A Szabad Magyar Szó közli
Szabó Palócz Attila írását Festői szerepjátékok címmel.
*
Festői szerepjátékok
A geometriai formákba kódolt
szenvedélyes, őszinte vallomások, avagy egy évezredes csúcstechnológia, amely a
jelek szerint egyelőre még egészen biztosan nem évül el
„Volt egy bodies kiállítás. / Ismerős hívott:
/ vett rá jegyet. / Elhűlve bámultam / a lidércfényű termekben. / Élt emberek /
csont és izom kötegeit. / A csúcstechnológiával tartósított / pacsizó tetemek
látványa, / mily léleknek nyújt katarzist / a megszólalásig emberi / műanyagbábuk
korában? / Nincs tisztelete az életnek. / A halálnak miért lenne? / Fiatal nő
terelgette lányát. / A gyermek / figyelmesen hallgatta: / Ott, / az valódi
combcsont, / izmok, inak! / A rózsás arcocskán / nincs nyoma borzongásnak. / Nyílt
tekintete / inkább kétkedő: / Mi is így nézünk ki, / miután elmegyünk? / Az
asszony elhallgatott, / nem ezt várta!” – az persze, hogy ki s mit vár, mire
számít és miben reménykedik, amikor jegyet vált, s besétál egy-egy kiállításra,
magánügy, személyes, sokszor még intimnek is mondható kérdés. Az érdeklődési
körök kimeríthetetlenül tarka palettáján ezt csakis és kizárólag kiállítása és
látogatója válogatja. Az itt idézett versben Vári Fábián László, az ismert
kárpátaljai magyar költő, a Magyar Művészeti Akadémia tagja fogalmazta meg
élményanyagát egy felkavaró tárlatról, amelyben az elmúlás tapintható, valós
„lenyomatával” szembesült, írása az Együtt című periodikában, vagyis a Magyar
Írószövetség kárpátaljai írócsoportjának a folyóiratában jelent meg 2013-ban. A
lap szerkesztői nemes hagyományt követve, minden számot egy-egy kárpátaljai
magyar képzőművész munkáival illusztrálnak. A lét és az elmúlás, a valóság és
az álomvilág, a lélek és a test, a katarzis és a csömör, a hit és a
miszticizmus, a mitológia és a képzelet megörökítésére azonban létezik immár
több évszázados, akár évezredesnek is mondható csúcstechnológia, amely egyelőre
sokkal időállóbbnak bizonyult, mint az, amellyel a Bodies című kiállítás
alkotói preparálták az egykor valóban élt emberek földi maradványait.
Emezt a csúcstechnológiát
pedig ecsetnek és festéknek és vászonnak nevezzük.
Az Együtt 2013/3-as
számában bemutatott kárpátaljai magyar képzőművész, Kulin Ágnes is inkább ez
utóbbit alkalmazza. Alkotásaival az idén júniusban a budapesti közönség is megismerkedhetett
az Országos Idegennyelvű Könyvtárban. A művésznő tárlatát Nemere Réka
festőművész nyitotta meg, aki alkalmi beszédének egyik kiindulópontjául azt
választotta, hogy Kulin Ágnes kezdetben, pályája elején elsősorban a kubizmushoz
vonzódott, de a Paul Cézanne-tól eredő geometria is foglalkoztatta. Az egyes
képein látható tükröződő testrészekről – leginkább kezekről és karokról – egyfajta
fizikai önreflektálásra asszociált, amelyben a testi szépség, „a tükröződési
rendszer, a geometrikus szabály, amely ugyebár annál szabályosabban működik, de
mégis a fraktálok vizuális rendszerére hasonlít”. S, mint mondta, „Ági a
tükörbe nézést lefordítja különféle módon: a külvilág reflektálását és befogadását
képezi, a szerep próbálgatását és vállalását, és végül játékosan a testi
szépségét ornamentikusan átalakítja, mindamellett, hogy a hagyományos elvárás
szerint annak máshogyan kellene szépnek lennie…”
Egyfajta festői
szerepjáték is tehát a maga módján Kulin Ágnes alkotótevékenysége, amelyből a
folyóirat olvasói sokrétű ízelítőt kaptak. Kiindulópontként – vagyis a címlapon
– a Cézanne-hoz való vonzódás időszakából a geometriai formákkal való
kacérkodásból (lásd mellékelt képünket), a kezek, ujjak és karok pajkos és
csintalan ciklusán át a tükröződéseket akkor, három évvel ezelőtt talán még nem
azok teljességében kibontó, de már ebben az irányban elmozduló izgalmas
alkotásokig. Ha nincs tisztelete az életnek, hogyan lehetne a halálnak? – tette
fel a kérdést versében Vári Fábián László, azonban mindenre választ adnak Kulin
Ágnes itt közölt illusztrációi. Hiszen a puszta, csúcstechnológiával preparált
izmoknál, csontoknál és inaknál – húscafatoknál – a lélek sokkal mélyebb
szféráit tárják fel ezek a színes geometriai formák, amelyek egyszerre mesélnek
szenvedélyről és hitről, elkötelezettségről és felszabadultságról, őszintén és
nyíltan, mintegy feltárulkozó módon, vallomásszerűen, olyannyira, hogy éppen
ezzel keltenek borzongást a szemlélőben.
Hiszen a tükörképek
mindig épp a visszáját mutatják az eredetinek, s mégis, mindig magunkra ismerünk
bennük. Megadatott hát a képességünk a képek lefordítására, csak legyen meg ehhez
a mindig kétkedő nyílt tekintetünk. S ha majd így tudjuk nézni s értelmezni a festményeket,
akkor az önreflexiókba kódolt, ősi csúcstechnológiával megfogalmazott szenvedélyes
vallomásokat is megérthetjük.
Vagyis élünk végre
egyszer a képességeinkkel, az adottságainkkal.
(Szabad Magyar Szó, 2016. október 31.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése