A Perspektívák közli
Szabó Palócz Attila Szigetes-sorozatának második részét.
*
Menettérti jeggyel naplózgatva az
idei Sziget eseményeit
Kell egy örökkévalóságnyi együttlét – Marky Ramone
és csapata a délutáni napsütésben, avagy: A villámháború végén pedig egyre
nagyobb és egyre csúnyább dolgokat hordott a képünkbe a szél (A Nagy Sziget-blog
újraértelmezése, 2. rész)
„Valaki, valahol eldöntötte, hogy én
leszek a csütörtök. Rendben, de leszögezem: már hétfőn is tudok csütörtököt
mondani (sőt, szeretek is!). A péntek Robinson óta amúgy is foglalt. A
sikerorientált világ csütörtöki szemlélője mindazonáltal nem szenved
önbizalomhiányban. (Bár lehet, az illendőség megkívánná.) Ahogy Hófehérke Kuka
nélkül csak ötölne-hatolna, úgy a hét csak tünetileg hatna csütörtök híján.
Hófehérke hét legénye közül egyik sem mellőzhető, mert akkor nem csak a
történet más, hanem a tanulsága is. Kuka, aki nevében hordozza jelenét,
jövőképet is sejtet. Mégis, a banda többi hasonlóan szánalmas tagjával
összeállva egészen más jelentéssel bír, mintha csak egyedül róla volna szó. A
külön-külön tökkelütött bányászok mesebrigáddá érnek össze, mert képesek a
mellérendelt életre. Elesettek, de nem elveszettek. A csatatér pedig nem
szükségszerűen téves, mert a csata máshol van. Maradt viszont a tér, melyet a
naplóíró így-úgy kitölt. Pl. törpékkel, akik birokra kelnek ugyan bármikor, de
sohasem csatáznak. A győzni akarás korában avíttasok, mint a naplóírók.”
(Kalapáti Ferenc)
Szóval, ha igazán nem is
vedlettem át ezekben a napokban és immár hónapokban vérbeli naplóíróvá
(mentségemre szolgáljon egy végeérhetetlen és végeláthatatlan költözködés…), az
előzmények mégis adottak, voltak, lettek, és még mindig megvannak, sőt lesznek
is, egy fontos kattintással pedig ITT!
tudsz hozzáférni ezekhez…
Egészen furcsa napló az –
vagy épp ez volna a szabványos, az avíttas, a szabadon szárnyaló, a csapongó? –,
amely oda-vissza ugrál az időben, mintha menettérti jegyet váltott volna a pénztárnál,
s aztán meg csak viszi a MÁV, vagy repíti az ugyancsak avíttas JŽ, Isten hírével, már maga sem tudja teljes bizonyossággal megállapítani,
hogy hová, s már maga sem sejtheti, egyszer majd mely állomásra, peronra,
vakvágányra – életének mely pályaudvarára, kiemelten fontos állomáshelyére –
érkezik meg. No, de talán nem is számít túl sokat mindez u
votaži, hiszen a lényeg úgyis az,
hogy habár az előző részben a nulladik napi, botrányosan kezdődött és úgy is
végződött Rihanna-koncertről írtam (nem, nem beszámolót, még véletlenül sem, hiszen
arra képtelen is volnék…), de az idei Sziget Fesztivál mégis egy nappal
korábban, 2016- augusztus 10-én, szerdán kezdődött, nem is akárhogyan! A Marky
Ramone’s Blitzkrieg nevű tengerentúli formáció nyitotta meg a nagyszínpados programot.
Nagyon készültünk rá, nagyon vártuk ezt a koncertet!
Aki vette magának a
fáradtságot, és elolvasta az előző részben egyfajta tematikus leválogatásként, linkgyűjteményként
összeállított felsorolásunkat, azt már semmiképp sem érheti a meglepetés
erejével, hogy ugyanez a csapat három évvel ezelőtt, 2013-ban már játszott
Magyarországon, akkor épp a VOLT Fesztivál zárónapján. Tehát a szervezőgárda,
amely idehozta őket, nagyjából azonos… Nekem is az volt az első találkozásom
velük, s igazán maradandó élményként pátyolgatom kicsiny lelkemben azóta is. Többször
is gondoltam már azóta, hogy ha egyszer az életben megváltoztatnám a nevem, akkor
egészen bizonyosan a Szpray Ramone nevet választanám magamnak. Bocs, apu, bocs,
anyu! Nem akarok én megtagadni senkit sem, de hát akkor is… S tudom azt is,
hogy nem kívánságműsor ez, de akkor is!
Sopronban délután léptek
színpadra, vagy inkább koraeste (ahogy tetszik…), háromnegyed hét előtt öt
perccel, vagyis 18:40-re volt meghirdetve a kezdés… Nyáron az még nagyon is
délután! Nem mentünk be előre a pogóba, inkább megálltunk hátul, a tömeg
mögött, ahol kényelmesen tudtunk ugrálni (nem préselődve…), s a dalszövegeket
üvöltve élveztük a koncertet. Ennyi év után én már meg nem mondom, hogy melyik
számnál érkezett tőlünk jobbról, a szomszédos nagyszínpad irányából két,
ránézésre tinédzserkorú kislány – a lányunknál mindenképp fiatalabbak lehettek
–, s ahogy odaértek hozzánk, megtorpantak mellettünk. Mindketten rózsaszín
Ramones-pólót viseltek, jó alaposan megbámultak bennünket, „mit ugrál itt ez a két vénség?!”, néztek döbbenten…
– Mi ez? – kérdezte egyikük
a zenére.
– Nem tudom – mondta a másik talán a vállát is vonogatva, majd továbbsétáltak.
– Nem tudom – mondta a másik talán a vállát is vonogatva, majd továbbsétáltak.
Ha ezt a logót látod, tudhatod, hogy
rossz helyen már nem lehetsz… Minden más pedig ízlés és igény szerint
adagolható…
Mi nem viseltünk
Ramones-pólót, a franc sem tudja már, mi volt rajtunk aznap épp (öltözködés
szempontjából egyébként teljesen megváltoztak, átalakultak a fesztiválok az utóbbi
néhány évben; ez is megérne majd még egy misét, talán találok is rá alkalmat
hamarosan, hogy visszatérjek erre a nagyszerű megfigyelésre…), azt meg nem
kérdeztem, így hát nem is tudhatom, hogy ők mire gondoltak, amikor az
„ereklyeboltban” pont ezeket a ruhaneműket szúrták ki maguknak. Vajon mi
járhatott a fejükben? Egészen biztosan nem az, hogy:
Another night out on the street
Stopping for my usual seat
Oh, bartender, please
Tanqueray and tonic's my favorite
drink
I don't like anything colored pink
That just stinks, it's not for me
S nem is az járhatott a
fejükben, még véletlenül sem, amikor a boltban ezeket a rózsaszín Romones-pólókat
kiválasztották, hogy:
It feels like somebody put something
Somebody put something in my drink
Somebody put something
Somebody put something
Blurred vision and dirty thoughts
Feel out of place, very distraught
Feel something coming on
Yeah, kick the jukebox, slam the
floor
Drink, drink, drink, drink some more
I can't think
Hey, what's in this drink?
A külföldiek sokan körülnéznek még Budapesten, mielőtt
megindulnának a Hajógyári-sziget felé...
Szóval tényleg nem ezek a dalsorok járhattak a
fejükben, hacsak nem tett valaki valamit az italukba...
De ital meg, ha jól emlékszem, nem is volt a
kezükben...
S akkor itt és most álljunk meg egy
pillanatra... Akinek ugyanis felkeltette az érdeklődését a sorozatunk előző
részében összeállított kis felsorolás, az talán kedvét leli majd az alábbiakban
is:
2012
Egyelőre ennyi, de ahogy időközben múltak az
évek, sorozatunk is ugyanúgy folytatódik majd...
Az útlevél, amelynek segítségével tájékozódhatunk ebben a
különleges világban, Csodaországban, amit egyebekben még úgy is neveznek, hogy
Sziget Fesztiválköztársaság
Most látom azonban, így menet közben – ahogy egyesével
levadászgatom a korábbi anyagainkhoz vezető linekekt –, hogy az akkori VOLT-os beszámolónkból itt, a Perspektívákon
bizony elveszett időközben az egyik videó (a szolgáltató törölte...), amit nemcsak
belinkeltünk oda, de be is ágyaztunk az anyag mellé. Jól megágyaztunk neki, no,
mint Tibi atya az ágyaspálinkának... Vetett ágy, baldachin, örök élet, ingyen
sör, szerelem! Ez a fenti videó ugyanis nem azonos a három évvel ezelőttivel.
Ennyit talán mi is beújíthatunk három esztendő elteltével...
De ez a téma még majd alapos naplózgatást
igényel, amelyben mindenképp résen kell majd lennünk... Maradjunk azonban egyelőre
csak annyiban, hogy az én saját gyűjtésű, archivált változatom pedig ITT!
érhető el ugyanebből a dalból:
Vagyis:
It feels like somebody put something
Somebody put something in my drink
Somebody put something
Somebody put something in my drink
Somebody put something
Somebody put something in my drink
Somebody put something
In my drink
In my drink
In my drink
In my drink
Szó se róla, a szervezők
az idén sem kényeztették el szegény Marky Ramone-ékat: megint délutáni
időpontot kaptak, ráadásul négykor, tizenhat nulla-nulla (szerintem nincs is
olyan viszonyrendszer a világon, amelyben ez estének, vagy legalábbis
koraestének volna minősíthető… hacsak nem a fehér éjszakák idején, valahol
fent, a messzi Északon…), mint holmi helyi erők, középiskolás srácok, akiket a
siófoki prolidiszkóban felengednek ugyan a színpadra az est fénypontja, a nagy
sztár előtt, de csak azzal a kikötéssel – és abban a reményben –, hogy nem
tesznek kárt a berendezésben, a felszerelésben. Legalábbis nem túl nagyot.
Délután még viszonylag
kevesen verődtünk össze a nagyszínpad előtt, de ez a „kevés” maghatározás
leginkább a helyszín adottságait, méreteit jellemzi, mert hát így is több ezren
voltunk. S igazából egy ilyen produkciónak, mint amilyenek Marky Ramone-ék
Blitzkrieg kiadásban, vagy éppenséggel az eredeti, hamisítatlan Ramonesnak is, nem
ez az igazi közege. Hiszen itt nem a látvány, nem a show a lényeg. A zene van mindenek
előtt, a külsőségei meg alapvetően esetlegesek, vagy legalábbis nagyon
visszafogottak, oly annyira, hogy akár minimálisnak is mondhatnánk. Előadás
van, produkció – the show must go on! mindenek előtt és mindenek felett –,
amelyben persze az énekes mindig kötelezően megcsinálja a mag buliját, fetreng,
lóbálja/lengeti a mikrofonját, lemegy a közönség közé (a biztonságiak
legnagyobb rémületére…), ez afféle elvárás is vele szemben…
A publikum is rálapátol még
minderre a maga módján a pogóval, a bulizással, az ugrálással, a dalszövegek
üvöltésével (kérem, a másnapi rekedtségem, nézzék el nekem…), meg persze a sörözéssel
is, de egészen másként hat ugyanaz egy ilyen, a beláthatatlan messzeség felé „nyílt
terepen”, mint egy zárt térben, teszem azt, egy klubkoncerten.
S íme, egy kis
hangulatélmény a helyszínről:
S nincs megállás egy
pillanatra sem, szám számot követ, Rockaway beach, Teenage lobotomy, Psycho
therapy… A végtelenségig, akárcsak ott a színpad előtt a „nyílt terep”,
kiterített nyolcasként, mintha soha nem érhetne véget. S persze előre tudjuk,
hogy de igen, majd egyszer valóban, eljön még az a pillanat, még a mi
életünkben, de addig is egymásba lógnak a dalok, és a felesleges sallangokkal
sem untatnak bennünket a zenészek. Szám végén legfeljebb jön egy beszámolás,
ami meg már egyébként is a következőnek az eleje. S ennyi, minden más csak a
zene…
A jó öreg Marky Ramone a dobok
mögött… No igen, miatta igazán érdemes volt kijönni a Hajógyári-szigetre, aki
csak Rihanna miatt tette meg ezt, nem is sejtheti igazából, hogy mekkorát
tévedett… Azt meg még kevésbé, hogy milyen élményanyagról maradt le!
A körülmények –
elsősorban a délutáni időpont, meg a hirtelen jött összeverődés a még szinte be
sem fejezett sátorállítás után – azonban legfeljebb csak a hangulatot befolyásolják,
a zene szempontjából teljesen mindegy, hogy ki és mikor lép színpadra. Markyék –
ahogy a kivénhedt öregektől, az antik görögök által kiásott dinoszaurusz-leletektől
illik is – ezúttal is remek formában hozták azt a teljesítményt, amitől úgy
érezhettük magunkat, mintha visszaforgatták volna az idő kerekét, s valóban ott
lennénk, ott lehetnénk egy igazi, valódi és hamisítatlan Ramones-koncerten, még
ha ez igazából nem is adatott meg. Ne tartson senki hazugnak, nem felvágásból
teszem, de én már a VOLT-os koncertjük óta is úgy mesélem, ha szóba kerül az
ilyesmi, hogy Ramones-koncerten voltam. Már bocsánat… Ezek után meg még nagyobb
meggyőződéssel teszem majd!
S akárhogy viselte is magát három évvel ezelőtt az a két tinédzserlány
ott Sopronban, a Ramones, vagy a Mary Ramone’s Blitzkrieg nem generációs
jelenség, ne fogja ezt senki a koromra, a nézőtéren ugyanis nagyjából egyforma
számban vegyültünk mindenféle korosztályok. Némelyikünk még a nyomtatott
műsorfüzetben keresgélte a programokat, mások meg az okostelefonjukra letöltött
appot használták, de – ugyanazt találtuk mindnyájan. S talán épp ez a legszebb
ebben a történetben. Hiszen – nagyjából – a Ramones is ugyanazt az azonos
élményt adta meg nekünk.
Lányom pedig a Ramones-pólóját nem
itt vette az „ereklyeboltban”, hanem régóta hordja, és tudja is, hogy miért…
Sőt, jobban is tudja, mint én, ugyanis a dalszövegeket nálamnál sokkal jobban
fújja… Fejből!
A nagyszínpados program
további részében Skunk Anansie és Die Antwoord, nem kell leszólni azt, amit nem
szeretünk, majd a Chemical Brothersre visszajövünk. Közben azonban az idő is
elromlott (lejárt a szavatossági ideje…), a szél egyre hisztisebb lett, egyre
nagyobb és egyre csúnyább dolgokat hordott a képünkbe, aztán meg az eső is
eleredt, így hát a Petőfi Rádió – Telekom VOLT Fesztivál színpadnál kötöttünk
ki. Ez fedett, nem is ázik be, a Budapest Bárra meg egyébként elmennénk, ha
nyitott programhelyszínen játszanak, akkor is… Itt van Lovasi, Németh Juci,
Szűcs Krisztián, Behumi Dóri… És még sokan mások! Már akik…
A mínusz egyedik nap
legfontosabb szigetes eseményeit pedig ITT! tételesen végigböngészheted.
Aztán meg úgyis hazamentünk mi is, még a régi lakásunkba (mondom, hogy
költözködünk…), mert az idei volt a második évünk a Szigeten, hogy úgy
döntöttünk, nem sátrazunk, nem alszunk kint, hanem esténként mégis inkább
hazataxizunk. Megvannak persze ennek is az előnyei és a hátrányai egyaránt,
néhány éve még én is lenéztem azokat, akik úgy jöttek ki a fesztiválra, hogy
közben kollégiumi szobát béreltek…
Aztán meg most itt van.
S talán ez is éppen egy
olyan pillanat, amikor a naplóíró csütörtököt mond, akármilyen napot is
jelezzenek a naptárak világszerte, akármilyen időszámítás szerint…
Végezetül pedig van itt
még egy videó, amelyen a nemzetközi fesztiválvisszhangnak köszönhetően Marky
Ramone-ék kulisszái mögé is beleshetünk. Előre szólok, hogy nyelvtudást
igényel, mégis érdekes, izgalmas:
Dátumot ugyan nem írok
fel (hiszen az eleve adott…), de akárhogy legyen is, itt tartunk most. No,
innen kell majd továbbnaplóznom az eseményeket, remélhetőleg minél zárosabb
határidőn belül. Addig is, nem mondhatok mást, mint, hogy:
(Folytatjuk)
(Perspektívák, 2016.
október 16.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése