2016. november 16., szerda

Öcsi meg a nyíri vinkó

A Magyar Hírlap olvasói rovatában közli Ozsváth Sándor művelődéstörténész írását Puskás Öcsiről és az Aranycsapatról.

*

Öcsi meg a nyíri vinkó

Már tíz éve, hogy elhunyt Puskás Ferenc, a világ valaha élt talán legnépszerűbb futballistája. Sok százezren gyászoltak itthon s milliók a nagyvilágban. Még ötvenötben, fiúcs kakoromban láttam játszani egysze (de igaziból!) az Aranycsapatot a Népstadionban. Apám vitt magával, aki a foci szerelmese volt. Mutogatta, hogy melyik piros mezes Nándi, melyik Öcsi, Kocka, Cucu, Púpos meg a Sváb, de olyan messze ültünk a nézőtéren, hogy az arcukat nem láthattam. Már nem emlékszem, kivel játszottunk, csak arra, hogy győztünk, és ha a mieink támadtak, akkor mindenki kiabált, a gólnál pedig egyszerre ugrott fel a stadion. Az is nagyon tetszett, hogy az a rengeteg ember úgy állt, mint a feszület, amikor a Himnuszt énekelték, és eszembe jutott, hogy a rádió mellett otthon is mindig felálltunk, ha ezt játszotta a zenekar.
Egyszer aztán közelről is láthattam a fiúkat! Ötvenhatban, még jóval a forradalom előtt, Mátészalkán játszottak hírverő mérkőzést (a felnőttek ezt így hívták). Apám, a Nagyecsedi Traktor SE mindenese oda is magával vitt, igaz, nem a mérkőzésre, csak a bankettre, a szalkai restibe. Akkoriban ott még cigányzene szólt, a vendégnek damasztabrosz és élő virág dukált, meg kerthelyiség és kuglipálya… A vége felé járt már a vacsora, amikor a helyiek öreg szertárosa, zenekari tusra, egy láda borkülönlegességgel kívánt kedveskedni a vendégeknek. „Őrnagy elvtárs – így az asztalfőn ülő Öcsinek -, egy kis hosszúnyakú, ha meg nem sérteném.” Puskás ránézett a pakkra: „Tata, ilyenben én lábat szoktam mosni.” De, látva, hogy az öreg elszontyolodik, barátságosan átkarolva még hozzátette: „Tudja mit? Hozzon nekem egy kis igazi nyíri vinkót, fröccsbe az a legjobb, azt szeretem.” Másra már nem emlékszem erről az estéről, csak még arra, hogy az öreg üdvözült arccal elszáguldott valahova, a többiek meg szeretettel lapogatták tovább a fiúk vállát, és mindenki nagyon örült, hogy ott lehet.
Minden magyarok Öcsije – aki nem csak lélekben volt az! – odafönn tán épp az égieket kápráztatja cseleivel, én meg egyre csak azon tűnődöm, mennyire hiányzik idelenn.

Ozsváth Sándor művelődéstörténész
(Magyar Hírlap, 2016. november 16.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése