A Magyar Hírlap részleteket közöl Tamáska Péter megjelenés
előtt álló, Egy világváros három börtöne című kötetéből.
*
A kegyelmi pillanat
1940-ben érkezett el, amikor két paranoid ember, Rákosi Mátyás és Szálasi
Ferenc együtt ült a Csillagban
Addig nem ismersz egy nemzetet, amíg nem voltál a börtönében
Budapest előzetes házainak
százhuszonöt éves történetében az első volt a Markó utcai, a Budapesti Királyi
Törvényszék Nagy Ignác utcai fogháza a Belváros szívében, amelyet 1892-ben
adtak át, a második a Pestmegyei Királyi Törvényszék börtönépülete 1921-től a
Gyorskocsi utcában, a harmadik pedig a kőbányai, Venyige utcai
munkásszállásokból kialakított modern börtönkomplexum, amely 2000-ben nyílt
meg.
A Markó utcai fogház ma az 1974-ben létrejött Fővárosi
Büntetés-végrehajtási Intézet I. objektuma, ahol az intézet parancsnoksága
működik. A II. objektum, a Gyorskocsi utcai börtön bejárata a Nagy Imre tér
sarkához van közel, és sokan összetévesztik a budapesti rendőr-főkapitányság
vizsgálati fogdájával, amelynek kapuja a Kacsa utcai sarok mellett nyílik. A
Markó jelenlegi befogadóképessége százötvenhárom fő, a Gyorskocsié – ahol a nők
vannak – kétszázkilencvennyolc, és a legnagyobb, a Maglódi utcai, nyolcszáz
főre tervezett III. objektum, amelyet a köznyelv Venyigeként emleget, és előtte
kontraszként ott nyüzsög a migráció minden rasszát felvonultató kőbányai piac.
A Markót, a hirtelen nagyra nőtt főváros „előzetes házát” 1892. augusztus 1-jén
adták át, így a ma már három börtönből álló Fővárosi Büntetés-végrehajtási
Intézet 2017-ben ünnepli fennállása százhuszonötödik évfordulóját.
Kis magyar
börtönológia
Az Egy világváros három börtöne című kötet a Nemzeti
Kulturális Alap és a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP)
támogatásának köszönhetően született meg, s mint pályázati munka, a történelmi
ismeretterjesztés műfajába tartozik. A közérthetőség szempontjából végig
vigyáztam arra, hogy a Markó története ne csak a büntetés-végrehajtás honi történetébe,
de a tágabb értelemben vett magyar történelembe is bele legyen ágyazva.
Korszakolásom szokatlannak tűnhet. A boldog békeidők és a forradalmak után a
Horthy-korszakot lényegében Károly király budaörsi csatavesztésével kezdem, és
a magam „börtönológiai” szempontjából a német megszállás és a nyilas puccs
közti időszakkal – a kormányzó bukásával – be is fejezem.
Ideológiai kötőanyag
nélkül
A kegyelmi pillanat 1940-ben volt: két paranoid, Rákosi és
Szálasi együtt ült a szegedi Csillagban. A koalíciós időszakkal és a
népbírósággal visszatért a már elfeledett feudális vérpadkorszak – az elítélt
testének és lelkének megtörése –, amelyre a koronát a nyílt, oroszos
proletárdiktatúra fogja feltenni egészen 1963-ig. A „kádári békeidők” – majd
harminc év – végül a semmibe futnak. A rendszerváltást követő negyedszázad
hármas börtönéről megpróbáltam tárgyilagosan tényeket közölni, és lehetőleg nem
ítélkezni. Egy kor ideológiai kötőanyag nélkül: szinte csak tévedéseket lehetne
megfogalmazni. A kádárizmus és 2016 börtönvilága – elég elővenni a korabeli és
a mai fotókat – mellbevágóan különbözik egymástól.
Apropó, börtön. Hivatalosan a börtön a
szabadságvesztés-büntetés egyik fokozata – a középső –, amelyet a bíróság mond
ki. A börtönnél szigorúbb fokozat a fegyház, az enyhébb a fogház büntetés, a
köznyelv viszont mindhármat egyformán börtönnek nevezi. S bár a Markó és a
Gyorskocsi is fogházként létesült, főként előzetesben lévő letartóztatottaknak,
működésükre kezdettől fogva a szigorúbb, a börtönrezsim volt a jellemző. Nevük
a királyság megszűnésével az egyesítésükig sokszor változott. A Markó volt
Népbírósági Börtön, Budapesti Körzeti Börtön, és 1967-től Budapesti
Büntetés-végrehajtási Intézet, a Gyorskocsi pedig Pestvidéki Fogház, Pestvidéki
Börtön és Pestmegyei Büntetés-végrehajtási Intézet is.
Lelki apartheid
Hogy miért érdemes – mondhatni „hely- és üzemtörténeti”,
pontosabban „börtönológiai” szempontokon túl – a börtönök történetével
szélesebb, kortörténeti keretbe ágyazva is foglalatoskodni? Merő
„rasszizmusból” Nelson Mandela, Dél-Afrika legismertebb hőse jut eszembe.
Mandela huszonhét évet töltött börtönben, mert kiállt az emberi jogokért és
azért, hogy Dél-Afrika ne posztgyarmati államalakulat, hanem szabad köztársaság
legyen. „Azt mondják, addig nem ismerhetsz teljességében egy nemzetet, amíg nem
voltál a börtönében” – jelentette ki.
A Markó, a Gyorskocsi és a Venyige történetei
közbűntényesekkel, politikaiakkal és a börtönök személyzetével, az őrökkel –
velük, az alvilágtól elválasztó belső limes gyakran lenézett védőivel –
bepillantást adhatnak számunkra is, hogy milyenek egy nemzeti lélek sötét
bugyrai. Sötétek, mint Dél-Afrikáé, csakhogy itt nálunk a faji elkülönülést, az
apartheidet sokáig az osztályharc véres lelki és testi mechanizmusai
jelentették.
S így jön a gonosz megtestesítőjeként a képbe Rákosi Mátyás
is, aki – mindkét börtönünket megjárván – a magyar királyi bíróság előtt
mondott védőbeszédében máig ható történeti narratívákat fogalmazott meg. Rákosi
dagályos volt, de hipnotizált is, és külön nyelvezetet használt, de micsoda
nyelvet! Narratívái a Dózsa-lázadásról, a történelmi középosztály és az
arisztokrácia mulasztásairól, a Habsburgokkal folytatott több évszázados
perünkről, Trianonról és a bethleni konszolidációról újra és újra felbukkannak
történeti vitáinkban és a közvélekedésben. Csak épp a szerzőre nem emlékezünk,
akinek osztályharcos szemlélete már nem is annyira kellemetlen a számunkra,
mint inkább unalmas. Ezért aztán próbáltam kicsit utánozni kedvenc
krónikásomat, „a magyarok országának pusztulásáról” író Szerémi Györgyöt,
Szapolyai János káplánját, akinek köszönhetően az ország 16. századi
vergődésének és bűneinek láncolatából annyi minden tanúságul fennmaradt. Ezt a
krónikás hangot könyvemben a politikai foglyok történetei adják.
(Magyar Hírlap, 2016. november 7.)
A börtönfalak csak
kívülről ilyen izgalmasak, a rácsokon belüli világ mindig sokkal sivárabb volt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése