2024. március 27., szerda

Írtam a Dead Kennedys énekesének, kikéri magának a magyar kormány lopását

Seres László Az individualista című blogjában teszi közzé írását.

*

Írtam a Dead Kennedys énekesének, kikéri magának a magyar kormány lopását

Írtam a DK-nak. Mármint a Dead Kennedysnek, ezen belül is az énekesüknek. Van ugyanis ez az ügy, hogy a nyugdíjpénztárak, az EU-s támogatások és a fél ország mellett kedvenc anarchista punkzenekarom egyik ikonikus fotóját is egyszerűen lenyúlták, és az eredeti ötletet felhasználva vezető ellenzéki politikusokkal plakátozták tele azt, ami azelőtt a hazánk volt.
Hát, az lehet, hogy őket „megvették kilóra” – de hogy ti egy kurva dollárt nem fizettetek ezért a képért, az biztos, gondoltam.
Azt mondjuk én is csak Bede Márton cikkéből tudtam meg, hogy a DK 1980-ban, a San Francisco-i Bay Area Music Awards díjátadón mutatta be ezt a vicces (bár antikapitalista, mindegy) viseletet, amihez S betűt fújtak az ingükre, hogy az a nyakkendővel együtt dollárjelet mutasson.
Mivel utálok mindenfajta lopást, pláne, ha kormányzati, a tulajdont pedig szentnek tartom, gondoltam, ráírok Jello Biafrára, a Dead Kennedys énekesére, adtak-e engedélyt a kormánynak erre az abúzusra. Facebookon és mailen is elküldtem neki a kormányzati plakátot, és két dolgot kérdeztem tőle: 1) kért-e a magyar kormány engedélyt az eredeti kép felhasználására? 2) megsértették-e a zenekar jogait a fotó használatával?
Az ismert zenész egy napra rá mailben válaszolt:
„Hello Laszlo,
Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet erre! NEM, egyáltalán nem adtunk engedélyt arra, hogy ez a kísérteties wannabe diktátor Orbán vagy a pártja ezt felhasználja!!! Mi a fenéért támogatná bármelyikünk is az ő fotelfasiszta (az eredetiben: armchair fascist. – SL) rezsimjét bármilyen módon?
Igen, egész biztosan megsértették mind a DK, mind a neves újhullámos/korai punk fotós, FStop Fitzgerald szerzői jogait.
Azt hiszem, a Bammie Awards tényleges megtréfálása elég jól dokumentált.
Kapd el őket!
Biafra”
F Stop (máshol: f-stop) Fitzgerald valóban neves fotóművész és könyvkiadó, együtt dolgozott Stephen Kinggel, Ken Follettel, alkotásai eddig 12 kötetben jelentek meg. Elmondhatjuk tehát, hogy a kormány olyat lépett, mintha egy újságíró egyszerűen ellopná a Reuters vagy az AP egyik fotóját, kicsit megváltoztatná, plusz még kitalálna egy teljes fake newst hozzá.
Azt viszont nem tudom, milyen jogi lépést tehetnék én, aki nem vagyok sem kárvallott, sem jogász. Valakinek bármi ötlete? Biafra rám bízta.
Punks not dead!

Seres László
(Az individualista blog, 2024. március 27.)


“I fought the law and I won”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése