A Képes Ifjúság a
Sztripper című rovatában közli Szabó Palócz Attila sorozatának első részét.
*
SZTRIPPER
Világtörténelmet
írtak fiatal vérükkel…
Fekete István író
ötvenhatos levelét idézve egy ötvenhatos képregény ürügyén, amelyik már három évvel
a forradalom után tisztelgett a magyar szabadságharcosok előtt
„Itt nem voltak altábornagyok, itt nem volt stratégia és taktika, itt csak
halálbamenő tizennégy-húszéves gyerekek voltak, lányok is, akik betelvén egy
istentelenség szörnyű ürességével, a jelszavak csatornalevesével, a hazugság
emészthetetlen maszlagával, és nekimentek felborítani a hegyet, megfordítani a
történelmet, eszméletlen céltudatossággal élni vagy meghalni.
ÉS FELBORÍTOTTÁK A
HEGYET, MEGFORDÍTOTTÁK A TÖRTÉNELMET
…és győzelmesen élve
maradtak.
Élve maradtak elsősorban
azok, akiknek testük meghalt, mert örökké élnek az örökkévalóban és a nemzet
szívében, és élve maradnak a többiek, akik talán csak most eszmélnek ájult boldogságban
a kitárult messzeség, a testi és lelki szabadság, a végtelenség szemléletében”
– Fekete István (1900–1970), az egyik legnépszerűbb magyar író, sok-sok
ifjúsági regény és elsősorban állattörténet, köztük a Vuk, a Kele, a Csí, a
Bogáncs, a Tüskevár és a Téli berek szerzőjének sorai ezek, amelyek az Új Ember
című katolikus hetilap 1956. november 4-i számában jelentek meg Levél Bécsbe
címmel. S természetesen az író, a tőle – mai szemmel nézve – meglehetősen
szokatlan sorokban, az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc eseményeire
reflektált hajnali feljegyzéseiben. Mintha levelet írt volna. S talán tényleg
azt is tette…
A mű keletkezéséről azonban
lényegében minden kételyünket, talányunkat eloszlatta azzal, hogy a „Kedves
Vilmos!” megszólítás után így indította sorait: „Ma október 31-e van. Ezerkilencszázötvenhat
október harmincegyedike, reggel négy óra. Koránkelő vagyok, de levelezni még én
sem szoktam hajnalban, ma mégis úgy érzem, ezen a napon maradhat minden, első
ez a levél, aminek gondolatai agyonnyomnának, ha el nem küldeném őket neked.
Éjszakai sötétség van
odakint s az ablakom fekete üvege mögött alszik a Város. Engedd meg, hogy nagybetűvel
írjam ezt a szót, de ha lenne piros ceruzám, azzal írnám, mert egy hét óta ünnep
van a szívemben, pirosbetűs, szent ünnep, ha erre a városra gondolok, amit
sohse szerettem.
Emlékszel ugye, mondtam
is ezt neked, amikor ott ültünk a Schwarzenberg Caffeehaus páholyában, s arról
panaszkodtam, hogyha mi már nem leszünk, ha a mi generációnk mögött becsukódik
a nagy ajtó, nem lesz, aki továbbvigye azt a lángot, amit te megőriztél Prsemislben,
s utána Szibériában, s amit én félvakon is jobban láttam, őriztem, s úgy
látszott: vakok előtt lobogtattam, akik amúgy sem törődtek vele.
Akkor, ott a kávéházban
azt mondtam neked: nincs fiatalságunk, s ami van, mintha semmi közünk nem lenne
hozzá, mintha nem a mi vérünk lenne, mintha magában hordaná a beláthatatlan
rabság lokálgőzbe fojtott rettenetes reménytelenségét.
És Vilmos, ahogy most
kinézek az ablak sötét tükrén, és látom a villanylámpák elszórt csillagait,
elfutja a szemem a könny, és bocsánatot kérek ettől a fiatalságtól, akik ezen a
héten nem magyar, de világtörténelmet írtak fiatal vérükkel.
Bocsánatot kérek, és nem
törődöm most azzal sem, hogy nem értem az egészet, de nem is törődöm vele, hogy
értem vagy nem értem, nem akarok emberi értelemben büszke se lenni, csak a
férfikönnyeket morzsolgatom, a mérhetetlen gyász és felfoghatatlan dicsőség imádságos
olvasószemeit.”
AZ ÖTVENHATOS
FORRADALOM JELKÉPES NYITÁNYA
Régi magyar vicc, de ma
már az iskolákban is tanítják, s ráadásul épp történelem tantárgyából (mert az
események megértéséhez mindig fontos adalékkal szolgálhat az úgynevezett „néplélek”
feltárása, vagyis a nagypolitikai eseményeket kísérő kontextus; az egyszerű, hétköznapi
emberek lelkülete, aminek pedig az egyik legjelentősebb lenyomata pont a humor…),
mint egyfajta háttéranyagot, miszerint állnak az emberek 1956. október 6-án,
Rajk László (1909–1949) és társai újratemetésén, Budapesten, a Kerepesi temetőben.
– Hej, szegény Laci, ha most
ezt látná – szólal meg valaki –, biztos közénk lövetne!
Állítólag a mondat
tényleg elhangzott – legalábbis ezt sugallja az anekdota – a megjelölt napon és
helyszínen, s ráadásul épp Rajk László egyik volt ismerősének szájából. Aki
azért csak tudhatott valamit…
Valami biztosat!
A székelyudvarhelyi
születésű Rajk László életútját ismerve pedig – mai szemmel nézve – mindenképp
biztosra vehetjük, hogy igenis lövetett volna. Ő ugyanis a Rákosi-rezsim,
vagyis a Magyar Népköztársaság belügyminisztere volt, így hát épp a manapság
perbe fogott Biszku Béla hivatali elődje. Csak hát, közbejött egy forradalom,
amelyet Rajk már nem élhetett meg…
De ne legyenek
kétségeink, Rajk ugyanolyan keményvonalas kommunista volt abban az időszakban,
mint azok a párttársai, elvtársai, akik később ellene fordultak. Az egyik
legfontosabb ellenfele pedig nem is a perbe fogói, halálra ítélői és a kivégzői
közül került ki, hanem a saját családjából: bátyja, Rajk Endre (1899–1960)
ugyanis még a második világháború idején, a Szálasi-kormány kormánybiztosaként
vált ismertté. Az idősebb testvér nyilas meggyőződését fenntartotta utolsó
leheletéig, pedig 1960-ban már Nyugat-Németországban, vagyis a kapitalista,
nyugati tömbhöz tartozó Német Szövetségi Köztársaságba hunyt el, háború utáni
utolsó éveit már ott élte.
Egy nyilas és egy
kommunista egy családban. Szép kis família – mondhatnánk. Rajk Lászlót azonban
az tette annyira népszerűvé 1956-ra – hogy az újratemetése valóságos
rendszerellenes tömegdemonstrációvá válhatott –, hogy a Rákosi-rezsim egyik
legnagyobb kirakatperének áldozata volt. Ha lövetett volna, ha nem. 1956-ban
ugyanis az akkor már évek óta fokozódó társadalmi elégedetlenség jutott el egyfajta
csúcspontjához, úgymond forrpontjához. És kitört, mint a vulkán. Miután a Magyar
Dolgozók Pártja 1955 júliusában rehabilitálta az 1949-ben kivégzett Rajk
Lászlót és társait – Pálffy Györgyöt (1909–1949), Szőnyi, született Hoffmann Tibort
(1903–1949) és Szalai Andrást (1917–1949) – 1956. október 6-án ünnepélyesen
újratemették őket. A sorstársak nevében búcsúztatót mondó Szász Béla az egész
Sztálin-korszak temetésének nevezte az eseményt, amelyiken a feljegyzések
szerint mintegy százötven-kétszáz ezren gyűltek össze. Akik közül többen később
a Batthyány-örökmécsesnél is tüntettek. Így vált Rajk László újratemetése –
hetekkel a forradalom kitörése előtt – az ötvenhatos események egyfajta
jelképes nyitányává. Ami pedig október 23-a után következett, annyira felrázta
a világot, hogy arról már három évvel később az egyik legjelentősebb amerikai
képregényes alkotó is készített egy néhány oldalas alkotást.
KÉPREGÉNYES VILÁGPREMIER
A KÉPES IFJÚSÁGBAN
S akkor most ugorjunk néhány
évtizedet az időben. A Kepregeny.blog.hu manapság a Magyar Képregény Szövetség
hivatalos blogja. Itt jelent meg tavaly november 20-án Bayer Antal írása Jack
Kirby-képregény az 1956-os forradalomról címmel, amelyikben egy akkor tett,
friss felfedezéséről tudósította a világháló nagyérdemű publikumát. Mégpedig
imígyen: „Teljesen véletlenül futottam bele ebbe a számomra eddig ismeretlen
képregénybe. A Marvel Comics elődjénél, az Atlasnál jelent meg, 1959 augusztusi
dátummal. A Battle című sorozat antológia-jellegű volt, minden számban négy-öt
rövid háborús történettel. A 65. számban a négy közül az egyik Budapesten
játszódott, az 1956-os forradalomról szólt, szovjet tankokat lőnek benne a
szabadságharcosok egy ötoldalas történetben, amelynek a címe Ring of Steel, avagy
Acélgyűrű. Szerencse, hogy pont ez a sztori került a címlapra, de sajnos, ezen
kívül csak az első oldalt találtam meg az interneten. A történet rajzolója Jack
Kirby, hogy ő volt-e az írója is, nem tudni biztosan, a vélemények megoszlanak.”
(http://kepregeny.blog.hu/2013/11/20/jack_kirby-kepregeny_az_1956-os_forradalomrol)
Nos, hát persze, hogy vagyok én is annyira fanatikus képregényőrült, képregénybolond,
képregénybuzi, hogy ennél aztán már nekem se kelljen sokkal több…
Mindehhez most még csak
annyit kellene hozzátennünk sebtében, hogy Bayer Antal ugyan Acélgyűrűként
magyarította a mű eredeti címét, s habár a Ring of Steel valóban ezt is jelenti
– tehát a fordítása pontos és tökéletes –, mi most mégis a Páncélgyűrű
változatnál maradtunk. Már csak azért is, mert a történetben szovjet tankok
fogják gyűrűbe a Várost és a szabadságharcosokat… Tehát Budapest van a
harckocsik gyűrűjében. Márpedig a tankokat magyarul páncélosoknak, páncélos
járműveknek szoktuk mondani. Ha tehát ezek zárják körbe a forradalmárokat,
akkor inkább Páncélgyűrűről beszélhetünk.
Annak a történetét pedig
majd még tételesen elmeséljük, hogyan kerül ez a magyar fordításban mindeddig
még soha és sehol meg nem jelent képregény a Képes Ifjúságba. Lényege azonban,
hogy mától, az idézetünkben is említett Battle című lap 1959-es augusztusi számának
címlapjával is kiegészítve, összesen hat oldalon, három héten át olvashatjátok
majd a történetet. Ez tehát Jack Kirby képregényének magyar nyelvű
világpremierje!
Érdemes ezt méltó módon
megünnepelnünk…
Most azonban az ünnepi
koccintgatás hevében foglalkozzunk egy kicsit Jack Kirbyvel is, az amerikai
képregény egyik legendás fenegyerekével, akit a képregény atyjának i tekintenek.
Mert igazán megérdemli…
Egy kerek évforduló –
akármily szomorú is legyen – kötődik az idén a nevéhez: pontosan húsz
esztendeje, 1994. február 6-án hunyt el az Amerika kapitány, az X-Men, a Hulk,
a Fantasztikus Négyes és a Thor társzerzője. A képregény műfaja még nagyon is a
vajúdás fázisában volt, tehát szinte még meg sem született, amikor Kirby máris
feltűnt az élvonalban. Pedig akkoriban még nagyon sokan – és Amerikában is! –
szkeptikusak voltak azzal kapcsolatban, hogy milyen kort élhetnek meg a rajzos
történetek – nem jósoltak nekik nagy jövőt –, és persze megkérdőjelezték azt
is, hogy lehet-e egyáltalán a képregényben maradandót alkotni. (Mi már tudjuk,
hogy nagyon is lehet…) Kirby nagyszerű ötletekkel, tántoríthatatlanul, nem
szűnő munkakedvvel dolgozott, szinte a műfaj fanatikusává vált, és hamarosan
már úgy beszéltek róla, mint a képregény legmeghatározóbb személyiségétől.
Életműve máig is megkerülhetetlen.
Nagy tisztesség, és nagy
megbecsülést jelent, hogy éppen ő foglalkozott például az ötvenhatos
forradalommal is…
Jack Kirby 1917.
augusztus 28-án – akkor még Jacob Kurtzberg néven – született New Yorkban, egy
osztrák zsidó bevándorló családban. Apja szabóként helyi ruhagyárakban dolgozott,
de fizetéséből csak szűkösen tudta eltartani a családját. A kisfiú ezért már
gyermekkorában is igyekezett pénzt keresni, dolgozott újságkihordóként,
kifutófiúként, festőként. Kevéske megtakarított pénzét pedig ponyvaregényekre,
képregényekre, újságokra költötte, szabadidejét mozikban töltötte, lenyűgözte
az óriási vászon. Ő maga mindig is ezeket a gyermekkorában látott filmeket és a
képregénycsíkokat tekintette első rajziskolájának – s mint mondta –, nem a
stílusukat, hanem a technikájukat leste el. A valóság fényképszerű utánzása
helyett nála mindig is sokkal inkább a lendületes mozgásokat, mozdulatsorok
ábrázolásán volt a hangsúly, de sokszor eltúlozva a szereplők méreteit is.
Kirby sokáig kilincselt, házalt korai munkáival, rajzait politikai és irodalmi
újságoknak kínálva fel, aminek végül az lett az eredménye, hogy
karikaturistaként alkalmazták.
(Képes Ifjúság, 2014. április 9.)
Rajk László 1947-ben
Jack Kirby a rajzolóasztalnál
Jack Kirby ezen a képen maga is
képregényhőssé változott
„Jó lesz ez vajon?” – kérdi a szerző a
Pókember egyik táblájával a kezében
Jack Kirby egy képregénykiállításon
1982-ben
Fekete István mellszobra szülőfalujában,
Göllén
Emléktábla Fekete István szülőházán –
Az épületben a Ballagó idő kéziratába is belelapozhat, és az író vadászpuskáját
is a kezébe veheti a látogató
A Budakeszi Vadasparkban is
emléktáblával tisztelegnek a nagy író, Fekete István életműve előtt
Fekete István, a Tüskevár, a Téli berek
és sok más népszerű történet szerzője 1956-ban megrendüléssel írt a
forradalmárokról
Fekete István hetvenévesen halt meg
Budapesten – 2004-ben a végakarata szerint újratemették Göllén, feleségével és
kutyájával, Bogánccsal együtt
1956-os utcakép Budapestről – A
páncélosok elvégezték a feladatukat: a Város és a szétlőtt épületek
Ruszkik haza! – üzenték a forradalmárok
a szovjet katonáknak
Ha az áldozatokat nem is tudták méltó
módon eltemetni, a forradalmárok megadták a tiszteletet az elesetteknek
Pillanatképek egy szabadságharcból:
ágyúsok és biciklisek
A romok jelzik, merre vonult el a
haderő
Ötvenhatos forradalmárok Kossuth-címert
rajzolnak egy elfoglalt tankra
Tóth Dezső emlékhelye – Nyugodjék
békében!
Egy csendes pillanat a harcos hetekből:
polgárőrlány egy ronccsá vált autó mellett
A villamosok nemcsak célpontok voltak,
de még roncs állapotban is fedezékül szolgálhattak
Üdvözlet Budapestről! – Avagy: utcakép
csata után
Ahol a tankok járnak, ott csak
pusztulás marad a nyomukban
Harckocsival a Népbüffébe – Budapest,
1956 októberében
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése