A Családi Kör a Képhistóriák című rovatában közli Szabó
Palócz Attila jegyzetét.
*
Az örök Éva, avagy egy női arc rejtelmei
Madách Imre és Az ember tragédiájának a műtől
elvonatkoztatható társadalomfilozófiai egyetemessége
„Sosem voltam Star Wars-rajongó. Sci-fiben inkább a realista vonalat
szerettem, amikor az űrhajósoknak meg kell küzdeniük a súlytalansággal, a
távolsággal meg az egyéb kozmikus nyavalyákkal. Ezért, amikor a ’90-es években
lehetőséget kaptam, hogy az Űrgammák című tévésorozatba epizódokat írhassak,
ezt a vonalat próbáltam képviselni. Volt például egy rész, amikor az űrhajónak
irányt kellett változtatnia, mert módosult az úti célja. Ezt egy csillag
gravitációs mezejével valósítottam meg, mondván: az űrben nem lehet csak úgy
lefékezni és másfelé fordulni, mint a Földön. A sorozat készítői ezt nem
fogadták kitörő örömmel, mert arra ment el minden energiájuk, hogy a szponzorok
termékeit valahogy beépítsék a cselekménybe. Ki is penderítettek hamarosan,
pedig tűnjék bár nagyképűségnek, ha rám hallgattak volna, nézhető sorozatot
lehetett volna gyártani ebből az egyébként sületlen baromságból.” (Majoros
Sándor)
A női arcok mintha örökkön megfejthetetlenek lennének a férfiszemek,
férfitekintetek, férfigondolatok számára… Nehéz szabadulni ettől az érzéstől,
hiszen sok mindent gyakran csak mi képzelünk bele akár édesanyánk, akár kedvesünk,
akár leánygyermekünk arcvonásaiba. Tág teret nyitva ezzel a félreértelmezési
lehetőségeknek…
Nézem ezt a női arcot itt a mellékelt felvételen, nemcsak a
szeme, nemcsak a vonásai kifejezőek, de tulajdonképpen a teljes lényét
meghatározza a háttér, vagyis a környezete. Mitől sivár a lélek? – hangozhat a
kérdés, amit az esetek többségében azonban fel sem tesznek ugyan. Honnan
tudhatnánk hát egyáltalán, hogy választ kell találnunk rá… Vagy legalábbis
illene mondanunk valamit. Illene megszólalnunk. Megszólítanunk ezt a nőt. Aki mintha
egy lenne ezzel a lakótelepi lepusztultsággal. Mitől válik sivárrá a környezet,
amelyből, úgy tűnhet, hogy nincs szabadulás, nincs kilépés, nincsenek kifelé
vezető ajtók az aszfaltdzsungelekben? Csak a bezártság van. A lelket a testbe. Életfogytig.
Innen, ebből a lakótelepi lepusztultságból aztán végképp nem nyílnak tág terek…
Nézem ezt a női arcot, és igyekszem megfejteni az életét… Igyekszem megfejteni
a lényét. Ezek a beikszezett ablakok között szocializálódhatott vajon? Ezekbe a
falakba üvölthette bele bánatát? Ez a mögötte tátongó űr nyelte el sikolyát,
örömét és bánatát, zihálását és nyögdécselését, könnyeinek csendes hangát?
A lakótelepek sivár lelki űrjében ugyanúgy megváltoznak a
fizika szabályai, ahogyan a világűr ennél sokkal tágasabb terében is, pontosan
úgy, ahogy Majoros Sándor, az 1991 óta Budapesten élő, egyebekben mégiscsak bácskossuthfalvai
születésű József Attila-díjas vajdasági magyar író – az 1956-os nemzedékből – megfogalmazta
itt nekünk, a mai mottónkul választott minapi kis Facebook-posztjában, kis krokijában,
aprócska remeklésében. Gyémántokat, kincseket, gyöngyszemeket szórt elénk, mi
meg mint a jámbor jószág…
Znamenák István, a kaposvári Csiky Gergely Színház
színész-rendezője – aki többször dolgozott abban az időszakban Szabadkán, tehát
neve ismert lehet a vajdasági közönség előtt is – „vitte ki” az 1997-ben
bemutatott Murlin Murlo című előadás szereplőit a nagyon is valós, a bárki
által megélhető térbe. A szerep tehát maradt, csak a környezet változott, a
színésznő pedig beleivódott a sivárságba, eggyé vált a lakódzsungellel. Mintha
épp itt, épp ezek a beikszezett ablakok között szocializálódott volna. Itt élte
a színpadtól ekkor már meglehetőst távolt eső életét…
Én most nevet adok ennek a nőnek. Ő lesz most az én Évám.
Éva – a madáchi Tragédiából.
A Tragédia Évája.
Domonkos László írta ugyanis a szegedi Délmagyarország című
regionális napilap hétvégi mellékletének 1985. december 2-i számában a
szabadkai Madách-kommentárok című előadásról: „Először is: a Tragédia, Madách
világirodalmi rangú remekműve szinte-szinte csak ürügy, noha Ristić azt mondja, idestova másfél évtizede
foglalkozik Az ember tragédiájával.
Ez a különös, vibráló egyéniségű művész mindenesetre
fölismerte a mi zseniális írónknak a közvetlen műtől elvonatkoztatható társadalomfilozófiai egyetemességét. S ezen a ponton Madách nemcsak a
kortalanságból léphet ki, de a textus,
a szereplők is teljesen szétfeszíthetik természetes
kereteiket: a Madách-kommentárok heroikus
kísérlet arra, hogy felmutassa nekünk – a
huszadik század látványát. Már nem igazán a klasszikus nagy mű az érdekes, hanem a világtörténelem számbavétele. Ama bizonyos történelmi-társadalmi indíttatású Teljesség jegyében, melynek áhítása
minden jelentős művészt mindenkor szembeállít
önnön világának démonaival.”
Nézem ezt a női arcot, Éva pillantását fürkészem, aki épp
most lépett ki a Tragédiából ide a lepusztult lakótelepi falak közé, és azt
kémlelem a vonásaiban, hogy vajon egy távoli csillag gravitációs mezeje
kimozdíthatná-e a veleszületett sivárság adott közegéből. S alighogy a világtörténelmet sebtében még számba veszem, az erre
vonatkozó kérdést már nem teszem fel, így azt sem tudhatja senki sem, hogy
válaszolnia illene rá.
(Családi Kör, 2017. augusztus 24.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése