Budapesten a Magyar Hírlap című napilap közli Szabó Palócz Attila
írását Egy csodálatos női arc Ali rózsakertjében címmel.
*
Egy
csodálatos női arc Ali rózsakertjében
Retteghy Margit szeméből nem közönséges intelligencia csillog, sima
homloka pedig nyilvánvalóan mutatja, hogy a tiszta és fehér homlok mögött van
valami szokatlan és érdekes
Szokatlan, furcsa, egymáshoz nehezen illeszthető embereket
kötnek össze olykor az apró kis rejtett történetek. Sokszor nem is gondolnánk,
hogy a bennük feltűnő nevek akár egy lapon – egymás mellé sorakoztatva a
rovátkákban – említhetőek lennének. Egy kicsit ilyen a mára felettébb
sajnálatos módon a köztudatunkból is jószerivel kikopott, elfelejtett színésznő
– akinek nevét a Magyar Színházművészeti Lexikon sem jegyzi, de nem említi a
Wikipédia sem az interneten –, Retteghy Margit története is. „Téli éj. A
sötétségben hull a hó. Hullong nagy pelyhekben, némán, szünetlenül. Két
lépésnyire nem látni.
És a sötét havazásban egy ember botorkál. A feje a nyaka
közé van húzva. Se kalap, se süveg rajta, se télikabát. Megy-megy, mint a
részeg. A hó a hajára hull és olvadoz rajta. Rogyadozó inakkal botorkál a
hóesésben, az útrejtő éji világban.
De im megdöbbenve áll meg: a sötét magasban, a hullongó
pelyheken át, öles nagyságu, kékesfehér kereszt világlik feléj” – Gárdonyi Géza
(1863–1922) nyitó sorai ezek az Ali rózsás-kertje című elbeszéléséből, amely a
Messze van odáig című kötetében jelent meg. A történetet Damó Oszkár
(1886–1927) dolgozta át dialógusokra, és írt belőle izgalmas forgatókönyvet. S
ugyancsak ő volt az, aki 1913-ban – immár a film rendezőjeként – Kunduradsi
varga feleségének szerpét Retteghy Margitra osztotta. Ez még csak a második
filmje volt az akkor huszonhét éves rendezőnek, aki az előző esztendőben lett a
az Astra Filmgyár főrendezője. Habár 1914–től haditudósítóként dolgozott, túl
sokat mégsem utazgatott a kontinens harcterein, ugyanis 1915-ből két alkotást
is találhatunk a filmográfiájában: a Göre Marcsa lakodalmát és a Barlanglakókat.
Tehát, ha ezeket is volt ideje rendezőként leforgatni, vágni és pátyolgatni,
akkor túl sokat harcközelben, frontközelben nem nagyon lehetett. Pályafutásnak
is szokatlan volt ugyanebben az időszakban Retteghy Margité, akit száz évvel
ezelőtt, az 1916. május 25- i számához választott címlaplánynak (lásd fenti
képünket) a Színházi Élet című lap. A huszonkettes számozású kiadvány
tulajdonképpen egy tematikus szám volt, amelyben a Buda-temesvári társulat
kapott bemutatkozási lehetőséget. Ennek volt kiemelkedő, megbecsült tagja
Retteghy Margit. Első helyen említette őt a lap szerzője is a hevenyészett,
ötletszerű felsorolásában: „...a népoperai esték megmutatták és most már néhány
budai este is meg-mutatta, hogy milyen társulata van az idén Budának és
Temesvárnak. A legjobb és legtehetségesebb nevek sorakoznak itt egymás mellé.
Ötletszerűen, ahogy eszünkbe jutnak, soroljuk fel őket röviden. Retteghy
Margitról e számunk más helyén esik szó...” Ezen a bizonyos más helyen pedig
ezt olvashatjuk a művésznőről: „E héten a címoldalon egy feltűnően érdekes és
intelligens női arcot lát az olvasó. A legtöbb ugynevezet beauté-arcnak az a
hibája, hogy nem mond semmit. Ez a bájos és finom arc sokat mond. Szép szeméből
nem közönséges intelligencia csillog, sima homloka pedig nyilvánvalóan mutatja,
hogy a tiszta és fehér homlok mögött van valami szokatlan és érdekes.
Pályafutásnak valóban szokatlan és érdekes a Retteghy Margit
pályafutása. Regénynek is romantikus az ősi famíliából származó erdélyi
gentry-leány története, aki serdülő bakfis korában figyelemreméltó novellákat
irt a kolozsvári és fővárosi lapokba. Aki ezeket az írásokat olvasta, figyelni
kezdett: itt egy érdekes egyéniség indul.
Most Sebestyén Géza buda-temesvári színtársulatnak a tagja.
Néhány alakítása sokáig emlékezetes lesz Temesváron. Az »Egy test, egy
lélek«-ben, a Táncosnő címszerepében, a Tájfun Kerner Ilonájában, a
Boszorkányban, mint Zoraya pompás alakításokat adott. Most a budai közönség
előtt fogja megmutatni, mit tud. De tudomásunk szerint ősszel már nem megy
vissza Temesvárra. Egy pesti színház itt fogja marasztani.” Retteghy Margit a
kor körülrajongott színésznője volt Budapesten is, arcképét képes
levelezőlapokra nyomtatták, amelyek némelyike még ma is rendszeresen feltűnik
internetes aukciókon. Írt, játszott színpadon és filmen egyaránt, sokoldalú
tehetségként ismerte meg őt a publikum, távolról sem meglepő hát, hogy olyan
nevekkel hozta össze a sors életében, akikről így, száz esztendő távlatából
talán nem is gondolnánk, hogy valaha is találkozhattak vele, vagy keresztezte
volna egymást az életútjuk. Az első világégés, vagyis a Nagy Háború időszaka
volt azonban 1916, amikor az őt ábrázoló fotográfia megjelent a Színházi Élet
címlapján, szinte természetesnek mondhatjuk tehát, hogy az újság hetedik oldalán
így kesergett – panaszát mégis humorba ojtva – rímbe szedett kis szösszenetében
egy meg nem nevezett szerző: „Egy táncosnőtől ilyen / Levelet kapok: / Szövet,
posztó, selyemhiányról / Írnak a lapok. / További anyagpótlásra / Nincsenek
alapok. / Ezen alap-ok / Miatt azon nézeten vagyok, / Hogy hetente kétszer /
Legyenek ruhamentes napok”.
(Magyar Hírlap, 2016. október 22.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése