A Szabad Magyar Szó közli Szabó Palócz Orsolya dolgozatának második
részét.
*
A reklámadó hatása a hírműsorokra (2. rész)
Történeti háttér és kontinuitás
Sorozatunk első része ITT olvasható!
1.2. Történeti háttér és kontinuitás
A kelet-közép-európai régió egészét tekintve a sajtó- és
véleményszabadság megteremtése, egy jól működő médiarendszer kialakítása minden
kommunista országban a demokratikus ellenzék kulcskövetelései között szerepelt.
A sorra bekövetkező rendszerváltásokkal ennek megfelelően meg is szűnt a
pártállami monopolisztikus ellenőrzés a média felett, a sajtószabadság
kikiáltása azonban nem jelentette automatikusan annak érvényesülését is. A
demokratikusan megválasztott parlamentek által alkotott, formálisan demokratikus
médiatörvények megteremtették ugyan a szabad sajtó intézményi feltételeit
(megteremtve például a sokszínű tömegtájékoztatás lehetőségét a kereskedelmi
televíziók és rádiók működésének engedélyezése révén), különböző politikai erők
– gyakran a hazai üzleti befektetőkkel együttműködve – folyamatosan igyekeztek
nyomást gyakorolni a médiára, csorbítva ezzel a sajtószabadságot. A
sajtószabadságnak ezt az ingadozó, viszonylag gyenge helyzetét általában – az
egyébként sem kritika nélküli – médiatörvényeknek a gyakorlatban történő
felemás, hiányos megvalósulásával magyarázzák, gondolva itt például arra az
esetre, amikor a médiatörvények szövegezése lehetővé teszi a források elvonását
egyes médiapiaci szereplőktől a „hűségesebbeknek” juttatva azokat, vagy arra, amikor
a médiahatóságok, a médiaforrások elosztásáért felelős szervek tagságának
meghatározását a vonatkozó törvény az aktuális parlamenti többség hatáskörébe
utalja. Az ilyen formában megvalósuló médiaszabályozás következtében a
formálisan a média függetlenségét garantálni hivatott intézmények informálisan
éppen a politikai presszúra eszközeivé válhatnak. A kellemetlen hírek, riportok
nyilvánosságra kerülésének megakadályozására szintén eszközök egész tárháza
állt az érintettek rendelkezésére, kezdve a nemzetbiztonságra való
hivatkozással a magántitok megsértésén keresztül a rágalmazás vádjáig, gyakran
ellehetetlenítve ezzel az újságírói munkát.[1]
A sajtószabadság érvényesülésének egy másik fontos aspektusa
azonban – a szabad szólás és tájékozódás jogán túl –, a hallgatás szabadságának
megvalósulása, vagyis, hogy van-e az egyénnek joga a nyilvános vitákban való
részvétel elutasítására. A jog érvényesülésének ezen aspektusát azért fontos
hangsúlyozni a posztkommunista országok vonatkozásában, mert a fennálló
rendszerek évtizedeken keresztül megkövetelték állampolgáraiktól a napirenden
lévő politikai ügyek melletti aktív kiállást. Hiába kívánatos tehát az
állampolgárok politikai aktivitása – hiszen a participáció jelenti a
biztosítékot arra, hogy az állampolgárok az államban ne az ellenségüket lássák,
s döntéseit magukra nézve érvényesnek fogadják el – a régió lakói a történelmi
tapasztalatokból azt tanulták meg, hogy a politikai aktivitás egy esetleges
rendszer- vagy kormányváltás esetén szankciókat vonhat maga után, így bölcsebb
a közügyektől való távolmaradás.
A magyarországi médiaviszonyok, és az ezzel kapcsolatos
politikai folyamatok megértéséhez elengedhetetlen a magyar rendszerváltás
sajátosságainak, és a médiapiacra gyakorolt hatásainak vizsgálata. Az, hogy a
politikai rendszer átalakulása miként determinálta a médiarendszer
átalakulásának módját, több tényező összejátszásának eredménye.
Mivel a rendszerváltást előkészítő tárgyalásokon a felek nem
tudtak megegyezni a média szabályozásának mikéntjéről – és mivel a legfőbb
prioritás sem ennek kialakítása volt, – így ez a feladat a demokratikus
választások győzteseire hárult. A kétharmados parlamenti többség támogatásához
kötött „médiatörvény” elfogadása konszenzus hiányában azonban évekig
elhúzódott.[2] A jogi szabályozás hiánya teret engedett az önkényes
értelmezéseknek és a médiaviszonyokba való (informális) politikusi
beavatkozásoknak, amelyek végül a médiaháborúként elhíresedett politikai
harchoz vezettek.[3] A kialakult helyzet rendezése így az Alkotmánybíróságra
hárult, amely megállapította, hogy az Országgyűlés elmulasztotta az
Alkotmányban rögzített jogalkotói kötelességét, és felszólította a törvényhozó
testületet ennek pótlására.[4] Ennek eredményeképpen született meg végül – az
Alkotmánybíróság által megjelölt „határidőt” jóval túllépve – az 1996. évi I.
törvény a rádiózásról és televíziózásról (rttv.), amelyet azonban megszületése
pillanatától rengeteg kritika kísért, többek között azért, mert nem mindenben
felelt meg a televíziózást érintő európai egyezményeknek.[5] (A médiatörvénynek
az Európai Unió televíziós irányelvével való összehangolása 2002-ig váratott
magára.[6])
Láthatjuk tehát, hogy az átalakulást követő médiaszabályozás
nem csak, hogy komoly előkészítő munka és „haditerv” nélkül, viszonylag spontán
ment végbe, de már a kezdetekről fogva érzékeny területét képezte a magyar
jogalkotásnak. Ennek egyik oka többek között, hogy mivel politikával átitatott
volt az aktuális társadalmi kérdések, problémák döntő többsége, és mivel ezek
jelentősen megosztották a társadalmat (elég például az igazságtételre
gondolni), mind a politikai, mind a pártrendszer stabilitása meggyengült,
instabillá vált. Ilyen körülmények között a kormányzatok szükségszerűen láttak
potenciális ellenfelet az autonóm, kritikus hangvételű médiarendszerben, s
ennek megfelelően nem is iparkodtak segédkezni annak létrejöttében és
megerősödésében.
A média rendszerváltozását vizsgálva tehát a Karol
Jakubowicz, lengyel kutató által felállított három irányzat közül a
magyarországi leginkább az általa utánzónak, illetve atavistának nevezett
modell ötvözetének felel meg. Eszerint egyszerre megtalálhatók benne az 1980-as
évek nyugat-európai médiaszínterét példának tekintő, a lapkiadást teljesen
liberalizáló, az elektronikus média duális (közszolgálati és kereskedelmi)
rendszerét kialakító, illetve az új politikai elit média feletti dominanciájára
épülő irányzatok jellemzői.[7]
Ezen duális struktúra kialakításának első lépéseként
1997-ben kiírták a műsorszolgáltatási engedélyek pályázatát és szétosztották a
frekvenciahasználati jogosultságokat. A kereskedelmi televíziók pályázatának fő
szempontja az árbevétel és a közszolgálati vállalás aránya volt, az Országos
Rádió és Televízió testület (ORTT) által felügyelt folyamat azonban nem volt
botrányoktól mentes, a két frekvenciára ugyanis három pályázat érkezett be, de
ezek közül éppen a legmagasabb árat kínáló, amerikai tulajdonú Magyar
Kereskedelmi Televízió Rt. (Írisz TV) nem jutott frekvenciához.[8] A döntés
okai között politikai megfontolásokat sejtő vélekedések ellenére 1997
októberében elindította adását az MTM-SBS Televízió Rt. (TV2), majd három hétre
rá a Magyar RTL Rt. (RTL Klub), gyakorlatilag azonnal megrendítve ezzel a
Magyar Televízió pozícióit, a közszolgálati televízió nézettsége ugyanis már
egy évvel a kereskedelmi csatornák működésének megkezdését követően kevesebb,
mint a felére csökkent.[9] Mivel a tömegmédia termelői az általuk meghódított
közönség elérésének lehetőségét adják el a hirdetőknek, az MTV-nek a közönség
piacán való részesedésének csökkenése automatikusan vonta maga után a hirdetők
piacán való visszaesést is, hiszen a kétoldalú piac lévén a két elkülönült
fogyasztói csoport (jelen esetben a nézők és a hirdetők) kereslete hatott
egymásra.[10] A hirdetési bevételek növelése azonban nehezen összeegyeztethető
a közszolgálatiságból eredő feladatokkal, különösen, hogy a csatornának a
folyamatos és drámai bevételcsökkenés mellett egyre kevesebb pénze jutott
műsorfejlesztésre.
A vetélytársak számára nem volt egyértelműen kedvező a
Magyar Televízió pozíciójának ilyen mértékű megrendülése, hiszen alapvetően az
MTV feladata lett volna a közszolgálatisággal kapcsolatos elvárások
teljesítése. A két kereskedelmi csatorna piaci dominanciájából következően
azonban rájuk is egyre nagyobb mértékben nehezedett a közszolgálati műsorok
sugárzásának terhe, amelyek nem közönségvonzó műsortípusok lévén értékes
műsoridőt vontak el a megvásárolt, más országokban már befutott licencműsorok
(show-k, vetélkedők), illetve saját gyártású műsorok sugárzása elől. Bár a két
kereskedelmi csatorna pályázata eredetileg is tartalmazott bizonyos mértékű
közszolgálati vállalást[11], nem volt előre látható, hogy az MTV ilyen mértékű
térvesztése a hatóságok számára prioritássá teszi ezen kötelezettségek betartatását.[12]
A kereskedelmi csatornák megjelenésével, a változó
tendenciáknak megfelelően átalakultak a fogyasztói szokások is. Egyre nagyobb
szerep jutott a szórakoztató műsoroknak és a külföldi filmeknek, míg a
hírműsorok háttérbe szorultak, s a kötelezően sugárzott hírműsorok is az egyre
inkább a tájékoztatást szórakoztatással vegyítő infotainment irányába
hajlottak.
Mivel a kereskedelmi televíziók (és tulajdonosaik) számára a
nézettség, és ezáltal a profit maximalizálása a döntő szempont, ezért ezek a
csatornák hírműsoraikkal is a lehető legnagyobb nézettség elérésére törekedtek
– és törekednek a mai napig is. Ennek több oka is van, többek között, hogy a
hírműsorok a műsorstruktúra stratégiailag fontos helyét foglalják el, és az is,
hogy ennél a műsornál a legnagyobb a konkurencia, hiszen minden országos
lefedettségű csatornát törvény kötelez híradó sugárzására. Ezen szempontokat
szem előtt tartva a hírműsorok témaválasztását és a hírek sorrendjének
megválasztását alapvetően a nézői igények határozzák meg.[13] Ennek megfelelően
például az egyén, a közösség, majd pedig az ország biztonságát érintő kérdések
általában előnyt élveznek pártpolitikával vagy a külpolitikával szemben,
mondván, hogy maguk a híradó nézői azok, akik ezeket a témákat szubjektív szempontok
szerint nem tartják annyira fontosnak. Így kerülnek előtérbe például a
rendőrségi, balesetekről vagy bűncselekményekről szóló hírek, míg – az
infotainment jegyében – helyet kell engedni a szórakoztatásnak is, hiszen ha a
néző unalmasnak ítéli a hírműsort, elkapcsol – e szempont szerint kerülnek be a
kereskedelmi televíziók híradóiba például a „színes” állatkerti- vagy
bulvárhírek.
Ezt a röviden felvázolt struktúrát követte 2014 júniusáig az
RTL Klub Híradója is, amikor a korábbiaktól eltérően, meglepően nagy arányban
kezdett el politikai-közéleti témájú hírekkel foglalkozni. Ezen hírek
központjában kezdetben elsősorban a tervezett, majd a már elfogadott reklámadó
állt, az idő előrehaladtával azonban más közéleti témák is előkerültek.
Készült évfolyamdolgozatként a Szegedi Jogtudományi Egyetem
Állam- és Jogtudományi Karán 2015-ben
______________
[1]Bajomi-Lázár Péter: A média gyarmatosítása. In.
Politikatudományi Szemle, XXIV. évfolyam, 2015/1
[2]Gálik Mihály: A médiapolitika átalakulása, a
médiaszabályozás változásai. In. Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás.
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2005. 424-430. o.
[3]Bajomi-Lázár Péter: Médiapolitika. In: Bajomi-Lázár Péter
(szerk.): Magyar médiatörténet a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 2005, 33-46. o.
[4]37/1992. (VI. 10.) AB határozat.
[5]Gálik Mihály: A médiapolitika átalakulása, a
médiaszabályozás változásai. In. Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás.
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2005. 429. o
[6]2002. évi XX. törvény a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi törvény jogharmonizációs célú módosításáról
[7]Gálik Mihály: A médiapolitika átalakulása, a médiaszabályozás
változásai. In. Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. KJK-KERSZÖV Jogi
és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2005. 423-424. o.
[8]Horváth Attila: A magyar média a rendszerváltástól
1998-ig. In. Paál Vince (szerk.): A magyarországi médiaháború története; Média
és politika 1989-2010. CompLex Kiadó, Budapest, 2013. 116-121. o.
[9]Urbán Ágnes: Rádió és televízió. In. Bajomi-Lázár Péter
(szerk.): Magyar médiatörténet a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 2005. 102-108. o.
[10]Gálik Mihály – Urbán Ágnes: Médiagazdaságtan, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 2014. 39-45. o.
[11]Továbbá a médiatörvény is kötelezővé tette minden
országos lefedettségű televízió számára, hogy napi műsoridejének legalább 25
százalékában hírműsort sugározzon. (rttv.)
[12]Urbán Ágnes: Rádió és televízió. In. Bajomi-Lázár Péter
(szerk.): Magyar médiatörténet a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 2005. 102-108. o.
[13]Kolosi Péter: A kereskedelmi televíziózás Magyarországon.
Corvina Kiadó, 2006. 45-55. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése