A Kortárs című folyóirat online kiadásában interjút közöl
Szabó Palócz Attilával.
*
Traumából
gyermekirodalmat – interjú Szabó Palócz Attilával
Hamarosan megjelenik a vajdasági származású Szabó Palócz Attila új
kötete, amely a sokoldalú alkotó két gyerekverskönyvének átdolgozott kiadása
lesz. A színészként, színházi rendezőként és újságíróként is jelentős
teljesítményeket magáénak tudó szerző a meseírás rejtelmeiről is mesélt, és
arról, hogy mit jelentett számára az írás a háborúban.
– Első versesköteted, az 1993-ban megjelent Résnyire nyitva lapjain az
antik, időmértékes versformákra fogékony, a görög–római mondavilág iránt érdeklődő
szerzőként mutatkoztál be. Hogyan váltottál ebből az attitűdből alig néhány évvel
később a gyermekirodalomra, amely azóta is fontos eleme a pályaképednek?
– Egyáltalán nem volt tervezett, hogy én egyszer gyerekeknek
kezdek el írni verseket, meséket. Korábban tulajdonképpen csak egy mesejátékot
írtam az Újvidéki Rádió hangjátékműsorainak, s azt is az intézmény akkori
dramaturgjának személyes, baráti kérésére. Így visszagondolva és a gyermekek
szempontjából nézve, az a szöveg hemzsegett a horrorisztikus elemektől.
Kutyákról szólt a mese, akiket elfognak a sintérek, majd reggel az iskolába
tartó gyerekek szabadítják ki őket a sintértelepről. Ezt még az egyetemi éveim
legelején írtam. Színművészetire jártam, s nekem akkor hatalmas élmény volt,
hogy ismert színházi személyiségek dolgoztak a darabomon, népszerű vajdasági
magyar színészek játszották a szerepeket. Bennük pedig volt annyi
kollegialitás, hogy ötleteket, tippeket, tanácsokat adtak. Bakota Árpád
színművész például arról beszélt, hogy nem érti annak a szerepnek a funkcióját
a darabban, amit ő játszott, s ebből én nagyon sokat tanultam azzal
kapcsolatban, hogyan kell mozgatni az alakokat egy hangjátékban. Kovács Frigyes
azt dicsérte, hogy milyen jól tudok párbeszédben gondolkodni, s nem írok
döcögős, szögletes, erőltetett dialógusokat. Azon a szövegen akkor persze már
nem változtathattam, hiszen felvették, a rádió bemutatta, de a későbbiekben az
újabb műveimben nagy hasznát vettem ezeknek a hozzászólásoknak.
– De ezzel még nem érkeztél el a gyermekversekig…
– Néhány évvel később, 1994-ben megszületett a lányom, de én
akkor még mindig nem gondoltam arra, hogy gyermekverseket írjak. Csak később, a
közösen eltöltött időből, a lányommal való játszadozásból születtek az első
ilyen művek. Játszottunk, ökörködtünk, marhultunk, s közben szinte spontán
módon, véletlenszerűen keletkeztek olyan szövegek, amelyeket utóbb érdekesnek,
méltónak találtam arra, hogy lejegyezzem. Ezek lettek az első gyermekverseim,
amik rögtön meg is jelentek. S ahogy folytattuk a játszadozást, egy idő után azt
vettem észre, hogy csak úgy dőlnek a kezem alól a gyermekversek. Ezekből
1996-ban állt össze egy kötet, Fityisz címmel jelent meg a Forum Könyvkiadónál.
Nekem pedig külön öröm volt, hogy a gyerekek, a szülők, az óvónők nagyon
megszerették ezt a kiadványt. Manapság is előfordul, hogy megismerkedek
emberekkel, akik fejből mondják a Fityisz verseit, s amikor rájuk kérdezek,
hogy honnan ismerik ezeket a szövegeket, nevetve válaszolják: „Nekem három
gyerekem van… Tudod te, hányszor kellett felolvasnom nekik?”
Tegyük hozzá, hogy ez a Fityisz nem azt jelenti, amit Magyarországon.
Én zentai vagyok, Újvidéken jártam egyetemre, s amikor a lányom megszületett,
mi még mindig Újvidéken éltünk.
A „fityisz” kifejezést – az ujjal való, nemzetközileg is értelmezhető jelbeszéd megnevezéseként, „bemutatás” értelmében –, bevallom, én soha nem hallottam korábban.
Mi ezt sem Zentán, sem Újvidéken nem használtuk. A lányomnak
viszont egészen kicsi korában dús, erős haja volt, amit sehogyan nem tudtunk
lefésülni, mindig felállt egy nagy kupacban a feje közepén, pont úgy, mint egy
punktaraj. Úgy is hívtuk őt abban az időszakban, hogy „a legkisebb punk a
világon”. A taraj amolyan fickós külsőt kölcsönzött neki. Ezért kezdtünk hát
úgy hívni, fickó, fitykó, fityisz és így tovább. E szót tehát én a lányom megnevezéseként
írtam fel címként a kéziratra, amikor leadtam a kiadóban. Nem is gondoltam a
szónak erre a másik értelmére.
– Hogyan váltottál a prózai szövegekre, vagyis a mesékre?
– Meséink is voltak már a kezdet kezdetén, ugyanis a lányom
sokkal jobban szerette, ha olyan meséket mondtunk neki elalvás előtt, amiket mi
találtunk ki. Csak az volt néha kicsit kínos, amikor azt kérte, mondjuk el
ugyanazt, mint tegnap, mert annyira tetszett neki. Hát igen, csak addigra már
nem emlékeztünk az előző napi rögtönzésünkre… Így keletkezett például A juhász
című mese, amelynek időközben számtalan változata, variánsa lett, mire végül
egyszer leírtam. A mesék azonban néhány évvel később kerültek igazán
„funkcióba”, ugyanis valódi stresszként éltük meg, hogy az addigra már több
háborút viselt országban engem 1997 őszén elvittek kötelező katonai
szolgálatra. Megjegyzem, az akkori, miloševići törvények szerint is teljesen
jogtalanul. Ugyanis minden törvényes előírás szerint meg kellett volna kapnom a
további halasztást harminckét éves koromig. De ez a legkevésbé sem érdekelte a
zentai katonai ügyosztály akkori munkatársát: ő akkor a fejébe vette, hogy
engem bezzeg elküld katonának, és hiába hordtam be neki a legkülönfélébb papírokat,
igazolásokat, mindent kapásból, olvasás nélkül lesöpört az asztalról.
Lányom három és fél éves volt, amikor erőszakkal szétszakították a családunkat, én pedig ott találtam magam Koszovóban, mert persze nem is küldhettek volna máshova, mint az akkor még megmaradt ország, a Kis-Jugoszlávia legtávolabbi csücskére, az albán határra – határőrnek. Oda, ahol békeidőben is teljesen megszokottak voltak a lövöldözések.
Ekkor kerültek előtérbe a mesék, a katonaságnál ugyanis gyerekeknek,
vagyis a lányomnak szóló prózai szövegeket kezdtem írni – levélként –, amelyekben
azt magyaráztam el neki ezeken a történeteken keresztül, hogy miért nem
lehetünk együtt. Ő is lelki traumaként élte meg ezt a szituációt, az apja
eltűnését. Nem képletesen mondom, hanem szó szerint belebetegedett. Mindenféle
betegségek jöttek ki rajta egyik napról a másikra, a feleségem rohangált vele
az orvosokhoz, akik nem találták az okát. Az egyik doktor aztán a sokadik látogatás
alkalmával már nem bírta tovább, és rákérdezett a feleségemre: „Nem érte ezt a gyereket
mostanában valami megrázkódtatás?” Ja, hogy ez a baja… De igen, nagyon is érte!
– Hogyan lehet mesében megfogalmazni ilyen traumatikus dolgokat?
– Igazából magam sem tudom, és nem tudtam akkor sem a
módját. Csak mesélni akartam a lányomnak az érzéseimről. Azt akartam elérni,
hogy a maga gyermeteg értelmével felfogja, mi történik. Az apja nem azért
hagyta el, mert már nem szereti… Az apja nem jószántából nincs vele… És mi
egyszer csak azt vettük észre, hogy a dolog működik: a lányom értette és élvezte
ezeket a meséket, én pedig a távolból, több száz kilométerről csak így tudtam,
csak ezen az egyetlenegy módon voltam képes törődni, foglalkozni vele. És nem
is csak ő élvezte ezeket a meséket: feleségem ugyanis legépelt néhányat a történetek
közül, ezek bekerültek a Mézeskalács című gyermeklapba, sőt az egyiket még egy
olvasókönyvbe is beszerkesztették az újvidéki Tankönyvkiadónál. Remek
visszajelzéseket kaptam később ezekre is szülőktől, óvónőktől. A katonaságból,
később már a frontról hazaküldözgetett mesékből pedig hamarosan egyfajta
családi biznisz alakult ki: lányom elmondta feleségemnek, hogy miről szeretne
mesét hallani, kik legyenek a szereplői, majd feleségem ezt afféle rendelésként
megírta nekem levélben, és a megkapott paraméterek alapján írtam az újabb
meséket. Rendelésre. Ez nem volt egy lírai korszak, ebben az időben szinte alig
írtam verseket, így gyermekverseket sem.
– Mennyire ideális élethelyzet a frontszolgálat a meseírásra?
– Távolról sem az. Amikor 1997-ben elvittek katonának, akkor
épp nyugalom volt az országban, a horvátországi és a boszniai háborúk már véget
értek, a koszovói pedig még nem kezdődött el. Csak hát egy év volt a katonai
szolgálat, és 1998 tavaszán feltűnt az albán Koszovói Felszabadítási Hadsereg,
s ott is elkezdődött – engem tehát helyben ért – a háború. Helyben és
egyenruhában. De én a civilségemet egy pillanatra sem adtam fel, máig állítom, hogy
engem csak egyenruhába bújtattak, elvittek, elszakítottak a családomtól, de én
soha senkinek a katonája nem voltam.
Az esküt is úgy tettem le – mert az kötelező volt –, hogy amikor a nevemet kellett volna mondanom a szövegben, akkor magyarul szidalmaztam a tisztjeim felmenőit, válogatott trágár szavakkal.
Abban a tömegben magyarul úgysem értette senki sem, hogy mit
mondok, de legalább megvolt az az elégtételem, hogy én ugyan nem tettem le az
esküt az elvárt módon. Abban a kaszárnyában én egy civil rab voltam, akit
egyenruhába öltöztettek. Egyetemet végzett ember, huszonhét éves, a sok-sok
tizennyolc-húsz éves srác között, és ennek is megvoltak a maga előnyei. Az
egység legképzettebb tagjaként természetesen én lettem az írnok, így a
feladataim közé tartozott az ügyeleti beosztás elkészítése is. Természetesen
mindig éjszakai ügyeletre osztottam be magam. Ezt mások egyébként sem szerették,
mert ha alváson kapták őket, komoly büntetésre számíthattak. Én viszont nem is
akartam aludni az éjszakai ügyeletben: bár én sem figyeltem oda arra, hogy épp
jön-e fegyvercsörtetve az ellenség – az albánok, ha akartak volna, úgyis
megölhettek volna bennünket, tehát semmi jelentősége nem volt annak, hogy mi
mennyire vagyunk résen –, de olyankor mindig írtam.
Egy ilyen éjszakai ügyeletben írtam meg például a Zöldleveli
Kótyonfitty, a kalandor béka legnagyobb szerelme című mesejátékomat az Újvidéki
Színház diákszínpada számára Ábrahám Irén színművésznő felkérésére valahol a
koszovói hegyekben, egy erdő szélén, a frontvonalban. Ezt a szöveget aztán még
egy pontban elkísérte a háború: leszerelésem után, amikor már ismét Újvidéken
voltam, ugyancsak Ábrahám Irén javasolta azt is, hogy rendezzem meg én a
darabot a diákszínpad tagjaival. El is kezdtük a próbákat: kislányként, az azóta
már ismert színésznő, Béres Márta játszotta az egyik főszerepet. A
próbafolyamat akkor szakadt meg, amikor 1999-ben elkezdődtek a NATO Kis-Jugoszlávia
elleni légicsapásai. Újvidéket naponta lőtték, nem folytathattuk a munkát.
– Civil, azaz nem író pályád sem áll távol a meseírástól:
újságíróként keresed a kenyered. Én látok ebben azért egy kis fordítottságot:
általában az emberek a deszkákra vágynak, te meg kiléptél a rivaldafényből.
Miért történt? Van-e köze az íróvá válásodhoz?
– Újságíróként – a manapság a szakmára jellemző tendenciák
ellenére – nem szeretnék meséket, fikciós történeteket írni. Ha megfigyeljük a
nagy általánosságban ható tendenciákat, amelyek immár Vajdaságot is elérték,
azt kell látnunk, hogy egyre kevesebb újságíró dolgozik a sajtóban. A lapokat
sokszor úgy töltik meg tartalmakkal, hogy abban az újságírói hivatás egyáltalán
nincs jelen. Színházi szempontból azonban mindenképp egyfajta pályaelhagyó vagyok,
ezt felesleges is volna tagadnom, én mégsem így élem meg. Az én fejemben a
kettő, az irodalom és a színház tulajdonképpen a kezdetektől összetartozott.
Még középiskolás srácokként, amikor az első drámai műveinket megírtuk, azokat
mi játszottuk el, és mi rendeztük meg az előadásokat. Mi hordtuk össze a kellékeket,
a díszletelemeket, a kosztümöket, sőt egyszer még hangjegyeket is rajzolgattam
a kottafüzetbe – tehát még a zenét is én írtam meg hozzá, amit aztán egy
harmonikás lány játszott el. De persze soha nem képzeltem magam zeneszerzőnek,
ahogy képzőművésznek sem, pedig foglalkoztam mail arttal is, és az elmúlt három
évtizedben összegyűlt egy kötetre való képversem, vizuális költeményem. Akkor
sem hagytam fel az írással és publikálással, amikor színészként dolgoztam,
akkor is jelentek meg könyveim, sőt egy időszakban még rovatvezető is voltam az
egyik lapnál a színházi főállásom mellett. És megfordítva: akkor is
készítettünk előadásokat, akkor is felléptem színházakban, amikor újságíróként
dolgoztam. Soha nem tudtam, nem is akartam szétválasztani a kettőt. A mi
nemzedékünk pályakezdésekor Vajdaságban ennek már szép hagyományai voltak,
gondoljunk csak Ladik Katalinra. Tanárom volt az egyetemen Pataki László, az
ismert színművész és rendező, aki ugyancsak rendszeresen publikált verseket, és
neki is könyvei jelentek meg. Ő határozta meg az egyik óránkon ennek az élethelyzetnek
a kettősségét: „A színészek szerint jó író, az írók szerint jó színész.”
Annak, hogy én egyszerre több pályán is mozogtam, a hétköznapi életemben azt a hasznát vettem, hogy sokkal könnyebben tudtam meghozni fontos döntéseket, mint a kollégáim, pályatársaim.
Amikor például politikai okok miatt elhagytam a szabadkai Népszínházat,
aznap délután már újságíróként kezdtem dolgozni az Újvidéki Rádióban, ahol
akkor Gion Nándor volt a főszerkesztő. Amikor pedig a Magyar Szó, a vajdasági magyarság
egyetlen napilapjának munkatársaiként a feleségemmel olyan nyomorultul kevés
volt a fizetésünk a NATO-bombázások idején, hogy a kettőnk bére együtt sem volt
elég a havi lakbérünkre, akkor is egyből tudtam váltani, és hamarosan már a szabadkai
Gyermekszínház társulatának tagja voltam.
Bence Erika
(Kortárs Online, 2020. január 28.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése