A Családi Kör a Képhistóriák című rovatában közli Szabó
Palócz Attila jegyzetét.
*
Macska a forró (motorház)tetőn
Adj esélyt az efemerségnek a snassz bunkósággal szemben!
Tennessee Williams (1911–1983) Amerika fenegyereke volt, s
ha túlzás is lenne azt állítanunk, hogy műveivel meghatározó módon átformálta a
20. jelentős részét, mindenképp nagy hatást gyakorolt az ötvenes, hatvanas és
hetvenes évekre, s azok irodalmi-művészeti irányzataira. A keze nyomát, úgy
bizony, kitörölhetetlenül rajtuk hagyta. Nem kell ahhoz helyszínelőnek,
hidegsebésznek lennünk egyik amerikai, hollywoodi tévésorozatban sem, hogy ezt
ellentmondást nem tűrően megállapítsuk. Hatása persze elsősorban odaát, az
Óperenciás tengeren túl volt mérhető… Mérföldekben is akár! De ez már egy gyors
számítás szerint is (a fenébe is, hogy a digitronom?...) minimum három évtized.
S lesz ez még bőven több is… Hiszen azóta is folyamatosan, holtában ezt teszi, nyomást
és hatást gyakorol, megkérdőjelezhetetlenül, ugyanis alkotásai rendszeresen szerepelnek
különböző színházak repertoárján világszerte. Ad notam – írta a minap latinos műveltségével
Várkonyi Balázs barátom, egykori kollégám, akivel a Magyar Hírlap
publicisztikai rovatán dolgoztunk együtt néhány éve még. Nagyon furcsa,
szokatlan és legfőképp kanalizálhatatlan – de a köztünk lévő, akár jelentősnek is
mondható korkülönbség ellenére is szép emlékű – kollegiális kapcsolat volt a miénk,
amely képes volt a legváratlanabb pillanatokban is a legelképesztőbb
fordulatokat produkálni.
Ad notam – írta tehát Várkonyi Balázs a Facebookon, amikor
megosztotta az itt látható felvételt (ezúton is jelzem, hogy köszönettel
elvettem!...), hiszen Tennessee Williams egyik legismertebb műve a Macska a
forró bádogtetőn című színmű – váljék örök dicsőségére! –, 1955-ben
Pulitzer-díjjal is jutalmaztak érte a szerzőt. Vagyis eredeti címén: Cat on a
Hot Tin Roof. De a magyar irodalommal ellentétben az újvilágban elképzelhető az
is, hogy egy színmű annyira közéleti és aktuális legyen, hogy újságírói díjat
ítéljenek meg neki. Ők bizony (a tengerentúli szerzők…) nem rettegnek betegesen
attól, hogy beleszóljanak a közéletbe, illetve, hogy állást foglaljanak bármi
mellett vagy ellen, akármi legyen is a véleményük az adott politikai
kérdésekben; s nem riasztja őket az efemerség nálunk immár csak pejoratív felhanggal
emlegetett fogalma sem annyira, hogy sikítva riadjanak fel (fél)álmukból az
éjszaka kellős közepén, ha ilyesmi jelenne meg képzetükben…
Számukra természetes dolog, hogy az alkotók naprakészen reagálnak
műveikben az aktuális társadalmi jelenségekre és különféle folyamatokra, politikai
eseményekre, forradalmi jégzajlásokra, forgószelekre és földindulásokra…
Ez a cica pedig itt a képen ugyancsak talált magának egy
tetőt, amely – jobb esetben – talán nem bádogból készült ugyan, de nem is a ház,
nem is egy otthon meghittségét védi a reája leselkedő természeti hatásoktól,
esőtől, hótól, széltől, miegymástól. Az analógia pedig már első ránézésre is
„adja magát”, ledéren felkínálkozik, hogy szinte zavarba jövünk tőle… Jaj, csak
nehogy efemer legyen!
(Családi Kör, 2017. október 12.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése