2021. január 20., szerda

Hogyan tegyél rossz benyomást egy HR-esre

Szépvölgyi-Perger Viktória bejegyzést tesz közzé Gondolatok egy női fejből című blogjában. 

Hogyan tegyél rossz benyomást egy HR-esre

Manapság a leendő munkáltatónkra az első benyomást az online világban tesszük. Online pályázatok, email hegyek, adott esetben online interjúk vagy meetup-ok. Sokszor a személyes találkozás csak jóval az első beszélgetés/üzenetváltás után következik be. Viszont fontos tudni, hogy nem csak az jelenti az első benyomást, melyet személyesen teszünk, hanem az is, amit írásban. És mikor megírunk egy-egy emailt vagy akár egy motivációs levelet, érdemes emlékeztetni magunkat erre.
Ebben a bejegyzésben HR-es szemszögből bemutatok néhány munkakeresés esetén kevésbé célravezető viselkedést.

Szöveg nélküli email

Ezt még magánemberként is furcsállom. Írsz egy emailt valakinek, aminek csak tárgya van és maximum csatolva néhány dokumentum. Ezt leszámítva se puszi, se pá. Szerintem a tiszteletnek egy jele az, ha legalább a megszólítást és azon kívül egy sort odabökök a másiknak, hogy miért is írtam neki.
A legjobb ha azt az elvet követjük, hogy olyan stílusban írunk valakinek üzenetet – főleg ha nem is ismerjük – amilyen stílusúnak mi magunk is örülnénk.

Irreleváns 

Tudom, hogy az álláskeresők általában kismillió helyre beadják a pályázatukat és néha már követni sem tudják, hogy hova mit is küldtek el, és hogy mire is jelentkeztek. Ez szerintem teljesen természetes, mindenkivel megesik. De azért mikor valaki 2021-ben egy 2016-os dátumozású, helyesírási hibákkal és elütésekkel teletűzdelt, adott esetben még más pozícióról is szóló motivációs levelet küld el, azt nemigen tudom értelmezni. Legalább egyszer tessék már átolvasni, mielőtt kiküldjük ország-világnak.
Ha pedig nem vagy biztos benne, hogy egy szót hogyan kell helyesen írni, látogass el a https://helyesiras.mta.hu/ oldalra.

Túlbuzgóság

Megesik az, hogy egy folyamat lelassul, történik egy technikai hiba, elhúzódik egy kiválasztási folyamat stb. Jó esetben a HR-es erről minden jelentkezőt tájékoztat, még akkor is ha esetleg a pontos okot nem tudja megírni. Viszont az nem segíti a folyamatot, ha egy jelentkező innentől kezdve minden nap ír egy emailt, percről percre számon kérve a HR-est (vagy munkaadót), hogy történt-e valami változás, mikor hárul el a probléma stb. Mikor egy álláslehetőség nyitva van, nekem is az az érdekem, hogy arra megtaláljuk a megfelelő embert, el tudjon indulni a kiválasztás vagy éppen megoldódjon a technikai malőr. Az egyáltalán nem segíti a folyamatot – szerintem – ha valaki türelmetlenül, naponta írogat ezzel kapcsolatban.

Utánajárás nélküli kérdések

Nem az a gond, hogy ha egy jelentkező kérdez, félreértés ne essék, de az nem célszerű, ha valaki még a mindent tudó Google-ben sem nézett szét mielőtt a kérdését feltette volna. Számtalan esettel találkozom, mikor valaki olyan kérdésekkel bombáz, ami amúgy legalább két helyen le van írva. Pl.: ha az angol középfokú nyelvvizsga és a nyelvtudás a jelentkezés egyik feltétele, akkor némiképp feleslegesnek tartom az olyan kérdéseket, mint hogy elfogadjuk-e a német nyelvvizsgát vagy, hogy mi van, ha én majd csak azután teszem le a nyelvvizsgát, miután már felvettetek”.
Jelentkezés előtt mindenképpen érdemes az álláshirdetés azon részét átböngészni, mely a pályázási feltételekről szól. 

Önállótlanság

Talán az egyik kedvenc jelentkezői e-mailem az elmúlt két évből, mikor egy 20-as éveiben járó srác megkérdezte, hogy hogy jut el BKV-val a budapesti székhelyű cégünk interjú helyszínére, mert csak a címet írtam meg. Hát, nehezen találtam szavakat.

Annyit szeretnék leszögezni, hogy az enyém csak egy meglátás a több ezer HR-es közt, de az imént felsorolt eseteket rendszeresen tapasztalom és kétlem, hogy más szakmabeli kollégáknál célravezetőek lennének. Természetesen magánvéleményemtől függetlenül minden jelentkezői e-mailre válaszolok és mindig törekszem naprakész infókat átadni a jelölteknek, de néha fárasztó napi 5-10 ilyen és ehhez hasonló e-mailre válaszolni.

És akkor végezetül álljon itt jó példa is, mert szerencsére ilyen jelentkezőből is akad bőven.

Figyelem

Egy soklépcsős kiválasztás esetében, mint amin dolgozni szoktam, egy jelentkezővel számtalan emailt és telefont váltunk, mire a kiválasztási procedúra végére érünk. Rengeteg információt kell átadnunk egymásnak. A folyamatot nagyban megkönnyíti az, ha valaki figyel. Figyelmesen elolvassa, amit írok neki, figyel arra, hogy mikor és hova kell mennie, figyel arra, hogy helyesen adta-e meg jelentkezéskor az adatait stb. Öröm ilyen jelentkezőkkel együtt dolgozni, rengeteg időt és energiát megspórolhatunk így egymásnak.

Szépvölgyi-Perger Viktória
(Gondolatok egy női fejből, 2021. január 20.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése