A Magyar Hírlap
közli Szabó Palócz Attila tárcáját a budapesti Ferenc József híd százhúsz évvel
ezelőtti felavatásáról.
*
Nagy időkre szóló alkotás
Minden regénynél regényesebb
történetek, avagy a király és a vasszeg a Ferenc József híd avatóünnepségén
Természetesen sok
más érdekessége is van ennek a remeteszerű, általában magányos, és szinte mindig
elmélyült tevékenységnek, mégis elsősorban azért izgalmas dolog régi, bekötött újságévfolyamokat
lapozgatni, mert úgy elevenednek meg ilyenkor az események – az egykor volt
idők történései, a hétköznapi csekélységek és a kiemelt jelentőségű, különleges
események mozaikkockái, a letűnt idők olyan aprócska kis mozzanatai, amelyekről
egyébként semmiképp sem szerezhetnék hiteles benyomásokat –, mintha regényesen,
szépirodalmi igénnyel fűzte volna össze mindezeket egy titokzatos szerző.
Esetünkben persze: szerkesztő. S rögtön a nyomában a könyvkötő – egy ma már
szinte kihalt, egykor pedig ugyancsak különlegesen fontos és megbecsült mesterség
mívelője.
„Készen áll s
kecses könnyedséggel hajlik át a hatalmas Duna fölött az a szép új híd, melyet Feketeházy
János jeles hídépítő mérnökünk pályadíjnyertes tervei alapján a múlt évben
kezdtek el építeni a Vámháztér és a Gellérthegy között” – így örvendezett
például negyvenharmadik évfolyamának őszén, százhúsz évvel ezelőtt, 1896.
október 4-i számában a Vasárnapi Ujság. A hidat aznap adták át, így az
ünnepélyes ceremóniáról – amelyen a névadó uralkodó jelképesen a saját kezével verte
be az utolsó vasszeget a konstrukcióba – ebben a lapszámban még nem tudtak
beszámolni a szerkesztők, az előkészületekről azonban igen. Weinwurm Antal
fotográfus a forgalomnak még át nem adott szerkezetet és annak szűkebb környékét
örökítette meg felvételén a budai oldalról nézve. „Ujabb diadala ez a magyar
műszaki tudománynak és a hazai vasiparnak, melyek az ész és kéz egyesített
munkájával épen oly remek, mint nagy időkre szóló alkotást hoztak létre becses
emlékművéül az ezredik évfordulónak és fontos eszközéül a Duna jobb és bal
partja közötti közlekedésnek” – írta a lap az ünnepélyes ceremónia napján. Az
eseményről azonban csak egy hét múlva, október 11-én tudósíthatott: a címlapon hozta
a felvételt az „érkezési oldalról”, vagyis arról, amikor a király és kísérete a
hídon átsétálva megérkezett a túlpartra, ezzel avatva fel a folyami átkelőt. Az
újság második oldalán láthatjuk Szamosújvárnémeti báró Dániel Ernőt, a
Bánffy-kormány kereskedelemügyi miniszterét – államtitkára kíséretében – a
ceremónián. Ő a maga módján, talán épp a pozíciójánál fogva, az események egyik
központi figurájává vált, hiszen tovább sem kell lapoznunk, a szemközti oldalon
már az a jelenet látható, amikor felkéri az uralkodót a híd megnyitására. A kabinet
tagjait és a kíséretüket külön sátor várta a parton, míg az egyszerű érdeklődők
– a pórnép leglelkesebbjei – a budai parton, a Gellérthegy oldalában
gyülekeztek, itt láthatjuk külön-külön felvételen mindkét társaságot. A negyedik
oldalon épp a hídépítés vezetőit mutatják be a királynak; tiszteletteljes,
alázatos kézszorítások. Sok-sok felvétel gyors egymásutánban, mintha egy film
képkockái peregnének le a szemünk előtt, csak a mozivászon hiányzik ehhez…
De akárhogy
legyen is, ami az egyik lapszámban még jövő idő volt, a következőben már jelen (mint
a Vasárnapi Ujság 1896. október 4-i számában is), egy hét múlva pedig már dicső
múlttá nemesedik. Dicső, hiszen a Ferenc József híd átadása az egész országra
szóló jeles esemény volt, királyi pompával. Ez nem egyszerűen csak egy folyami
átkelő volt a kor embereinek, pórnépének és minisztereinek, nemeseinek
szemében, hanem a megélt jelenük, s nem kevésbé az akkor ünnepelt „ezredévi”
centenárium egyik csúcspontja. S amikor becsukjuk a bekötött évfolyamokat, minden
esetben nagyon jól tudjuk, hogy a történetnek távolról sincs vége – egyiknek sem
a sok közül! –, mert a következő kötetben újabb fejlemények várnak ránk, mintha
a furmányos szerző csak apránként akarta volna adagolni a fordulatokat, s
tartogatott, meghagyott volna mindig még olvasója számára valamiféle újabb és újabb
meglepetéseket. Olyan dramaturgiát azonban, mint a való élet tenmaga, csak
kevés (elvetemült?) író tud produkálni, ezért hát a bekötött újságévfolyamok
minden regénynél regényesebbek, minden fantáziát felülmúlnak, „kenterbe vernek”.
S szépen igazolja ezt a Ferenc József híd története is, amely 1945. január
16-ig állt a helyén eredeti formájában, eredeti fémkonstrukciójával és
szerkezetével – a király által saját kezűleg bevert utolsó utáni vasszeggel
együtt is –, akkor azonban a visszavonuló németek felrobbantották, s a háború után
Sávoly Pál tervei alapján újjáépített változatának aszfaltját, korlátait,
pályaelemeit mi már Szabadság híd néven koptatjuk. Lelkünk rajta! Hiszen a
lelkünket visszük át rajta. Naponta.
(Magyar Hírlap, 2016.
október 1.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése