2022. március 30., szerda

Környezettudatos Diáknegyed épül az ország legnagyobb tankerületében

A Greendex interjút közöl Tuzson Bence államtitkárral.

*

Környezettudatos Diáknegyed épül az ország legnagyobb tankerületében

Dunakeszi és környéke dinamikusan fejlődő agglomeráció, ahol az ország legnagyobb középiskolai beruházása készül. Az iskola nem csak gazdaságossági szempontok miatt lesz zöld, a helyiek egyébként is elvárják, hogy fenntartható és környezettudatos módon fejlesszenek. Tuzson Bence államtitkár mesélt a Greendexnek a leendő iskoláról.

– Dunakeszin indul az ország legnagyobb középiskolai beruházása. Önöknél ilyen sok a középiskolás?
– Valóban, Dunakeszi városa és környéke az ország legnagyobb tankerülete. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon sok itt a fiatal család. A városban és környékén több általános iskola épül és újul meg, és szükségessé vált, hogy középiskolák is létesüljenek. A most létrejövő iskolában 1500 diák tud majd tanulni. A projekt két nagy intézményt foglal magába: az egyik egy szakiskola lesz, amit most már technikumnak neveznek, a másik pedig egy hagyományos gimnázium. Két sportpálya, egy nagy sportcsarnok és uszoda is épül hozzá.
A beruházás során külön ügyelnek arra, hogy a környezetvédelmi szempontokat érvényesíteni lehessen. Például az iskola 500 fő befogadására alkalmas étterme úgynevezett zöldtetős megoldással lesz kialakítva. Ez azt jelenti, hogy az épületrész tetején egy nagy parkot hoznak létre, amely nemcsak a diákok közérzetét és a levegő minőségét, hanem az épület klímáját is befolyásolja majd. Emellett külön faültetési program is indul, az iskola mellett egy új erdősávot alakítanak ki. Dunakesziről azt kell tudni, hogy azon kevés városok egyike, amelynek külön zöld programja is van: évente legalább ezer fát el kell ültetni a cserjék mellett. A program keretében már induláskor 300 fát fogunk elültetni az iskola területén.

– Hogyan képzelje el Dunakeszit, aki nem annyira ismeri ezt a környéket? Az emberek beülnek az autójukba, elmennek Budapestre dolgozni, tanulni, vagy inkább a környéken maradnak?
– Maradnak a környéken is, de azért ez jellemzően egy agglomerációs régió, több tízezren költöztek ki a térségbe, ezért fontosak a közlekedéshez kapcsolódó fejlesztések is. Az M2-es út kiszélesítése megtörtént, az emberek be tudnak érni Budapestre, de az utóbbi időszakban arra kezdtünk koncentrálni, hogy egyrészt a helyi munkahelyteremtésre még jobban odafigyeljünk, mert ha kevesebbet közlekednek az itt élők, azzal időt takarítanak meg, másrészt az utakat sem terhelik annyira.
Emellett megerősítettük a kötöttpályás közlekedést, hiszen azok, akik vonattal utaznak jelentős terhet vesznek le a környezet válláról.
Ahhoz, hogy a vonatközlekedés alternatívája legyen az autós közlekedésnek komoly fejlesztésekre volt szükség. Itt közlekedtek először a KISS emeletes motorvonatok, ezek járnak Váctól Dunakeszin keresztül Budapestig. Valamint a váci 71-es vasútvonal fejlesztése is készül. Érdekesség, hogy egy emeletes motorvonat becslések szerint egyetlen átlagos reggeli fordulóval közel másfél tonna szén-dioxidtól kíméli meg a környezetet.
A város már régóta koncentrál arra is, hogy a kerékpáros közlekedést komolyan fejlessze, nagy részén ma már bicikliutakat is használhatnak a közlekedők, kirándulók. Bekapcsolódtunk az EuroVelo 6-os nemzetközi kerékpárút-hálózatba, és azt is lehetővé szeretnénk tenni, hogy a gyerekek biciklivel is eljuthassanak a most épülő iskolába, méghozzá három városból is. Dunakeszi mellett a két megcélzott település Göd és Fót.

850 kilométer új kerékpárút épül 50 milliárdos állami támogatásból

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) mai Facebook bejegyzése szerint a tárca számára kiemelt fontosságú az új kerékpárutak előkészítésének és kivitelezésének támogatása.

– A diáknegyedre visszatérve, egy ekkora beruházás esetén az épületenergetikától a játszóterekig számos ponton vizsgálható a fejlesztés energiatakarékos és környezetbarát volta. Milyen területeken tudják érvényesíteni a zöld szempontokat?

– Egyrészt a zöld terület növelésével, valamint, már említettem, zöldtetővel és a megújuló energia kihasználásával. Az iskola fűtése is egy fontos kérdés, olyan szigetelési és hőtechnikai megoldások lesznek, amik kiemelten energiatakarékossá teszik az épületet. Fontos megemlíteni, hogy összesen 464 napelem kerül felszerelésre, amelyek az épületegyüttes éves áramszükségletének egyharmadát tudják fedezni. A már említett zöldtetős megoldás pedig az épület és környezete hőcsillapítását is javítja, valamint a külső és belső klímát és hőingadozást kiegyenlítetté teszi. Emellett növeli a biodiverzitást, számos növény és állat élőhelyéül fog szolgálni.

– Ön hogy látja, Dunakeszin kifejezetten igény is van a fenntarthatósági szempontoknak megfelelő megközelítésre, vagy szükséges edukálni a lakosságot?
– Szerencsére nálunk eléggé tudatos a közösség, a fiatalok és a fiatal családok szinte maguk hozzák ezeket a szempontokat. Ez egy hirtelen megnőtt település, az elmúlt húsz évben néhány tízezerről most már egy 50 ezres várossá vált. A város vezetése szintén elkötelezett ezen szempontok mellett. Dunakeszin nem csak zöld program működik, hanem a városnak van egy kifejezetten erre dedikált embere, aki azzal foglalkozik, hogy a települést és a fejlesztéseket zöld szempontok mentén kezelje. A Zöld Busz Program egyik helyszíne is Dunakeszi volt, szeretnénk, ha a jövőben elektromos buszok közlekednének a városban.

A városnak több környezetvédelmi programja is van. Ilyen a Dunakeszi Fásítási program, amely keretein belül a város vállalta, hogy évente legalább 1000 fát elültet, emellett elindítottak egy ÖKO-udvart, támogatják a közösségi komposztálóhelyek létrehozását, és külön fecskevédelmi programmal is rendelkeznek.

Az iskola is zöld szemléletű lesz, és ettől sokkal barátságosabbá is válnak az ilyen intézmények. Egy barátságosabb intézménybe, ami közel áll a természethez, bizony sokkal szívesebben hozzák a szülők a gyerekeiket. Nekem öt gyermekem van, én is így gondolkodom.

– Az üzemeltetésben is tudnak majd figyelni a fenntarthatóságra? A menzai étkeztetésnél a hazai alapanyagokra, szelektív hulladékgyűjtésre, iskolakertre…
– A közétkeztetésben az utóbbi időszakban a rövid szállítási útvonalak tekintetében és a hazai élelmiszer arányának növelésében komoly jogszabályi változtatások voltak, tehát nyugodtan mondhatom, hogy akár akarná a város, akár nem, ezeket a szempontokat érvényesíteni kell. Ezen kérdések többsége ráadásul az egészséges táplálkozás irányába is hat.

– Mikortól indul az oktatás az új iskolában?
– Már megkezdődött a tereprendezés, és leraktuk az iskola alapkövét is. A mérések és a földmunkák már javában zajlanak a területen, de összességében egy két-három éves folyamatról beszélünk, körülbelül ennyi időre lesz szükség, mire az iskola megnyitja a kapuit.

Sápi Zsófia
(Greendex, 2022 március 30.)


Tuzson Bence, a Dunakeszit is magába foglaló Pest megye 5. számú választókerületének képviselője (fotó: Ligeti Edina)


A zöldtető nem csak arculati elem, gyakorlati haszna is van az épületek hőmérséklet-szabályozásában


Március 11-én hivatalosan is lefektették az alapkövét a dunakeszi-i új iskolának, mely 1500 diák befogadására lesz alkalmas. A teljes projekt, több mint 46 milliárd forintból valósul meg, és külön hangsúlyt kapott a zöld szemlélet a tervezésnél. (fotó: Ligeti Edina)

„Ma van a Családok Napja!
Boldog férj, öt gyermek büszke édesapja vagyok. Nap mint nap érezhetem a családom önzetlen, tiszta, semmihez sem fogható szeretetét. Hálás vagyok értük, mindazért a csodáért, amit kapok tőlük. A család a legerősebb, legigazibb kötelék, szeretetre épülő szövetség.
A kormány számára mindig is kiemelten fontos volt a családok támogatása, megerősítése. Bevezettük a CSOK-ot, a családi adókedvezményt, a babaváró támogatást, az otthonfelújítási támogatást, a jövedelemadó kedvezményt, és megannyi további kedvezménnyel segítjük a magyar családokat, akik csakúgy, mint eddig, a jövőben is számíthatnak ránk.
Ünnepeljük ma a családokat!”
(Tuzson Bence hivatalos Facebook-oldala, 2021. május 15.)


Látványterv az új iskoláról

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése