A 24 Óra című
Komárom-Esztergom megyei napilap összeállítást közöl a hamisított
autóalkatrészekkel üzérkedő csalókról.
*
Faforgács és fű is előfordult a hamisított
autóalkatrészben
Halálos is lehet, ami olcsó
Fűből és faforgácsból készült hamis fékpofákat is foglalt már le a NAV, az
illegális légzsákok pedig lassan nyílnak ki, és ezért akár életveszélyesek is
lehetnek. A becslések szerint évente egymilliónál is több magyar autóba
kerülnek kétes eredetű alkatrészek. Hogyan teremtsünk összhangot a túl drága
megbízhatóság és a kétes eredetű olcsóság között?
Magyarország Évente 300-350 ezer autóba szerelnek hazánkban
gyanús fékalkatrészeket, a minőségük gyatra, akár életveszélyesek is lehetnek –
írta a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT). A szervezet szerint a hamis
féktárcsáknál és fékbetéteknél is háromszor több egyéb ócskaságot szerelnek be
az autókba a csapágyaktól a gyertyákig. Tényleg időzített pokolgépekben
közlekedik a magyar? – tette fel a kérdést a Vezess.hu című internetes portál.
Fontos szempont azonban az is, hogy mennyivel olcsóbb a selejt a minőséginél,
vagyis, hogy megéri-e egyáltalán az átlagembernek az ügyeskedés.
Leggyakrabban a
nagy mennyiségben és egyszerűbb gyártási technológiával is előállítható
alkatrészeket hamisítják. A HENT szerint – ha nemcsak a ténylegesen hamis
termékek arányát vesszük figyelembe, hanem az ellenőrizetlen forrásból
származó, ismeretlen minőségűeket is –, „a hazai gépjárművek mintegy 60
százalékát érinti az illegális kenőanyag-kereskedelem”, így tehát milliók
használhatják a hamisítványokat.
Az internetes
vásárlás az alkatrészpiacra is egyre jellemzőbb, rengeteg különféle hirdetés
közül választhatunk. Az árak így többnyire meg sem közelítik a gyári
alkatrészekét. Az autósok a kétes eredetű olcsóság és a többség számára túl
drága megbízhatóság között próbálják megtalálni az optimális megoldást.
A
márkaszervizekkel is sokan szereztek már rossz tapasztalatokat. A Vezess.hu
által felidézett példa szerint az apró, de fontos alkatrész cseréje előtt az
autós felhívta a német gyártó fővárosi márkaszervizét, ahol kérésére
megmondták, hogy pontosan mennyi lesz a számla végösszege. A csere után mégis a
dupláját kérték tőle.
Az ilyen
kellemetlenségek ellenére is megbízhatóbban, vagyis jóval nagyobb eséllyel
kerül minőségi alkatrész az autóba a márkaszervizekben – állapította meg a
portál –, és a HENT szerint a „hiteles webáruházakkal” sincs gond.
A hamisítványok
legfőbb terjesztői az autók rakteréből áruló „házaló ügynökök”, aki
„sajnálatosan értékesítenek alkalmanként legális független piaci szereplőknek
is” – mondta el a Vezess.hu-nak Kovács Ferenc, aki a HENT nevében nyilatkozott
a portálnak. Az árak arányáról a szakértő elmondta: a hamis termék ára az
átlagos minőségű és árfekvésű utángyártott termék árának nagyjából 75-80
százalékába kerül.
„Egy hamis
fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy
épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A leggyakrabban
hamisított alkatrészek közé tartozó fékbetétekből találtunk már faforgácsból,
sőt, fűből készült hamisítványt is” – közölte a NAV.
A HENT munkatársa
szerint nem az autós feladata, hogy megkülönböztesse egymástól a hamis és az
eredeti alkatrészt. Az ő dolga csak annyi, hogy kizárólag biztonságos, létező
adószámmal rendelkező piaci szereplőtől számlával vásároljon, ahol biztosítva
vannak a fogyasztói jogai, és esetleges reklamációval is tud élni. „A hamis
alkatrészek vonatkozásában nem lehet belemenni annak tárgyalásába, hogy
egyébként milyen lehet a minősége. A hamis vagy ellenőrizetlen forrásból
származó pótalkatrészek akkora biztonsági kockázatot jelentenek, hogy nem lehet
mérlegelés tárgyává tenni” – mondta a Vezess.hu-nak Kovács Ferenc.
Az illegális termékek piaci
részaránya
A magyar piacon a becslések szerint a levegő- és olajszűrők nagyjából 15-20
százaléka hamisított termék. A kenőanyagoknál ez az arány 15-16 százalék körül
mozog. A fékalkatrészek (főként féktárcsák és tárcsafék-betétek) esetében 7-10,
a gyújtásalkatrészek (főként gyertyák) között 5-7 százalék körül mozog a
hamisítványok aránya. A csapágyaknál 4-5, a üzemanyag-ellátórendszer elemeinél
(főként dízel befecskendezők) pedig 4-5 százalék esély van arra, hogy illegális
terméket sózzanak ránk.
Százmilliárd forint eltűnt
A KSH adatai szerint a teljes gépjárműalkatrész-piac forgalma 240 milliárd
forint volt 2015-ben. Tíz évvel korábban, 2005-ben azonban még meghaladta a 350
milliárdot. Úgy tűnt el tehát 110 milliárdnyi forgalom a legális
kereskedelemből, hogy közben négy évvel nőtt a gépjárművek átlagéletkora –
részben a külföldről behozott öreg autók miatt is –, márpedig ez jelentős
alkatrész-igénnyel jár.
(24 Óra, 2017.
január 17.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése