A HungaroControl egy értesítést tesz közzé honlapján.
*
A FIC Észak szektorban repülsz? Erről a változásról tudnod kell!
Mivel az elmúlt években jelentősen megnövekedett a kisgépes forgalom a FIC Észak szektorban, új kihívásokkal kellett szembesülniük a HungaroControl repüléstájékoztató szakembereinek. Válaszként kidolgoztak egy új megoldást, amellyel csökkenthető a forgalombővülésből származó rádiófrekvencia-túlterheltség.
A budaörsi, a tököli, a farkashegyi, a dunakeszi és a gödöllői repülőtereken zajló pilótaképzések miatt a FIC Észak szektor az ország legnagyobb kisgépes légi forgalmat lebonyolító körzetévé vált az elmúlt időszakban. Egy forgalmasabb napon átlagosan három-négyszáz kisgépes mozgást kezelnek a HungaroControl repüléstájékoztatói, e repülések több mint fele az északi szektorban történik. A jelentős forgalomnövekedés megnehezítette a repüléstájékoztató szolgálat munkáját, mert a kisgépek – a szakemberek szóhasználatával – egyszerűen „nem fértek be a frekvenciára”, ez pedig akadályt jelentett a megfelelő rádiózásban. A hazai légi navigációs szolgálat által kidolgozott megoldás felosztja a legtelítettebb körzetet és ellátja a szektort egy újabb frekvenciával, így mérsékelve a meglévő rádiófrekvencia terheltségét.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy a jelenlegi FIC Észak területe a forgalom nagyságának függvényében két kisebb szektorrá osztható a budapesti repülőtéri irányító körzet (CTR) határvonala, illetve a PATAK navigációs útvonalpont, a CTR legészakibb és legdélibb pontja, valamint a Dunaújváros térségében levő hármas szektorhatár érintésével megrajzolt egyenesek mentén. Ezáltal a nagyobb forgalmú szektor önállóan működik tovább, míg a másik rész a FIC Kelet vagy FIC Nyugat szektorhoz kapcsolható.
A munka több mint egy évvel ezelőtt kezdődött, amikor a magyar légiforgalmi szolgálat szakértői munkacsoportja felmérte az adott szektor forgalmát a lekért a radaradatok alapján. Az új szektorhatárok kijelölésénél több elvet is szem előtt kellett tartani. Ügyeltek arra, hogy a Budapest közeli kisgépes repülőterek egyikét se „vágják ketté” az új szektorhatárok, és figyelni kellett az útvonalak optimális elosztására is. Mielőtt a szakemberek kijelölték volna az új szektorhatárokat, a légiforgalom-menedzsment területén is alkalmazott gyakorlat szerint elvégezték a szimulációs ellenőrzéseket. Valós, a korábbi időszak repülési terveiből nyert adatok alapján összeállított, túlterhelt forgalommal számolva vizsgálták meg a lehetséges helyzeteket. A szimuláció lefuttatásához álpilótákat és MATIAS-kezelőket hívtak segítségül. A validációs folyamat eredményeként némi korrekcióra is szorultak az eredendő tervek, mert a szimulátoros tesztek során kiderült, hogy mind az északi, mind pedig a déli szektorhatárt módosítani kell.
Az új szektorhatárokat a megfelelő állományi szimulációs oktatás után, tavasszal vezeti be a HungaroControl. Ezt a szektormegosztást a kisgépes szezon előtti, immár hagyományos VFR Repülésbiztonsági Fórumon is ismertetik majd a társaság szakemberei.
Fontos megjegyezni, hogy a magyar légi navigációs szolgálat repüléstájékoztató munkatársai csak abban az esetben osztják fel a FIC Észak szektort, ha a megnövekedett kisgépes forgalom azt szükségessé teszi. Ha a gépmozgás alacsony, akkor továbbra is egyben kezelik a körzetet. A pilóták mindebből semmit sem fognak megérzékelni, mert a repülőtereknek mindig arra a frekvenciára kell „átküldeniük” a gépeket, amelyeket általában használnak. Alacsony forgalmi terhelés esetén a HungaroControl összevonja a már megosztott szektorokat és a bennük használatos frekvenciát, vagyis egy-egy szektorban a másik körzet rádióforgalmazását is hallani lehet majd.
(HungaroControl, 2022. január 13.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése