2022. április 19., kedd

[Az a baj, hogy a kritikát viselni kell. És nem, nem az a kritika, amiről ti azt mondjátok...]

Szerda Balázs kommentben reflektál Gyulai Zsolt korábbi Facebook-bejegyzésére.

*

Az a baj, hogy a kritikát viselni kell. És nem, nem az a kritika, amiről ti azt mondjátok. Amennyiben az alkotás szabad, a vélemény is az. Bár nem feltétlen lep meg a reakció, nem helyes. Ha provokatív dolgot viszünk színpadra, ne fájjon már, ha valaki ,,visszaprovokál”. Vitázni lehet, de ahhoz érvek kellenek, a szerző személyének bármily nemű támadása etikátlan. Ugyanis ő sem azt írja, hogy bármelyik alkotó ilyen vagy olyan ember, az alkotással kapcsolatban vannak fenntartásai, azzal szemben fejezi ki (adott esetben) a nemtetszését, és miért ne tehetné meg?
,,Bivalybasznádalsóról ne szóljon bele a városiak dolgába”? Elmondod, hogy mit mondanál, ha sznob lennél, de hál' Istennek nem vagy? Mekkora lélekszámú településen élő embernek van joga hozzá? Vagy miben mérik? Mit mondana egy ,,akkora” sznob?
Mindig érdekelt, hogy honnan az a fölényesség, az a felsőbbrendűség-érzet, amivel a népművészettel foglalkozókra tekintenek néhányan, akik a ,,magas” kultúra valamilyen nemű, szintű művelői. Miért zárja ki a ti koordinátarendszeretekben, hogy aki táncháztalálkozóra, táncházba jár, az színházba nem, vagy keveset? Mi zárja ki, hogy még értsen is a színházhoz? ,,Tincitánci maffia”? Miért éri meg nektek minden áron dehonesztizálni, komolytalan színben feltűntetni a népművészetet, a népi kultúrát, az azzal foglalkozókat? Mivel kellene foglalkoznia annak, aki szerintetek releváns véleményt, kritikát írhat?
Vagy melyik párt szimpatizánsának kell lennie? Azt honnan veszed, hogy ő ,,véemeszes”? Ezt komoly érvnek szánod a kritika kritikájában, hogy szerinted a ,,véemeszesek” nem járnak színházba? Te így döntöttél,és akkor így is van? Vagy van valami titkos felmérésed is?
Azt meg remélem, te sem hiszed el, hogy bárki azért ment oda,mert azt gondolta, hogy ez egy könnyezős darab lesz. Te tényleg ennyire hülyének gondolsz mindenkit? Azért ez már kicsit vicces. Nem, mindenki pontosan tudja, mire számítson.
,,Ha valami nem tetszik, tovább kell lépni.” Akkor miért foglalkozol ezzel az írással? Ha te írhatsz véleményt, más miért nem?
Szóval jött egy falusi, amúgy is néptáncos, (szerinted) ,,véemeszes” lány, aki életében először betévedt a színházba, és írt valamit, de mivel falusinéptáncosvéemeszes, így nyilvánvalóan maradi és agymosott is, ezért nem lehet komolyan venni. Szerintetek.
,,El a kezekkel a színházainktól!” Mégis kinek a kezei, kinek a színházai? A kritika kezei és a magasan művelt, városi ,,nem sznobok” színházai? Jaaaaj, ne, most ne próbálj meg úgy tenni, mintha ez valami központi, irányított támadás lenne. Mert nem.
Az a baj, hogy tényleg veszélyes. Veszélyes ilyen szinten elveszíteni a kapcsolatot a külvilággal. Az elefántcsonttorony pedig csak ideiglenes védelmet nyújt. Egyszer bizony összetörik.

Szerda Balázs
(Facebook, 2022. április 19.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése