A Szabad Magyar Szó kivonatos tatalmi összefoglalóban
ismerteti Bence Erikával készült, a Tiszatáj című folyóirat online kiadásában
megjelent interjút.
*
Teljesen mindegy, hogy a világ mely szegletében magyar az
ember
Bence Erika: A publicisztikát alacsonyabb szintű, sőt
lenézett tevékenységként kezelték – és akként kezelik még ma is
„Akárcsak a politikai határok, úgy a nyelvi és a kulturális
korlátok is csak időlegesek és képlékenyek. Lehet, hogy eljön majd az az idő,
amikor mindegy lesz, hogy hol, a világ melyik szegletében magyar az ember. Mert
mindenhol lehet” – fogalmazott a Tiszatáj című folyóirat online kiadásának
adott interjúban Bence Erika irodalomtörténész, egyetemi tanár, aki nemrég
rendezte sajtó alá az elmúlt időszakban különböző lapokban és folyóiratokban
megjelent publicisztikai írásait. Az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi
Karának tanára eddig tizenhárom kötettel jelentkezett, elsősorban tudományos
munkákkal, de találhatunk művei közt regényt és novelláskötetet is. Pályáját
újságíróként kezdte, ezért nem meglepő tőle, hogy töretlenül érdeklődik a sajtó
világa iránt, és rendszeresen jelentkezik publicisztikai írásokkal is, mégis
most először áll közönség elé ilyen műfajú kötettel. A Vajon mitől retteg? című
könyv várhatóan az idei Ünnepi Könyvhétre jelenik meg a FEM, vagyis a Free European
Man kiadó gondozásában.
Az interjúban Bence Erika elmondta: igaz ugyan, hogy „19.
századi magyar irodalmat, illetve a korszakkal és a jelenséggel összefüggő
tárgyakat tanítok, illetve ahogy a hivatalos meghatározás mondja: szűkebb
kutatási területem a magyar irodalomtörténet – komparatisztikai és elméleti
összefüggésekkel. És az is tény, hogy a 18. század végén, illetve a 19. század
elején alakultak ki olyan műfajok és beszédmódok, amelyek a magyar nyelvű sajtó
konstituálódásával nyertek teret a magyar kultúra és irodalom
alakulástörténetében. Egyszerűen szólva: a 18. század végén alapították az első
magyar nyelvű lapokat és folyóiratokat, mint a Magyar Hírmondót, a Magyar
Museumot, az Orpheust, az Urániát és másokat. S ha innen tekintünk végig a
rákövetkező alakulástörténeti folyamatokon – ami inkább szövevényes képet
alkot, mintsem az írók egymásutánját jelenti –, akkor azt látjuk, hogy a
legnagyobbak, Kármántól Mikszáthig, Adytól, Kosztolányitól Esterházyig, Parti
Nagyig, Darvasiig és Dragománig, mindannyian fontosnak tartották és tartják ma
is a közírás formáit: a röpiratot, a pamfletet, az esszét, a tárcát, a
karcolatot. De a kérdés az én szempontomból nem ilyen értelemben függ össze a
hivatásommal, hanem inkább a műfaj, a beszédmód megítélése szempontjából.”
Újságírói kérdésre válaszolva az egyetemi tanár hozzátette
még: „Arra gondolok, hogy egyetemi körökben, részben a tudományos
követelményrendszer kényszerei miatt – mivel tudományos kutatói szempontból nem
értékelhető, azaz nem hoz kompetenciapontokat –, a publicisztikát alacsonyabb
szintű, sőt lenézett tevékenységként kezelték és kezelik, még akkor is, ha az
ember ezt a két területet jól disztingválja, s még véletlenül sem helyettesíti
be egymással. Én nem »odafordultam«, hanem igazság szerint el sem fordultam a
publicisztika különböző változataitól és műfajaitól, köztük a politikai
diskurzustól sem. Arról van szó, hogy újságíróként kezdtem a pályafutásom, s
miután tanári és kutatói pályára léptem, majd tudományos fokozatokat szereztem,
és előléptem a lehetséges tanári ranglétrán, akkor sem fordítottam hátat a
közírói szerepnek.”
Előkészületben lévő kötetéről így vallott a szerző: „A
kézirat, amelynek könyv alakban való megjelenését az idei Ünnepi Könyvhétre
tervezzük a kiadómmal, irodalmi, közéleti és politikai publicisztikát:
esszéket, tárcákat és vitacikkeket tartalmaz. Az óvatos megfogalmazás abból
ered, hogy az eddigi könyvkiadási pályázatokon, amelyekre beadtuk a kéziratot,
egyelőre nem nyert támogatást. Különböző bizottságok tagjaként azonban már
magam is több alkalommal belülről láttam, hogyan zajlik mifelénk a pénzosztás
ilyen téren. Fel is szólaltam miatta: kikérték maguknak a jelenlevő pártkáderek
– tehát hatékony nem voltam, de legalább megtettem, amit az adott pillanatban tehettem!
Egészen kicsinyes személyeskedés és tendenciózusság határozza meg, hogy ki kap
és ki nem kap támogatást. Tapasztalatból tudom – tizenhárom önálló kötetem
jelent meg eddig –, hogy minden kézirat, amelyet kiadásra érdemesnek tart a
szakma, előbb-utóbb megjelenik valahol. Tíz kötetem esetében is hasonló volt a
helyzet, vagyis első körben nem kapott támogatást! De a kuratóriumoktól
függetlenül is akad majd olyan támogató, aki lát benne fantáziát, vagy
fontosnak tartja, hogy ezek a tartalmak az olvasó kezébe kerüljenek.”
A BENCE ERIKÁVAL KÉSZÜLT INTERJÚ TELJES TERJEDELMÉBEN
ELÉRHETŐ A TISZATÁJ HONLAPJÁN:
Kipillantani az üveglap mögül
BESZÉLGETÉS BENCE ERIKA IRODALOMTÖRTÉNÉSSZEL A mai fiatal nem dől be a képmutató közvélekedésnek, miszerint „jobb szegénynek lenni, mint gazdagnak!"; vagy, ahogy a sorkatonaság szükségességéről időnként felvillanó álvitában gyakran elhangzik: „kényszer nélküli élet helyett szükséges, hogy a sorkatonaság soraiban edződjön!" A mai fiatal nem hiszi el, hogy ezek a tartalmak igazak.
(Szabad Magyar Szó, 2020. március 7.)
Bence Erika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése