A Családi Kör közli Szabó Palócz Attila Sziget-sorozatának
folytatását.
*
SZIGETI HISTÓRIÁK
2017
Ezeregy fesztiváléj legszebb meséi
„1996-ban lettem nagykorú. Ebben
az évben utaztam el életemben először Szarajevóból és Boszniából, ahol épp
csak, hogy befejeződött a háború. Anyámmal és a tesómmal elindultunk
meglátogatni nagynénémet Murakirályon, a Muraközben, Horvátország északi részén,
a magyar határ közelében. Jártunk Varasdon és Csáktornyán, martak bennünket a szúnyogok,
de mi élveztük a nyári síkvidéki létet, mindez azonban nem is fontos
történetünk folytatása szempontjából” – ezekkel a szavakkal vezette fel az idén
nyáron a Sziget Fesztiválról készült kis hangulatjelentését Brano Jakubović, a
bosnyák Dubioza Kolektiv formáció tagja.
A Facebook internetes közösségi portálon közzétett
jegyzetében Brano Jakubović – immár a lényegre térve – így folytatta: „Igazából
ugyanis arról akartam mesélni, hogy mi történt akkor, amikor átmentünk bevásárolni
egy határmenti kis magyar városba. Kolbászt, vajkrémet, Traubisodát akartunk
venni, meg persze minden mást, amit abban az időben, amikor Magyarország még
elég olcsó volt, mindig onnan hoztunk. Fiatal rocker voltam, így különösen
felkeltette a figyelmem egy óriásplakát, amelyre azt írták fel, hogy SZIGET, alatta
pedig néhány akkori és mai kedvencem neve állt: Sonic Youth, Prodigy, Iggy Pop…
Az akkori ifjonc énem azt sem tudta, mi az a Sziget, s azt sem, hogy néz ki egy
igazán nagy fesztivál, hiszen épp csak, hogy kijutottam a háborús Szarajevóból,
ahol a legnagyobb rock esemény egy-egy koncert volt a Sloga klubban.
Ma, huszonegy évvel később, ismét nagykorú lettem, és úgy
adódott, hogy most én léphetek fel a Sziget nagyszínpadán. A Dubioza Kolektiv
nevét ugyan még nem írják csupa nagy betűkkel, de egyszer talán majd harmadszorra
is nagykorúvá válhatok, hogy a mi nevünk is nagybetűkkel szerepeljen a Sziget
óriásplakátjain” – osztotta meg a világháló szorgos népével gondolatait Brano
Jakubović. S habár így egyértelműen ugyan nem mondtuk ki, az elmúlt hetekben
mindenképp utaltunk már rá, hogy az idei Sziget Fesztiválnak (2017. augusztus
9-16.) az úgynevezett mínusz egyedik volt a legfontosabb napja. Persze ez a
megítélés így mindenképp szubjektív, annyiban tehát talán nyugodt lélekkel
pontosíthatunk is itt most sebtében, hogy minden bizonnyal ez volt az egész
hetes programnak az egyik legfontosabb napja, gyakorlatilag még a hivatalos kezdés
előtt… No, s ebbe már nem csúszhat be semmiféle tévedés!
A nap fontossága pedig nem is csak a Dubioza Kolektivben, de
a Lóci Játszikban, a Billy Talentben és természetesen P!nkben is mérhető…
Kinek-kinek ízlése és meggyőződése szerint.
A kerítés szimbolikája
Brano Jakubović rövid kis jegyzetéből még aznap Szekeres W.
István készített magyar fordítást, amely valós időben, vagyis gyakorlatilag
szinte azonnal megjelent a Facebookon is, s tulajdonképpen ennek köszönhetően
terjedt el a magyar internetezők között… Régi ismeretség ez, Szekeres W.
ugyanis, akkor még a Figyelő című lap munkatársaként, néhány évvel ezelőtt egy
másik – hozzánk, vajdaságiakhoz földrajzilag némileg közelebb is eső –
fesztiválon interjút készített Jakubovićtyal. Ebben így fogalmazott: „Rendhagyó
módon ért véget a Dubioza Kolektiv augusztus 27-i koncertje a Szegedi Ifjúsági
Napokon: a zenekar vezetője, Brano Jakubović arra bíztatta a közönséget, hogy
döntsék le a színpad előtti kerítést, sőt, a lefagyott biztonságiak
megdöbbenésére maga is leugrott a színpadról, hogy segítsen. Az első sorokból
50-100 rajongó termett a színpadon, hogy a zenekarral közösen »játssza el« a ráadás
számot, majd a koncert közös integetéssel és szelfizéssel zárult.
Brano Jakubović: Az
egész koncert alatt ezen gondolkodtam, hogy meg kéne csinálni. Szegeden úgy
oldották meg a biztosítást, hogy nemcsak a színpadot választották el a közönségtől,
de a keverőpulttól a színpadig is húztak egy kerítést, gyakorlatilag kettéválasztva
a közönséget. Ez a színpadról nagyon furcsán nézett ki. A kerítés, az
elválasztó vonalak szimbolikája igen erős, pláne a jelenlegei helyzetben, itt
Szegeden, alig pár kilométerre a magyar határon húzott kerítéstől.
● Ezek szerint követitek a menekültkérdést?
– Nekünk, boszniaiaknak ez egy nagyon élő emlék. Én még
szerencsés vagyok, azon kevesek közé tartozom, akinek a háború alatt végül nem
kellett költöznie, de szarajevóiként 14-15 évesen azért átéltem a város
ostromát. Senkinek sem jó érzés olyan képet látni, amin egy nincstelen menekült
a gyerekét a karjában tartva gyalogol, de nekünk, boszniaiaknak ez különösen
felkavaró. Mi ismerjük azt az érzést, amikor muszáj menekülni, mert az élet elvesztette
az értelmét ott, ahol élsz. Másfelől azt érezzük, hogy a kérdés még mindig nem kap
elég figyelmet, az európai társadalmak bezárkóznak a saját problémáikba. A kép,
amin a nincstelen menekült a gyerekével a karjában gyalogol, bekerül két
Bajnokok Ligája meccsösszefoglaló közé, ahol millió eurókért szerződtetett focisták
játszanak. Miközben azt a helyzetet, ami miatt ezek az emberek menekülnek,
részben éppen az európaiak kreálták.” (Szekeres W. István: Interjú a
menekültekről, a boszniai politikáról és az ingyen zeneletöltésről, Figyelő, 2015.
augusztus 31.) Így hát…
Volio bi’ da za Bosnu zaigra Ronaldo
na svadbi da mi pjeva Amadeus Rambo
Volio bi’ da nam djecu ne dijele po vjeri
na TV da se vrate Šilja, Tom i Jerry
…üvöltötte együtt augusztus 9-én a Sziget Fesztivál
nagyszínpada elé a szélrózsa minden irányából, a világ szinte minden tájáról
összesereglett közönség az őrült bosnyákokkal együtt. Ebben a kórusban pedig
jelentős túlsúlyban voltak a vajdasági magyarok…
Azt pedig akár a törvény előtt is bizonyítani tudom, hogy
aki aznap objektív okok által akadályoztatva mégsem tudott eljönni Szabadkáról
az óbudai Hajógyári-szigetre, az internetes élő közvetítést követhette… „Mintha együtt buliztunk volna” – írtam
akkor sebtében én is a Facebookon.
A fej és annak a fogékonysága
Arról regéltem a múlt héten ugyanezeken az oldalakon, hogy a
Sziget Fesztivál történetének első negyed évszázada alatt hány és hány más (de talán hasonszőrű…) fesztiváli kezdeményezés
indult, élte nagyszerű, csodálatos, máig is emlékezetes, csúcsra járatott napjait,
majd tűnt is el a nyári programnaptárakból ugyanez a negyed évszázad alatt,
azonos időben, s igen, itt, nálunk, Vajdaságban is. És persze Magyarországon
is, de Európában meg aztán főleg… Felemelkedésük nagyszerű volt, és fájdalmasan
vettük tudomásul a bukásukat. Amikor pedig ezt mondom, gondolok itt a sorban olyanokra
is, amelyeket egy-egy adott közegben/közösségben az adott pillanatban sokkal
többre is értékeltek, mint a Sziget Fesztivált. („Nekünk, vajdasági magyaroknak
sokkal fontosabb a zentai Nyári Ifjúsági Játékok, mint a Sziget” – emlékszem
máig is erre a bölcsnek vélt, bölcsnek és megcáfolhatatlannak szánt gondolatra,
„alapigazságra” – valójában:
hórihorgas butaságra –, amelyet olyan fellengzősen, oly hangzatosan és persze
oly nagyképűen sulykoltak néhány éve még. Megfelelő helyről. Az ilyen
gondolatoknak cseppet sem megfelelő fejünkbe. Az ilyen gondolatokra cseppet sem
fogékony fejünkbe… Pedig félreértés ne essék, a zentai nyári játékok csődjét én
is tragédiaként éltem meg, ha másért nem, hát egyebek mellett azért is, mert a
kezdetek kezdeténél is jelen voltam, végignéztem, sőt, kis híján versenyeztem
is… s azóta is az a véleményem, hogy sokkal jobban – mint a családi ezüstre!, úgy – kellett volna vigyáznunk erre a
rendezvényre, és sokkal jobban meg kellett volna becsülnünk. A Nyári Ifjúsági
Játékok megbecsülésével ugyanis saját magunkat becsültük volna meg! S éppen
ezért mondom azt is, hogy nem nekünk, egyénenként, személyenként, egyesével,
névsor szerint lett volna a dolgunk sokkal jobban vigyázni rá – hanem nekünk, közösségként.
Viszont ez is szépen és szemléletesen példázza, hogy ilyen esetekben, ilyen
megközelítésben még véletlenül sem szabad semmiféle szembeállításokban sem
gondolkodnunk.) A Szigeti históriák sorozata azonban sohasem egyszerű
fesztiváli beszámoló, tudósítás vagy összefoglaló volt. Mint ahogy az már a
jelen sorokból, az újraindulás óta számított eddig három részből is
nyilvánvalóan látható…
Tégy a szembeállítások ellen!
Ahogy huszonöt év, vagyis negyed évszázad már fesztiváltörténelemnek
tekinthető, ugyanúgy a vele foglalkozó széria is fesztiváltörténeti,
kultúrtörténeti célzattal, vagy legalábbis ilyen elképzelésekkel készült. Eredendően…
(No, az meg már nem az én tisztem, dolgom és feladatom, hogy megítéljem, milyen
sikerrel, eredményességgel tette ezt…) Sohasem „csak” a Szigettel (lásd még: Diákszigettel, Eurowoodstockkal,
Pepsi Szigettel, Sziget Fesztivállal…) foglalkozott, hanem mindig –
szándékosan! – hagytunk benne teret magunknak a kitekintésre más fesztiválokra,
a kor jellegzetes, időnként sorsfordító és meghatározó eseményeire, rendezvényeire.
És a továbbiakban is így teszünk majd…
(Családi Kör, 2017. szeptember 28.)
Brano Jakubović, szinte még alig nagykorúan, az 1996-os Pepsi
Sziget óriásplakátja előtt (bevásárlás közben)
Brano Jakubović második nagykorúságát ünnepelve az idei
Sziget Fesztivál backstage-ében: azért rangos névsor, meg kell hagyni, semmi
oka sem lehet a panaszra…
Duboiza Kolektiv két évvel ezelőtt a Szegedi Ifjúsági
Napokon – Szekeres W. István a koncert után készített interjút Brano Jakubovićtyal
Szédítően röpködnek a kérdések és a válaszok: Brano
Jakubović interjú közben
Dubioza Kolektiv, avagy az őrült bosnyákok eljövetele
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése