A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Vonatozni
kell címmel a szerző Némafilm című tárcasorozatában.
*
Vonatozni kell
Hajózni muszáj, élni nem – tartja a régi rómaiaktól ránk
maradt mondás. Ha hihetünk Plutarkhosznak, akkor Pompeius mondta ezt, amikor
azzal bízták meg, hogy szervezze meg Róma élelmiszer-ellátását, de a
hajóskapitányok nem akartak tengerre szállni. A mondást aztán sokféleképp
értelmezték, különböző jelentéstartalmakkal ruházták fel. Navigare necesse est,
vivere non est necesse – tanultuk az iskolában latinból, eredeti változatában.
Ismerősöm Ljubljanába, Szlovéniába készült tegnap. Vasárnap
este beszélgettünk, nem tudom, hogy vállalkozott-e az utazásra, hiszen minden
annyira bizonytalannak tűnt, hogy a legelszántabb utazót is könnyűszerrel
eltántoríthatta. Ismerősöm ugyanis úgy tervezte, vonaton utazik, és vasárnap
este már azt fontolgatta, hogy elhalasztja szlovéniai kis kalandját.
Aztán pedig, aki későn ébredt tegnap, átaludta a
vasutassztrájkot: reggel kilenckor már le is fújták. Volt némi káosz a
pályaudvarokon, dugók a fővárosban és környékén a reggeli órákban, a menetrend
szerinti közlekedés csak valamikor a délutáni órákban állt helyre. De ennél
több nemigen történt.
Kicsit kínos ez így, hogy éjféltől kilencig tartson egy
„gördülő” munkabeszüntetés, amellyel a közösségi közlekedés átalakításával
kapcsolatos kormányzati tervek és az ezekkel járó elbocsátások ellen kívánt
tiltakozni a szakszervezet. És egy kicsit furcsa is, mert a tiltakozás, a
követelés alapvetően pozitív és támogatható. Főleg akkor, amikor a kormányzati
spórolás minden tekintetben arra szorítkozik, hogy megszünteti és leépíti
mindazt, amire nem akar költeni. Így a szárnyvonalakat is, ami már évek óta
húzódó téma. Néhány évvel ezelőtt még a Kóka János vezette gazdasági és
közlekedési minisztérium vetette fel ezt az elképzelést. Aztán miniszterek
jöttek és mentek, szinte nagyobb tempóban, mint amilyen iramban a vonatok
döcögnek egyes szakaszokon – például Somogyban, ahol a pályák elhasználtsága
miatt sokszor a biciklisek is lehagyják a szerelvényeket.
Igen, navigare necesse est… a szárnyvonalakon is. A néhány
órás munkabeszüntetés azonban alig több egy könnyed kis üzemzavarnál,
legfeljebb a külföldre készülő utasok bosszantására elég. Ahhoz, hogy valóban a
terveik felülbírálására késztessék a döntéshozókat, ennél határozottabb
fellépésekre van szükség. A kormánynak a mai tárgyalásig adott haladékot a
szakszervezet, hogy visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett
javaslatait. Ellenkező esetben mérlegeli a munkabeszüntetés folytatásának
lehetőségét.
Ismerve a kormány rugalmasságát, ha utazást tervezünk, akkor
továbbra sem elsősorban vonatban kell gondolkodnunk.
(Magyar Hírlap, 2009. október 20.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése