A Naplo.org közli Bence Erika jegyzetét Ön kik közül való?
címmel.
*
Napi ajánló
Ön kik közül való?
Nagyon leegyszerűsítve: a
keresztény Európát képtelenség megvédeni fontos keresztény értékek (pl.
szeretet és irgalmasság) megtagadásával. Nem tudom, lelkes magyar honleányaink
és honfiaink, magukat hívő emberként, sőt értelmiségiként meghatározó, s az
említett papnak és pártjának is lelkesen tapsoló személyek elgondolkodtak-e a
„teleszülés” – egyébként sem nyelvileg, sem szemantikailag nem létező – fogalma
mélyén rejlő életellenes tartalmakon? Mond-e olyasvalamit a Szentírás
számunkra, hogy az Isten áldása, a gyermek bármilyen körülmények között
„értéktelen” lehet? Egy muzulmán gyermek születése nem Istentől való áldás?
Bence Erika:
Valamennyivel több mint egy éve annak, hogy Ajlan Kurdi, a
hároméves szír kisfiú holttestét partra vetette a tenger. A róla készült
felvétel sokkolta a világot. A
szeretteit saját kezűleg sírba helyező szerencsétlen édesapa képe is
megrendített minden jóérzésű embert. Egy férfi, aki saját országában,
városában, saját vallása és kultúrája szellemében alapított családot. Ideális,
szép család lehettek – volna. De nem lettek.
Ennek a hároméves kisfiúnak leírták és szárnyra kapott a neve a világon,
miként az édesapjáéi is. Az ennél is
nagyobb tragédia viszont, hogy ez csak egyetlen nevesített eset, miközben
naponta száz meg száz névtelen kisfiút és kislányt sodor partra valamely déli
tenger, sebesítenek halálra az Aleppóra ledobott bombák, hajtanak
szexrabszolgaságra, égetnek el elevenen vagy fejeznek le más kultúrájú, más
vallási meggyőződésű Mások, akik azt gondolják, a Megint Mások „nem közülük
valók”, tehát nem érdemlik meg az életet az általuk imádott isten ege alatt. És
száz meg száz és ezer olyan édesapa képe járhatná be a világot, aki őrjöngve
rohan valamilyen nem létező cél, hely felé, karjában halott vagy sebesült
gyermekével. Most is kering egy ilyen kép az elektronikus médiában. Nem
érdekes, hogy hiteles-e vagy manipulált, kontextusból kiragadott-e; még az sem,
ha egy filmből származik, hiszen nem a „valóban megtörtént”, hanem a bármikor
és bárhol „megtörténhetett” a lényeg itt. Egy apa képe: karjában halott vagy
sebesült kisleány.
Nyilván, ez az apa, és Ajlan Kurdié is, úgy gondolta, nem
akar harcolni egy olyan háborúban, amelynek semmi köze a hazaszeretethez (nem
mintha bármilyen háborúnak is köze lehetne bármilyen humánus értékhez!), s
talán van egy ország a világon, ahol az ő két szép gyereke békében, jó és kulturált
körülmények között válhat felnőtté. Valószínűleg ez az apa azt is gondolta,
hogy lehet olyan szabad, nyitott és befogadó társadalom a világon (Európában?,
Amerikában?), amely nem várja el tőle a szolgai alázatot, a kulturális és
vallási asszimilációt, ha élni akar politikai határai között. Ez az apa minden
bizonnyal arab és muzulmán szeretett volna maradni az egész családjával együtt.
Talán még abban is reménykedett, hogy lesznek még gyerekei, hogy fiatal
felesége szülhet még, mert vannak olyan országok és kultúrák, ahol el tudják
fogadni a párhuzamos szokásrendek és meggyőződések létét egyazon társadalmon belül
is. De nem így lett. A családot lezárt határok, menekülttáborok, megaláztatás,
ellenségesség és – hite és szokáskultúrája miatt – megvetés fogadta. Ezért
gondolhatták úgy, hogy egy lélekvesztőn tovább kell és lehet menekülni. (Az is
valószínű, hogy ez az apa is csatlakozni igyekezett a sajátjaihoz, miként
minden más, idegenbe szakadt ember is a hasonszőrűek társaságát keresi, mert
védettebbnek érzi magát, miközben az is valószínű, hogy e csoportokban bűnözők
is vannak, még potenciális terroristák is – de ez még nem jelenti azt, hogy az
általunk elképzelt menekülő apa ettől maga is bűnöző, erőszaktevő vagy terrorista.)
Amikor a Vajdaság Mán megjelent a hír Ajlan Kurdi haláláról
a világot bejárt sokkoló felvétellel együtt, egy vajdasági magyar asszony –
meglehetősen gyenge íráskészséggel és hiányos nyelvi/nyelvhelyességi
ismeretekkel (azért fontos ez, mert aki nem tud írni, az a gondolatait sem
tudja kifejezni!) – olyasféle (hiszen nehezen érthető, mit is akart pontosan
kifejezni) kommentárt tett közzé alatta, mely szerint őt nem rázta meg az
ügy, mert neki is rossz az élete,
ugyanis megalázóan kicsi a nyugdíja. Panaszkodott. A megjegyzésből áradó
szívtelenség miatt sokan úgy éreztük, ez gyomorforgató. Tiltakoztunk az oldal
moderátorainál – úgy emlékszem: sikerrel. De egyáltalán nem ezzel a
jelentéktelen kommenttel kezdődött a térségünket átható ellenséges őrület
kifejeződése, ami a migránsok tömegesebb érkeztével erősödött, s a napokban, a
kvótanépszavazással eszkalálódott.
Emlékszem, amikor tavalyelőtt Conchita Wurst, a szakállas,
női ruhába öltözött meleg énekes nyerte az Euróvíziós Dalfesztivált, az
internetes portálokat ellepték a mocskolódó posztok és kommentárok. Egy
megjegyzést, amelyet ugyancsak egy asszony írt, és a maga női és honleányi kötelességtudatát
(heteroszexuális kapcsolatban él, s gyermekeket hozott a világra) magasztalva –
nem érezve át, hogy az alapvető humánus értékek (emberiesség és tolerancia)
nélkül ez mit sem ér – „csapott le” a homoszexuális identitás
létjogosultságára. Ugyancsak sokan kifogásoltuk; magam Félelmetes címmel cikket
írtam a térségi magyar nyelvű – időközben egyetlen párt propagandaeszközévé
vált – napilapba, amelynek azóta már nem vagyok (nem lehetek, mert kizártak!)
sem szerzője, nem akarok olvasója lenni, és a nevét sem írom le többet.
Ebben a napilapban jelent meg az elmúlt időszak egyik, ha
nem a legbotrányosabb, szinte „vérfagyasztó”
című („Teleszülnek” bennünket!) és tartalmú cikke. A címoldali fő helyen közölt írás az
„uralkodó” vajdasági magyar nómenklatúra által a kvótanépszavazás
népszerűsítése céljából szervezett újvidéki előadásról számolt be, idézve abban
az egyik előadó, a kisebbségi nemzeti tanács tagja, egy katolikus pap szavait,
amelyek révén az érkező (területeinken áthaladni igyekvő) – kulturális,
valamint vallási hagyományaik révén a sokgyermekes családmodellt követő –
migránsok elleni védekezésre, illetve harcra szólított fel. A cikkíró
megpróbálja a lehetetlent is, azaz magyarázatokkal ellátni, mindent felülíró
cél (a keresztény Európa védelme!) szolgálatába állítva csökkenteni az idézett
kijelentések nyíltan idegengyűlölő, militáns és férfisovén élét. A baj csak az,
hogy az agresszió, a gyűlölet, az életellenes magatartás (tehát a bornírt
erőszak) soha, semmilyen körülmények között nem állítható humánus értékek
védelmének szolgálatába, az ilyen törekvések kimenete (több ezer év történelme
mutatja!) mindig katasztrofális következményekkel járnak mind kivitelezői, mind
elszenvedői számára. Nagyon leegyszerűsítve: a keresztény Európát képtelenség
megvédeni fontos keresztény értékek (pl. szeretet és irgalmasság)
megtagadásával. Nem tudom, lelkes magyar honleányaink és honfiaink, magukat
hívő emberként, sőt értelmiségiként meghatározó, s az említett papnak és
pártjának is lelkesen tapsoló személyek elgondolkodtak-e a „teleszülés” –
egyébként sem nyelvileg, sem szemantikailag nem létező – fogalma mélyén rejlő
életellenes tartalmakon? Mond-e olyasvalamit a Szentírás számunkra, hogy az
Isten áldása gyermek bármilyen körülmények között „értéktelen” lehet? Egy
muzulmán gyermek születése nem Istentől való áldás? A muzulmán asszony
termékenysége és szülése elítélendő? Nincs-e ott e nem létező magyar szó
(„teleszülés”) elsődleges jelentésadása mögött egy minden életre, nemiségre,
férfiasságra és nőiségre, gyermeknemzésre és szülésre vonatkozó frusztráció?
Hiszen a gyűlölet forrása félelem és frusztráció. Félelem az ismeretlentől, a
másságtól, a kudarctól. Ezért van az, hogy a gyűlöletkeltés legalkalmazhatóbb
szócsövei a sérült vagy bizonytalan identitású emberek. A legvérmesebb náci
végrehajtók egy része zsidó származását titkolta. A másság gyűlölete mögött
nagyon sokszor bizonytalan nemi identitás, illetve más intellektuális
fogyatékosság rejlik. Ezt viszont nagyszerűen használhatja ki és
kamatoztathatja a mindenkori hatalmi manipuláció és demagógia, mely –
követhetetlen logikájú ünnepi beszédek, félrevezető tartalmú, hitelességű
médiahírek és újságcikkek, manipulált kulturális rendezvények és intézmények
formájában tálalva és közvetítve – mostanság is teleszórta térségünket gülügombos,
árvalányhajas, turáni átokról és Volga menti lovasról alkotott képzetekkel, a
társadalmi elégedetlenséget, szegénységet, csalásokat és ámításokat,
átveréseket elfedő gyűlöletszítással, homo- és xenofóbiával. A társadalmi talajra
lelt idegen- és mássággyűlölet aztán mind nagyobb területet nyert, kiterjedt,
eszkalálódott, talmi értékek, hazugság és egyéni hatalmi célok szolgálatába
állíttatott. A magyaros bajusz alatt elmormolt, vagy vasárnapi sütés-főzés
közben háziasszonyos elégedetlenkedés formájában elkárogott, akár még
„jópofá”-nak is gondolt zsidózástól, cigányozástól és buzizástól hamar jutott
el térségünk közgondolkodása az idegengyűlölet enyhébb (piszkos, kulturálatlan,
közterületen, tömegközlekedési járműveken szemetelő, vizesüvegbe rondító [ezt
egy nyugalmazott újságírónő, valamikori kommunista káder írta le egy
hírportálon vezetett rovatban] migránsok!), majd erősebb gyűlöletet,
lincshangulatot terjesztő (terroristák, erőszakolók, a keresztény Európát
„teleszülés”-sel megsemmisítő vad hordák) formájáig. És itt már nincs, vagy
alig van megállás.
Ma már ott tartunk, hogy az emberi igazságosság és
szabadságvágy egyik legnemesebb hozománya, a liberális gondolkodás is bélyeggé
vált, elég volt csak a „bal-” előtaggal megtoldani, félelmetes és romboló
tartalomként elültetni az egyéni kreativitás és gondolkodás szükségességét nem
érzékelő, diktatúrában szocializálódott tömegek kollektivitásra járó „agyában”.
A demagógia és a manipuláció az emberi hiszékenység, irigység és kapzsiság
megnyilvánulásaiban lel leginkább táptalajára. Elégtételt nyújt a frusztrált,
kisebbségi érzésektől terhelt egyén számára, mert a hatalmi struktúrák által
generált és terjesztett fogalmi megbélyegzések („balliberális”,
„közösségromboló”, „hazaáruló”, „migránspárti elmebeteg” etc.) köpködésének
nincsenek következményei, de általuk a félművelt, örökösen háttérben létező, mellőzött
kisember is fontossá válik – leginkább önmaga számára. Tartozik valahova.
Unatkozó és sehol sem fontos háziasszonyok, tájékozatlanságuk és képzetlenségük
miatt korábban a közéleti funkciók közelébe sem engedett személyek érezhetik
úgy, hogy most valakikké lehettek. Azt, hogy ezt alázatos szolgasággal, mások
egzisztenciális ellehetetlenítésével érték el, s hogy szellemi tunyaságuk volt
előrehaladásuk záloga, épp ez utóbbi okból kifolyólag képtelenek ésszel
felérni. Beültették őket igazgatóbizottságokba és iskolaszékekbe. Elég volt
csak (bal)liberálist kiáltani a pártpropaganda eszközeivel megbélyegzett, főleg
értelmiségi emberekre – s nem kellett hozzá tudni, mit is jelent a szó
önmagában. Már csak ezért sem érzik magukat kényelmetlenül liberális eszméket
elvető pártfunkcionáriusaik (a gazdáik) körében, miközben nemzeti ünnepünkön
nagy csinnadrattával (és olykor zsebre tett kézzel) koszorúzzák a nagy
liberális eszmék atyjainak és mártírjainak szobrait.
Köztük Petőfiét, a forradalmárét, akire (és nem a költőre)
hivatkozni olyannyira szeretnek újkori szellemi vezéreink, a térségi kulturális
életet alattomos háttérpozícióból szétverő és megsemmisítő szürke eminenciások,
jegyzetírók – akiket Petőfi, az „akasszátok föl a királyokat”-kiáltó
forradalmár, ha élne, saját kezűleg hallgattatna el.
Ma ott tartunk, hogy volt kommunista pártitkárok, egykori
szocialista ifjúsági vezetők, kiskommunisták, „titoistenítő”, erősen
jugónosztalgiázó („Tito ideje alatt mindenünk megvolt!”), majd átvedlett
pártcsinovnikok sütnek baloldali bélyeget a szocializmus idején még csak nem is
élt fiatal káderekre, falusi kis bunkók és gyávák – akiket az egyori kommunista káder,
tapasztalatai folytán ma is sikeresen helyezkedő apuci ültetett be valamely
pozícióba és nem is lesz soha belőlük semmi, elsősorban apucit rettegik; az
ilyeneknek még nevük sincs, úgy hívják őket, hogy „kinek a fia” –, ők osztanak
javakat és igazságot.
Ma ott tartunk, hogy az igazság kérdéséhez, a döntésekhez és
ítéletekhez nem kellenek valóságalapok, a médiahírhez nem kellenek tények,
kimaradhatnak fontos (az eseményeket más fényben feltüntető) információk, ki
lehet hagyni lényegi mozzanatokat – egyetlen mérce az uralkodó politikai érdeknek
való megfelelés.
Ma ott tartunk, hogy a középszerűség, a meghunyászkodás lett
az erény. Nincs olyan szerkesztő, igazgató, elnök és vezető, aki kimagasló
szakmai eredményekkel, tekintélyével és alkalmasságával, kritikai
gondolkodásával vívta volna ki helyét. Őket már elzavarták – vagy most teszik
félre. Helyükben most olyanok ülnek, akik azt hiszik, nem szégyen az, hogy
naponta a pártnagyfőnök elé járulnak egyeztetni, vagy más írta a vezércikket,
az ünnepi beszédet helyettük.
„Mi már »szervusz, hogy vagy« alapon vagyunk N.N-nel!” –
mondta egyszer egy közeli ismerősöm, tanult és iskolázott férfi, két, egybe
akasztott mutatóujjával jelezve a vélt barátság mértékét – és összeverve egy
alattvaló pozícióját a barát helyzetével. Ma már nem közeli ismerősöm. És nem
is barátja N.N.-nek. Ejtették. Mint egy használhatatlanná vált éjjeli edényt.
Ez a sorsa a meghunyászkodóknak is.
Ma ott tartunk, hogy a tanácselnökök és igazgatók, sőt a
pártvezérek is kussolnak, ha kussolni küldik őket náluknál magasabb, vagy
erősebb pozíción levők. Kussolnak, mert tudják, hogy kiváltságaikat nem egyéni
kvalitásaiknak, tudásuknak és szakmai kreativitásuknak köszönhetik. És ilyenkor
örökös hivatkozási alapjuk, a védelmezett közösségi érdek sem számít. A
közösségi érdek, a nemzeti összefogás ugyanis önmagában nem garantálja számukra
az – e közösségi érdek szempontjából olykor értéktelen, vagy csak
látszatfunkciót jelölő – intézményi fotelt, széket és helyet; ahol és ahonnan –
nem mellesleg – életekről dönthetnek és vélt – akár! – fiatalkori sérelmeket
torolhatnak meg. Egészen (pszichopatologikus) kisszerűségek ezek. Semmi köze a
nemzethez, a jóléthez és a közösségi érdekhez.
Elégtételt vehetnek irracionális traumáik miatt. Pl. mert nem értelmiségi
családban születtek, mások meg igen. El lehet távolítani az útból és
kommunikációs helyzetből azokat, akik ismerik szakmai és magánéleti
kudarcaikat. Meg lehet bosszulni a kritikai hangokat. Sok mindent lehet.
Kisajátítani a politikai és kulturális közéletet, befolyásolni az aktuális
közvéleményt, saját képünkre formálni a múltat, kiváltságunkká tenni a jövőt. S
aki ezt elérte, mégis, jól érzi-e magát ebben a világban? S alattvalóik?
Ma ott tartunk, hogy „a gyerekeim jövője miatt teszem”-féle
magyarázatba kapaszkodnak sokan (vagy legtöbben), miközben úgy gondolják ez
felment az erkölcsi felelősség súlya és a gyávaság miatt érzett szégyen terhe
alól, amiért behódoltak, amiért végrehajtottak, amiért nem álltak ki az elveik
mellett, elárulták a barátaikat, s feldobták szerelmüket. A behízelgők hada
„maga a hatalom” – mondta Meša Selimović. „Azért tettem” – mondja a krónikus
törleszkedő, a szolgák prototípusa – „hogy a gyerekem megkapja azt az állást!”
Én meg arra gondolok, hogy nem szeretnék ennek az apának a gyereke lenni és nem
köszönném meg, mert az ilyen apa nem a példát, hanem a szolgaság, az
alávetettség státuszát örökíti tovább: az egzisztenciális félelmen alapuló
önkényt. Ez az apa nem munkát ad a gyerekei kezébe, hanem lelki koldusbotot.
Egy – feltehetően – aleppói apa. Kép a Facebookon. Karjaiban
sérült vagy halott gyermeke. Ehhez,
valaki, egy magyar asszony, azt írta kommentként, hogy ne engedjük, hogy ide
jöjjenek a migránsok, mert „nem közénk valók!”
Kik közé? Azok közé, akik felsőbbrendűnek vélik magukat,
mert vannak náluknál szerencsétlenebbek? Azok közé, akik úgy vélik, mindent
megtettek a gyerekeikért, mert meghunyászkodtak és beálltak a kijelölt sorba: a
másként gondolkodók, a más vélemények levők (akiket ok nélkül is
[bal]liberálisoknak kell nevezni, mert az egy szitokszó, olyan, mint a
szocializmus ellensége, burzsoá csökevény, hazaáruló) gyerekeinek érdekeit és
egzisztenciáját megsemmisíteni? Azok közé, akik a nyugdíjukra panaszkodnak egy
halott hároméves gyermek képe alatt? Azok közé, akik nem rendülnek meg mások
szerencsétlenségén, akik nem sajnálják a gyermeket, mert nem miközülünk való?
Én nem akarok közéjük tartozni. Leszek inkább „eltakarítani
való” szemétféregállatközösségrombolóballiberálismigránspártibuzi.
A gyerekei lelkébe önbecsülést és a Másik tiszteletét
plántáló.
(Naplo.org, 2016. október 5.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése