A Családi Kör a Képhistóriák című rovatában közli Szabó
Palócz Attila jegyzetét.
*
Tisztelgés a művésznő emléke előtt
Maria Helena Vieira da Silva emlékezete
Az itt látható, Hommage a Vieira da Silva című mail-art alkotásával
emlékezett 1994-ben az akkor már két éve elhunyt portugál festőnőre Kádár
József – vagyis a nagyvilágban ismertebb nevén: Joseph Kadar – magyar festő, grafikus,
szobrász és fotóművész.
Kádár József 1936-ban született Debrecenben, s harminchárom
évesen, 1969-ben költözött Párizsba. Magyarországon akkor már erősen expresszív,
figurális festőként ismerték. Korai párizsi korszakában inkább a szürrealizmus
felé fordult, de hatással volt rá a konstruktivizmus és a különféle absztrakt
irányzatok is.
Az első mail-art borítékait és könyvtárgyait (livres objets)
1969-ben alkotta meg, majd 1979-től készített művészi fotókat és fotogramokat,
amelyeken izraeli, indiai, itáliai, görögországi és spanyolországi élményeit
dolgozta fel. Ezeket a műveit igen nagyra értékelve Lucien Hervé méltatta
munkásságát. Később, a nyolcvanas évek elején, tovább kísérletezve az ekkor már
rendelkezésre álló modern technikákkal, a fénymásoló gépet is elkezdte művészeti
célra használni: fotóit, kollázsait ezzel az eljárással másolta és
sokszorosította, időközben pedig a gép megfelelő beállításainak alkalmazásával
hol megnyújtotta, hol pedig zsugorította a képeket. Ezzel a beavatkozással ért
el olyan művészi hatást, amely lenyűgözte fantáziáját. Talán éppen ezzel
indokolható az is, hogy röviddel ezután, 1985-ben felhagyott a hagyományos
értelemben vett festészettel, s ezután már csak fénymásolóval, számítógéppel
hozta létre fekete-fehér vagy színes elektrografikáit. Olyan műveket is
alkotott, amelyeket a hagyományos sokszorosító technikákkal nem lehet
előállítani, köztük például háromdimenziós releif-elektrografikákat is.
Érdemes kiemelnünk, hogy Kádár Józsefnek az ebben az
időszakában alkotott műveiben jelentős szerep jutott a fénymásoló hibás működésének
is, amivel újabb vizuális hatásokat sikerült elérnie. Egy-egy kisebb nagyobb
technikai hibát igyekezett tehát a művészi kifejezésmód szolgálatába állítani,
mintegy a masina meghibásodását alkotói eszközzé, kellékké változtatva át.
(Családi Kör, 2017. szeptember 7.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése