A Magyar Hírlap közli
Szabó Palócz Attila tárcáját Erfán Ferenc festészetéről.
*
Amikor a kedves arcú kislány farkasszemet néz a világgal
Az emberi lét, és a közösség
jellemzői, mint az elesettség vagy az épített környezet, Erfán Ferenc
festészetében ugyanúgy része a tájnak, akár patak vizének felszínén tükröződő
cserjék
„A kárpátaljai
festőművészet tulajdonképpen ott kezdődik, ahol a lélek a tájra eszmél” – írta
egykor Aba József művészettörténész, az Északkeleti-felvidék alkotótevékenységének
kiváló ismerője. Nézegetem most Erfán Ferenc kárpátaljai magyar festő- és
iparművész alkotásait, s azon mélázom, hogy mennyire illeszthető bele az ő
alkotótevékenysége az abai meghatározásba. Mintha holmi képlet lenne… Hiszen,
ha valaki, hát Erfán egyértelműen a tájra eszmélt alkotásaiban – a
Tiszapéterfalvi Galéria falai közt bolyongva (ahová vendéglátónk, Dupka György,
az ismert kárpátaljai magyar költő, történész vitt el bennünket…) nemrég
örömmel méregettem tájképeinek kompozícióját, a nagyobb és szélesebb
perspektíváktól, a közeli, szinte már intimnek is mondható részletekig, ahogy a
parti fák képe tükröződik a patak kanyarulatában, vagy éppenséggel a lobok
között (mögött…) megbúvó templomtoronyig, a csendéletek világáig –, akár
elkötelezett tájképfestőnek is mondhatnánk. „Festészettel és iparművészettel
foglalkozom, festett üvegablakokat készítek templomokba, középületekbe, magánmegrendelőknek.
Korábban viszonylag kevés volt a megrendelésem, mivel hiányzott ehhez az anyagi
hátterem, s igény sem igen volt a művészetre. Manapság már jobban odafigyelnek
a szépre, így nekem is több munkám van. Munkáim eljutottak Olaszországba, Magyarországra,
Szlovákiába, itthon Kijevbe, Kárpátalja több településére” – mondta el a művész
egy 2004-ben készült interjúban. Az 1959.
január 28-án, Ungváron született alkotó a következő évben lett a Magyar
Művészeti Akadémia tagja, a kérdésre pedig, hogy mit szeret a leginkább festeni,
mi a kedvenc témája, így válaszolt: „Mindent – tájképet, arcképet, kompozíciót.
A festészet egy állapot, nem arról szól, hogy ezt vagy azt szeretem festeni.
Erős iskolát végeztem, jó alappal indulhattam, így tudásomat szabadon felhasználhatom.”
A léleknek a tájra eszmélése ugyanis még véletlenül sem jelenti azt, hogy az
alkotó bezárná, mintegy foglyul ejtené magát egy adott témában, akármennyire is
az elkötelezettje is legyen annak. Sőt, a művész és művészete éppen akkor
nyílik meg igazán, amikor a tájban megjelenik a tébláboló, bolyongó, sokszor
tanácstalan, s még többször elesett ember, olykor magányosan, másszor meg
csoportosan, falkába verődve, akárcsak a nyáj, amelyet épp terelget, a
hegyoldalban, a legelőn, a lankákon, vagy talán faluhelyen, át a macskaköves
vagy az aszfaltozott úton. Tehát a tájban feltűnik az emberi közösség… Amelynek
jellemzői, mint az egymásrautaltság, az elesettség, a munka és az akarat,
vagyis az épített környezet, mind-mind formálja nemcsak a műalkotást és annak
kompozícióját, de magát a tájat is. A tájban tehát nemcsak megjelenik, de
nyomot is hagy az ember, amikor utat épít, amikor kivágja a fát, vagy amikor
formára nyírja a füvet, bokrot, a lombokat, s elhelyezi, felhúzza
bennük/közéjük a templomtornyokat, a várakat, a viskókat és a palotákat. Mindez
a lélek eszmélése is egyben, ráeszmél a tájra, de ugyanakkor észreveszi azt is,
ami benne mozog, ami formálja, s ami azáltal válik a részéve, hogy tevékenységével,
vagy már a puszta létezésével – benne elfoglalt helyével – is alakítja,
otthagyja rajta a lenyomatát, vagy, ahogy egy manapság divatos meghatározással
mondani szokták, az ökológiai lábnyomát. „Kezünkben a kiállítás meghívója,
rajta a Rákóczik munkácsi sasfészke. Láttam már idealizáltabb ábrázolását is a
várnak. Ott jobban kirajzolódtak a bástyák, tornyok, kivehetőbb volt a vár teraszos
szerkezete, érzékelhetőbbek voltak a roppant méretek, és valahogy optimálisabb megvilágításban
emelkedett felhők alá a rebellis erőd. Itt – ezzel szemben – töredezett,
kátyúkkal sáros úton halad a szemlélő. Földhöz ragadt szegény emberek – svábok,
magyarok, ruszinok – dülöngélő házikóit szórta el a várhegy alatt az Isten, azokat
kerülgeti, kárhoztatja az utazó, mert nyomorúságuk ellenére elzárja előlük a
kilátást” – így írt Erfán Ferenc munkásságáról Vári Fábián László kárpátaljai
magyar költő a 2014. február 21-re datált soraiban. Az Együtt, vagyis a Magyar
Írószövetség kárpátaljai írócsoportjának folyóirata nemes hagyományt követ
azzal, hogy minden számát teljes egészében egy képzőművész alkotásaival illusztrálja.
Így került sorra a 2014/2-es lapszámban Erfán is, a folyóirat címlapján pedig
az alkotása, amelyen egy kedves arcú kislány néz szembe a világgal, egy kedves
arcú kislány néz farkasszemet a (kül)világgal, amelynek képviselői –
megtestesítői az ő szemében –, akárhányszor vesszük is kezünkbe a
folyóiratszámot, mindig éppen mi vagyunk. Ő pedig elgondolkodva tűri
tekintetünk, szája sarkában nem lapul mosoly, s elkerekedő szemével az adott
pillanatban talán épp a tájra eszmél ő maga is.
(Magyar Hírlap, 2016.
október 8.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése