iszlám Állam, vagy mint a Korán negyvenhetedik, Muhammad szúrájának negyedik versében olvashatjuk: „Ha hitetlenekkel találkoztok (a harc során), vágjátok el a nyakukat!”
A Korán magyar fordításában lábjegyzetben az áll itt, hogy ezt a dzsihád vagy a gazwa (katonai rajtaütés) során tegyék a harcosok, akiknek cselekedete „Allah Útján történik”. A világhálón pedig megy a vita, hogy a harcosok éles vagy tompa kést használjanak: az éles kés csak kegyesebbé teszi a halált. Nem tudjuk, hogy Jacques Hamel atya halála pillanatában tudta-e, mi történik vele, de a kereszténység szempontjából nézve mártírhalált halt.
A pápa végzi az egyház lassú, ráérő, örök mozdulatait, békéről és türelemről beszél, Essen püspöke a német katolikus egyházfői testület élén pedig arról, hogy a németeknek éppúgy idomulniuk kell a betelepülőkhöz, mint azoknak új hazájukhoz. Recep Tayyip Erdogan az idén is megünnepelte Európa egykori legnagyobb városának, Konstantinápolynak az elestét, amikor a Hagia Szophia belsejében a vérengzések után a kupoláig ért a hullahegy. S tiltakozott, hogy a Bundestag másfél millió örmény kiirtását népirtásként bélyegezte meg. Pedig a muzulmánok vallási okokból indított tömegmészárlásainak listája szinte végtelen: szír és libanoni keresztények, pontusi görögök, algériai franciák, egyiptomi koptok, Nigéria és Fekete-Afrika többi keresztényei. Európa pedig felégeti előretolt őrhelyeit, kiüríti külső várövét és nagy buzgalommal tolja a trójai falovat a belső várba. Régi történet, hogy a második világháború végének ünneplése faji zavargásba torkollott, és az algériaiak megöltek százhárom franciát. A feldühödött franciák lebombáztak negyvennégy falut, a hadsereg és a civilek rohamosztagai válogatás nélkül öltek. Kezdődik minden elölről?
Nézem a ráérő, szinte az öröklétbe meredt kormoránt: az aranyló sörön át is fémesen fekete a tollazata.

(Magyar Hírlap, 2016. július 30.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése