2017. október 5., csütörtök

Szigeti históriák – 2017

A Családi Kör közli Szabó Palócz Attila Sziget-sorozatának folytatását.

*

SZIGETI HISTÓRIÁK
2017
Ezeregy fesztiváléj legszebb meséi

Nemcsak Brano Jakubovićnak, a bosnyák Dubioza kolektiv zenekar tagjának, de nekünk is – családi és baráti körben egyaránt – az 1996-os volt az első igazán jelentős Sziget-élményünk. Mint sorozatunk előző részében már jeleztem is, ő hosszú idő után akkor jutott ki először a háborús Szarajevóból, s egy magyarországi bevásárlótúrán látta a fesztivál plakátjait, amelyektől kisebbfajta sokkot kapott. Azóta persze már az akkor vásárolt Traubisoda is rég elfogyott… Habár én már a korábbi években is lestem Zentáról a magyarországi tévécsatornákon a Diákszigetről és az Eurowoodstockról készült tudósításokat, meg hát a különböző lapokban, újságokban mindenféléket összeolvastam a fesztiválról, csak 1996-ban sikerült először feljutnunk a rendezvényre.

Talán senkinek sem kell bemutatnom Vajdaságban a szerencsére már mögöttünk hagyott kilencvenes éveket. De fiatal szülőkként akkoriban esélyünk sem volt eljutni bármiféle nyaralásra vagy üdülésre, nemhogy komolyabb fesztiválélményekben gondolkodhattunk volna. Ezért is jött kapóra, hogy Balla Lajos – Laci, az oromhegyesi Zitzer Szellemi Köztársaság guruja, felvette a kapcsolatot a szervezőkkel, s így a szép emlékű Napló című hetilap lett abban az évben a még megmaradt miloševići Kis-Jugoszlávia területén az ekkorra már Pepsi Sziget névre átkeresztelt fesztivál jegyeinek, belépőinek kizárólagos forgalmazója. Ha sokat ugyan nem is adtunk el, de legalább az együttműködés beindult… Mindennek a tetejében pedig a fesztivál színházi sátrában Napló-élőújságot is tartottunk, amelynek részeként egykori évfolyamtársammal, színészbarátommal, Molnár Zoltánnal, alias Molesszel az Úgy és némiképp című vizsgaelőadásunkat is eljátszottuk. Így kerültünk hát a Szigetre…
Eltelt időközben huszonegy esztendő, Brano Jakubović másodszor is nagykorúvá vált, s az idén, a mínusz egyedik napi programban már ott állt a Sziget nagyszínpadán, mi pedig – családi és baráti körben egyaránt – ott tomboltunk a nézőtéren a Dubioza kolektiv koncertjén, tapsoltunk és „csápoltunk” neki… És persze a zenésztársainak is!

Még egyszer a Dubiozáról

Szekeres W. István, a magyarországi Origo című hírportál munkatársaként két évvel ezelőtt a Szegedi Ifjúsági Napokon készített interjút Brano Jakubovićtyal. Idézzük fel most ennek a beszélgetésnek még egy részletét:
● A számaitokban előkerül Putyin, Obama, Merkel és Sárközy neve, de a régió politikai vezetői is szerepelnek, Tomislav Nikolićtól (szerb államfő) Željko Komšićig és Bakir Izetbegovićig (neves boszniai politikusok). De a közéletben is aktívan részt vesztek, a tavaly tavaszi boszniai tüntetéseken ingyenes unplugged koncerteket adtatok a tüntetőknek. Mit érhet el egy rockzenész a politikában?
– Nem akarunk romantikus forradalmárok lenni, nem akarunk Che Guevarával versenyezni a pólóboltokban. Ugyanakkor fontosnak éreztük, hogy támogassuk, inspiráljuk a tüntetőket, hiszen ezek teljesen spontán megmozdulások voltak, nem kötődtek egyetlen konkrét politikai erő nevéhez sem. Megtestesítették azt az ideált, amit igyekszünk képviselni: az embereknek maguknak kell feltenniük a kérdéseket és megtalálni a válaszokat. De nem ez volt az első politikai szereplésünk: még a 2010-es választások idején részt vettünk egy programban, aminek az volt a célja, hogy a fiatalok menjenek el szavazni. Mindegy, kire szavaznak, csak menjenek el. A program jelszava a »Ha nincs jó, válaszd a kisebbik rosszat« volt. Ennek a keretében tartottunk nagy, ingyenes szabadtéri koncerteket. Jellemző a politikai apátiára, hogy a kampányidőszakban tartott koncertjeinken egy-egy adott városban mindig többen voltak, mint ugyanott a pártok rendezvényein – összesen. A választásnak akkor az SDP volt az esélyese, így ránk sütötték, hogy a kampányunkkal az SDP szekerét toljuk. Ezért aztán kénytelen voltam egy élő rádióműsorban elmondani, mit gondolok róluk. Na, utána aztán nem is vádoltak minket SDP-pártisággal többet (nevet). Amúgy minden létező boszniai párt megkeresett már minket, hogy támogassuk őket, jó sok pénzért cserébe. Gondolkodás nélkül mondtunk nemet. A választáson én magam speciel üres lappal szavaztam.” (Szekeres W. István: Interjú a menekültekről, a boszniai politikáról és az ingyen zeneletöltésről, Figyelő, 2015. augusztus 31.)

Az igazodási pont bűvöletében

Odáig jutottunk sorozatunk előző részében történetünk rejtett szálainak, útvesztőinek felfejtésével/feltárásával, hogy a Szigeti históriák című sorozatunkban – s annak egyik korábbi ciklusában sem –, sohasem „csakis és kizárólag” a Szigettel (lásd még: Diákszigettel, Eurowoodstockkal, Pepsi Szigettel, Sziget Fesztivállal…) foglalkoztunk. Mindenféle kizárólagosságtól már akkoriban is élesen elhatárolódtunk… Mindig hagytunk magunknak teret a kitekintésre más fesztiválokra, de a kor jellegzetes, időnként sorsfordító és meghatározó eseményeire, más jellegű, más típusú rendezvényeire is. Szándékaim szerint pedig a továbbiakban is így teszünk majd… Így hát épp ez a sorozat adott lehetőséget arra is, hogy visszaemlékezzünk a ma már rendszeresen, visszatérően legendásként (fel)emlegetett AdaFestekre, a Sziget kezdeteivel nagyjából párhuzamos, szép emlékű vajdasági fesztiválra. De „élő egyenesben” lestünk rá a Nyári Ifjúsági Játékokra, a Balaton Soundra, a VOLT Fesztiválra, a Szegedi Ifjúsági Napokra, a Hegyalja fesztiválra, az EXIT-re, vagy épp az erdélyi Félsziget fesztiválra, sőt, még a Középiskolások Művészeti Vetélkedőjére és az Ünnepi Könyvhétre is. S ki emlékszik ma már a budapesti Stargarden fesztiválra, vagy a kanizsai JUMP-ra? Mindkettő csak egyszer szerveződött meg, az előbbi 2010-ben, utóbbi pedig néhány évvel korábban, 2003-ban. És ez a felsorolás még igen hosszan folytatható lenne…
Így visszatekintve, a sorozatnak mindvégig – az összes kitekintésével és elkalandozásával együtt – a Sziget Fesztivál annyiban volt már a kezdeteknél is a szervező ereje, mintegy origója, hogy ennek a rendezvénynek (mint a legnagyobbnak és a legmeghatározóbbnak…) a viszonylatában, viszonyrendszerében elemeztük az eseményeket. Mintegy igazodási pontként.
A Sziget Fesztivál pedig az idén ünnepelte fennállásának negyed százados jubileumát, s ennek a huszonöt esztendőnek – úgy reméljük! – mindenképp minket kellene igazolnia, hiszen mindebből kirajzolódott (vagy legalábbis kirajzolódhatott…) egy egységes kultúrtörténeti kép, szemléletmód, eseménysor, amely ide-oda csapongva, ide-oda csapódva hol sajtótörténetbe, hol színházi- vagy filmtörténetbe, hol meg képzőművészeti összegzésbe hajlott. Tehát összességében – ahogy a Sziget önmagában is – egyfajta kultúrtörténetet képviselt.

Az érem különböző oldalai

A Szigeti históriák című sorozat első része 2008. október 6-án jelent meg a Magyar Szó mellékletében, az Üveggolyóban (s tartott akkor 2010-ig…), majd néhány éves szünet után, 2013-ban mindössze egyetlenegy újabb résszel jelentkezett, hogy aztán 2014-ben induljon újra. De ekkor már csak néhány része jelent meg…
Az egész tulajdonképpen egy beszélgetésből (talán levélváltásból…) indult (hiszen utóbbi a maga módján ugyancsak tekinthető beszélgetésnek…), amikor Mihályi Katalinnal, az Üveggolyó alapító szerkesztőjével egyeztettünk 2008-ban a szigetes cikkekről. Akkor mondtam neki, hogy mi ugyan minden évben a lehetőségeinkhez mérten beszámolunk, korrekt módon igyekszünk tudósítani a Sziget Fesztiválról, de az éremnek ez csak az egyik oldala. Akkor adhatnánk/kaphatnánk teljes képet, ha a személyes benyomásokat is mellé tehetnénk, mintegy élményszerűen. Tehát nem „csakcsupán” a tudósítás szakmai, újságírói távolságtartásával, tárgyilagosságával, hanem a szubjektív, személyes élmények felelevenítésével a megszokottnál valamivel színesebben mesélnénk el ugyanazokat a történeteket. Vagy sokkal színesebben… Ebből alakulhatna ki az a művelődéstörténeti, kultúrtörténeti összkép, amiről épp az imént beszéltem, s ez adhatna teljes képet a Sziget Fesztiválról, illetve a teljesség ki nem mondott, de valamilyen szinten mégiscsak felvállalt igényével. Mihályi Kati pedig örült az ötletnek… Így indultunk.
Így kezdődött akkor egy évekig tartó nagyszerű együttműködés… Abban maradtunk tehát, hogy elővesszük a régi, már akkor is évekkel korábbi cikkeket, tudósításokat, nem is csak a sajátjainkat, hanem mindazokat, amelyek akár mások tollából is hatással voltak ránk, illetve szemléletesen illusztrálják az adott esztendei Sziget hangulatát. S ezeket visszaidézve melléjük rakjuk a személyes történeteket… A saját, szubjektív történeteinket. S ebből áll majd össze egy valóban szokatlan katyvasz, amelyből kialakul egy lehetőség szerint teljes kép. Vagy legalábbis részben teljes… Ha mást nem, hát az igény szintjén. Sok idézettel, sok személyes meglátással, hozzászólással, kiegészítéssel, aprósággal, közbenyögéssel és felszisszenéssel. Élményszerűen. Mintha csak egy asztaltársaságban, sörözés mellett elevenítenénk fel az élményeket, kötetlenül, ide-oda csapkodva, csapongva, az asszociációk mentén haladva, mert erről meg erről épp valami egészen más jutott eszünkbe, s akkor abban az irányban kanyarodunk el és haladunk tovább.
Éppen ezért nem is számoztuk a sorozat epizódjait, és nem is haladtunk lineárisan sorban 1993-tól, a Sziget Fesztivál, illetve akkor még a Diáksziget kezdeteitől, hanem csapongva, ugrabugrálva a nagy összevisszaságban… Ha például egy 2008-as történetről egy 1996-os hasonló eseménysor jutott eszünkbe, akkor a következő részben visszaugrottunk néhány évet, s ki tudja?, talán épp 2002-ben vagy 2004-ben folytattuk aztán az egészet, ezt a sajátságos historiográfiát. Élményszerűen, asszociációszerűen… Egy egységes összkép felé csapongva tova…
Ahogyan a jövő héten is tesszük majd…


(Családi Kör, 2017. október 5.)

Így készült az interjú: Szekeres W. István és Brano Jakubović

MOST! – mindössze ennyit írtam augusztus 9-én délután a mobiltelefonnal készült fénykép mellé, amit akkor „élő egyenesben” töltöttem fel a Facebook internetes közösségi portálra a Dubioza kolektiv koncertje közben

„Od Vatikana do Irana” – Mint írtam is, nagyszerű „családi és baráti körben” vettünk részt a Dubioza kolektiv koncertjén (Mányi Heléna és Bajtai Kornél közös szelfije a Szigetről)

Dubioza kolektiv a kivetítőn (Mihájlovits Klára felvétele)

„Kezdődiiiik, whooohooo” – írta Korom Mari még a Dubioza-koncert legelején, aztán pedig…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése