A Családi Kör a Képhistóriák című rovatában közli Szabó
Palócz Attila jegyzetét.
*
Egy különleges életmű feltárulása
Görgényi István évtizedeken át titokban festette, portréi és
tájképei alatt rejtette el ötvenhatos képeit
Amikor Görgényi István festőművész 1973-ban elhunyt, nem is
sejthette még, hogy egyszer egy szép napon olyan fogalmak kerülnek majd be a
köztudatba, mint a peresztrojka, a glasztnoszty, no és persze az ezekhez
kapcsolódó rendszerváltoztatás. Amikor Görgényi István festőművész 1973-ban
elhunyt, nem is sejthette még sem ő, sem bárki más a környezetében, az öröknek
és megváltoztathatatlannak, megmásíthatatlannak vélt létező szocializmus
világában, a kádárizmusban, hogy egyszer még majd nyíltan lehet beszélni
Magyarországon is az ötvenhatos eseményekről, s lehet esetleg majd másképp is
megnyilvánulni róla, mint ellenforradalomról; esetleg forradalomnak és
szabadságharcnak is nevezni, a résztvevőit pedig hősöknek nevezni, hősökként
ünnepelni. Szobrokat állítani, utcákat és tereket elnevezni, emlékműveket
avatni… Nem, nem, mindez akkoriban még teljességgel lehetetlenségnek tűnt,
légből kapott marhaságként hatott volna, ha bárki is ilyen dumával áll elő. S
aztán mégis…
Egyáltalán nem csoda, nem meglepő hát, hogy Görgényi István
festőművész életében jól megbújt a középszerű vidéki tájképfestő álcája mögött.
Ha vágyott volna is ennél komolyabb művészi és szakmai elismertségre, mégis
nagyon jól tudhatta, hogy az nemcsak végzetes, de halálos is lenne a számára.
Görgényinek ugyanis megszállottságává vált ötvenhat, az akkor látottak, az
akkor átélt események. S talán a kádári megtorlás időszaka, a szovjet tankok
bevonulása, lánctalpaik csattogása is, hiszen ha az őstörténettel
összefüggésben beszélhetünk a kettős honfoglalás elméletéről (amelyet
tudományos körökben oly sokan vitatnak, joggal vagy ok nélkül, nem tisztünk itt
eldönteni…), akkor 1956 novemberében már a második ütemébe lépett a kettős
megszállás. „Görgényi művészetét áthatotta mindaz, amit mesterétől, Rudnay
Gyulától tanult. Mély tónusú, szenvedélyes megfogalmazású festményeit
felfoghatjuk akár a romantika, a nemzeti realizmus folytatásaként is. Ha
előképeket kívánunk még kiemelni, elsősorban Munkácsy, Goya, némely portréját
tekintve Rembrandt neve említendő” – jegyzi a festőművész munkásságáról P. Tóth
Enikő művészettörténész, de több forrásmunkában is ott olvashatjuk a neve
mellett azt a meghatározást is, hogy „a magyar Goya”. Habár nem kedvelem
túlságosan az ilyen viszonyításokat, az ilyen összehasonlítgatásokat, hát erre
most mégis azt mondom, hogy sebaj, hadd legyen…
Görgényi István (1915-1973) ugyanis tatabányai vidékies
elvonultságában válhatott az ötvenhatos forradalom és szabadságharc nagyszerű
festőjévé, talán azáltal is, hogy nem volt Budapesten, a fővárosban, a
centrumban, így tehát annyira a figyelem középpontjában sem. Hiszen az talán
már életveszélyt is jelentett volna a számára. Így azonban a maga kis színlelt
vidékiségében, a világ szeme elől elzárt visszavonultságában, titokban
megfesthette az ötvenhatos forradalmi eseményeket, és a megtorlást megörökítő
műveit. Amikor Görgényi István festőművész 1973-ban elhunyt, nem is sejthette
még, hogy egyszer egy szép napon talán majd ki is állíthatná még ezeket az
alkotásait.
Ötvenhatos témájú festményei halála után évtizedekig egy
pincében porosodtak. És senki sem sejthette akkor még, hogy lazán felkent
portréi és tájképei alatt több mint félszáz, a forradalmi eseményeket és a
megtorlást ábrázoló, allegorikus, drámai hatású művét rejtett el a művész. S ma
már – alkotásai nagy részének restaurálása után – a központból a csodájára
„vidékre” járó művészettörténészek is egyetértenek abban, hogy az 1956-os forradalom
képhagyatékának legnagyobb kollekcióját alkotta meg Görgényi István.
A rejtőzködő életmű feltárásában pedig igen nagy szerepe
volt Rigó Erik tatabányai vállalkozónak és mecénásnak, aki a festőművész
hagyatékát megvásárolta. De Görgényi ötvenhatos képei csak lassan, fokozatosan
tárulnak fel a restaurátorok aprólékos munkája nyomán, ahogy a portrék és
tájképek alól előtűnnek az ötvenhatos jelentek, folyamatosan újabb és újabb
alkotásokat téve elérhetővé és megélhetővé számunkra. Hiszen, s ezt ne tévesszük
szem elől, a művész – aki sem a saját korában, sem a saját hazájában nem
lehetett próféta – a saját szemével látta a forradalmi eseményeket,
krónikásként örökítette hát meg mindazt, amit átélt, az eltitkolt alkotásain.
(Családi Kör, 2017. október 19.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése