A Magyar Szó közli Kabók Erika, a lap főszerkesztő-helyettesének teljes egészében tévedésekre
és hamis adatokra alapozott cikkét.
*
Ezer euró vagy börtön
Szerbiában évente 600-an halnak meg az utakon. A közlekedési
szerencsétlenség áldozatainak száma nálunk háromszor, ötször magasabb, mint a
fejlett nyugati országokban. Svédországban és Nagy-Britanniában például a 100
ezer lakosra jutó áldozatok száma évenként 5, Szerbiában ez a szám 28.
A nyugati világban megelőző tájékoztatással és borsos
büntetésekkel érték el a közlekedési szabályok szigorú betartatását. Idén
január elsejétől nálunk is a korábbiaknál jóval magasabbak a büntetések. A
leggyakoribb szabálysértésért hozzávetőlegesen 1000 eurós büntetésre
számíthatunk.
2015-ben 14 gyermek halt meg közlekedési balesetben. A
kormány célja, hogy 2020-ra egyetlen gyermek se veszítse életét közlekedési
balesetben annak következtében, hogy nem megfelelően utazott. Ezért 1000 eurós
büntetés vár azokra, akik a 135 centiméternél alacsonyabb gyermeket nem
hitelesített (atesztált) gyermekülésben viszik magukkal. A gyerekek ezt a
magasságot hozzávetőlegesen 12 éves korukra érik el. Ugyanekkora büntetést
fizet az is, aki 12 évesnél fiatalabb gyermeket az első ülésen utaztat. Mint ahogyan
annak is 120 ezer dináros büntetést szabnak ki, aki jogosítvány nélkül vezet
vagy éppen elvették két-három hónapra a jogosítványát és ez alatt az idő alatt
mégiscsak a volánhoz ül.
Ugyancsak 1000 eurós büntetésre számíthat az, akinek műszaki
okok miatt kizárták járművét a forgalomból, de ennek ellenére vezeti autóját. A
120 000 dináros büntetés a legnagyobb az új törvény szerint. Ez jár azoknak is,
akik ittasan vezetnek, azaz a vérükben 1,20–2,00 promil alkoholt mérnek. Az,
hogy kinek a szervezetére hogyan hat az alkohol, függ a kérdéses személy
egészségi állapotától, testsúlyától és életkorától. Egyetlen félliteres sör
elfogyasztása üres gyomorra 0,4 promil alkoholszintet mutathat. Akinek 2,00
promil alkoholt mérnek a vérében, annak a helyszínen elkobozzák az autóját.
Akkor is tartósan autó nélkül marad a család, ha a kiskorú mondjuk elcseni
szülei autóját, hogy barátaival furikázzon. Mindegy, hogy a szülő tudomásával
vagy anélkül vitte-e el a gyermek az autót, ha nincs jogosítványa, a gépkocsit
elkobozzák.
Az új törvénynek e rendelkezése nagyon sok vitát váltott ki.
Vannak jogászok, akik alkotmányellenesnek tartják a büntetést, mondván, hogy a
rendőrség nem veheti el a magántulajdont. Az ellentábor azzal érvel, hogy a
drogot is elkobozzák, pedig az is magántulajdon. Törvényszegés az egyik is meg
a másik is. Ráadásul a közlekedésbiztonság elleni vétség sok ember életét
veszélyezteti. S nem a rendőrség, hanem a bíróság hoz ítéletet a gépkocsi
tartós elkobzásáról.
Szerbiában tavaly csak augusztusig 20 ezer közlekedési
baleset történt. A balesetek leggyakoribb oka a gyorshajtás, az alkoholos
állapot és a mobiltelefon használata. Mindhárom vétséget szigorúan bünteti a
törvény. Aki lakott területen a megengedett 50 kilométeres sebességet 70
kilométeres óránkénti sebességgel túllépi, ezer eurós büntetésre számíthat.
Ugyanilyen mértékű a büntetés azoknak is, akik 80 kilométeres óránkénti
sebességgel lépik túl lakott területen kívül a megengedett sebességet. És
drákói szigorral sújtanak le azokra a vezetőkre is, akik a lassító közlekedési
jelekkel ellátott útszakaszon 50 kilométerrel gyorsabban hajtanak, vagy az
iskolák közelében található 30-as táblák ellenére 90-nel száguldanak. Ugyanekkora
mértékű büntetésre számíthat az is, aki a gyalogátkelő előtt megálló autót
megelőzi.
Ha egyetlen gyalogos is van a zebrán és a lámpa piros, vagy
közlekedési rendőr irányítja a forgalmat és tilosat mutat, az autós pedig nem
áll meg a gyalogátkelő előtt, szintén 120 000 dináros büntetésre számíthat.
Ugyanennyit szabnak ki, ha valaki nem áll meg a vasúti átkelő előtt, a
leeresztett rámpa előtt, és azért is, ha valaki elmulaszt segítséget nyújtani a
közlekedési balesetet szenvedőknek, miközben résztvevője annak. Lehet ez
cserbenhagyásos gázolás, vagy elmenekülés a baleset helyszínéről.
A fényszórók bekapcsolásának elmulasztásáért is a
legszigorúbb büntetést szabják ki, 120 000 dinárt.
Vezetés közben tilos telefonálni. Aki ez ellen az előírás
ellen vét, az 10 000 dináros büntetésre számíthat, mint hogyan az a vezető is,
aki nem kapcsolja be biztonsági övét, de büntetés jár azoknak is, akik a hátsó
ülésen utaznak biztonság öv bekapcsolása nélkül.
Enyhébb büntetés jár azoknak, akik az autópályán a lassító
sávban hajtanak. Eddig ezért a vétségért 100 000–120 000 dinárig terjedő
pénzbüntetést róttak ki, nyolc hónapra bevonták a vezető engedélyét és 14
büntetőpontot kapott a vétkes. Mivel sokan az alkotmánybírósághoz fordultak a
szigorú büntetések miatt, a törvényhozó a kisebb vétségek kategóriájába sorolta
ezt a szabálysértést. A törvénymódosítást követően január elsejétől a büntetés
ezért a kihágásért 6000 dinár.
A közlekedésbiztonsági törvény drákói szigorral sújt le a
vétkezőkre. Ezt nem is kellene vitatni, tudomásul kellene venni, hiszen nincs
drágább az emberi életnél. S ha így lehet megregulázni a gyorshajtókat, az
alkohol hatása alatt vezetőket vagy az autóban mobilozókat, akkor legyen így.
De tulajdonképpen ez mit is jelent? Azt, hogy a jövőben
minden vezetőnek szüksége van 1000 eurós tartalékra. Nem azért, mert mondjuk
ittasan vezet, hanem mert mondjuk nem kapcsolta be a fényszórókat, ez könnyen
előfordul bárkivel. Elfelejtette. Van ilyen. Vagy menet közben kiégett egy
izzó? Akkor mi van? Ötvenezer dinár a büntetés?
A gyorshajtás is, valljuk be, gyakori, hisz megesik velünk,
hogy túllépjük a sebességet. Büntetni kell a vétkezőket, de ha 200–300 eurót
keresünk egy hónapban, akkor vajon arányosak-e ezek a büntetések. Némelyek
igen, mások eltúlzottak.
Arról nem is beszélve, hogy ha elveszik egy család autóját,
a legtöbb esetben ezt a családok nem tudják pótolni. Nem engedhető meg, hogy a
gyerek ellopja szülei autóját, de van rá példa, és ha nem történt baleset, egy
meggondolatlan cselekedet miatt egy családot megfosztani az autójától, azt
hiszem, nagyon-nagyon szigorú büntetés. Veszélyeztette mások életét, ez igaz,
ez törvényszegés, de ha nem okozott kárt, talán nem kellene elvenni az autót. A
törvényhozó azzal védekezik, hogy az autó elkobzása más országokban is
gyakorlat, sőt Ausztráliában a tulajdonost még meg is hívják, hogy nézze végig,
hogyan semmisítik meg elkobzott gépkocsiját.
Ha valaki nem tudja majd kifizetni a büntetését, börtönbe
kerül. Szerbiában évente több százezer közlekedési büntetést rónak ki.
(Magyar Szó, 2017. január 8.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése