2022. február 17., csütörtök

[Elkészültek a megújuló Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal elővárosi állomásépületeinek első mintatervei...]

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója bejegyzést tesz közzé Facebook-profilján.

*

🚈 Elkészültek a megújuló Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal elővárosi állomásépületeinek első mintatervei. A Budapest Fejlesztési Központ a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) alapján, a Kormány döntése nyomán tervezi a 71-es vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelését, ennek mindenhol része a megállóhelyek, állomások akadálymentesítése, az épületek és környezetük rendezése, jobb beillesztése az adott település szövetébe.
🏡 Két fontos állomás – Veresegyház és Őrbottyán – esetében három-három építészirodától (Studio Kraft, Paragram, Sporaarchitects) kértünk koncepcionális javaslatokat, amelyek alapján a vonal építészeti arculata meghatározható. A terveket mindkét városban egyeztettük az önkormányzattal polgármesteri és főépítészi szinten, valamint Tuzson Bence és Rétvári Bence országgyűlési képviselőkkel, ezúton is köszönjük mindannyiuknak a projekt támogatását és javaslataikat! Véleményeiket beépítve dolgozunk tovább, és választjuk ki rövidesen a továbbtervezés irányait. Fontos tehát, hogy az itt bemutatott látványtervek még koncepcionális szintűek, semmiképp sem véglegesek. A két város terveit mintának is szánjuk, a célunk, hogy az egész vonalon egységes stílusban újuljon meg az összes állomás és környezete.
🚈 A Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal átfogó megújításának tervezéséről a Kormány 2021-ben döntött, a tervezést a Budapest Fejlesztési Központ végzi. A cél világos: óránként 4 vonat induljon Őrbottyántól Budapest felé, Veresegyháztól pedig (váltakozó megállási renddel, részben gyorsított vonatokkal) összesen óránként 6 vonat tartson a főváros felé csúcsidőben. Ehhez az kell, hogy szakaszosan kiépüljön a második vágány és minden állomás megújuljon, bővüljön a parkolási és kerékpártárolási kapacitás. A tervek 2023-ban készülnek el, ezt követően kezdődhet építkezés.
🚴 Mindkét városban hasonlóak voltak a kérések, elsősorban az állomási előtér rendezése, illesztése a település meglévő szerkezetébe volt a fókuszban. Veresegyházon több mint 110 éve kifejezetten nagy felvételi épület készült, hiszen akkor még elágazó állomás volt itt Gödöllő felé. Ennek felújítását a MÁV a nagyprojekttől függetlenül, már azt megelőzően is tervezi, a két beruházást természetesen összehangoljuk. A nagy állomásépület lehetővé teszi, hogy az épületen kívül viszont ne igazán legyen szükség más építményekre. Az állomás mindkét oldalán tervezzük a P+R kapacitás bővítését, és természetesen kellő méretű B+R kerékpártároló is készül. Őrbottyán állomás helyzete is kedvező, központi, az állomás térsége alkalmas a városközponti logikájú fejlesztésre.
📐 A három építésziroda eltérő stílusú koncepcióterveket vázolt mindkét városnál. A Sporaarchitects vagány, bátor elképzeléseket hozott, Veresegyháznál a perontető például szinte körülöleli a felvételi épületet. A Kraft tervei letisztultak, a német nyelvterület állomásait idézik. A Paragram síktetős, minimalista elképzelései egy decens, visszafogott formavilágot jelenítenek meg.
🗺️ Korábbi posztom Rákospalota-Újpest állomás hasonló koncepcióterveiről: https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/492829475532415.

(Facebook, 2022. február 17.)


Veresegyház ma  szűk és nem akadálymentes peronok, felújításra szoruló állomásépület. Ezen mind változtatni szeretnénk  a cél az, hogy óránként 4 vonat induljon innen Budapest felé és ehhez mért színvonalú új állomási környezet fogadja a város lakóit

A Studio Kraft terve Veresegyház állomás megújítására

A Paragram terve Veresegyház állomás megújítására

A Sporaarchitects terve Veresegyház állomás megújítására

Veresegyház állomás történeti állomásépülete minden tervben marad, felújítását a MÁV már a nagyberuházás előtt tervezi megkezdeni, velünk összehangoltan

Őrbottyán állomást ma rendezetlen környezet, kevés parkolóhely, szűk és nem akadálymentes peron jellemzi. Az állomásépület értéket nem képvisel, a tervek bontásával számolnak

A Studio Kraft terve Őrbottyán állomás megújítására

A Sporaarchitects terve Őrbottyán állomás megújítására

A Paragram terve Őrbottyán állomás megújítására

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése