A Szabad Magyar Szó közli Szabó Palócz Attila
összefoglalóját egy korábbi ötvenhatos eseményről.
*
Ötvenhat
a jelképek tükrében
Miközben gyakorlatilag az egész anyaország az ötvenhatos
forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulójának megörökítésére készült,
néhány nappal az állami ünnep előtt, a Jelek és jelképek ’56-ról című
kiállításával kapcsolódott be az alkalmi rendezvénysorozatba a szentendrei MANK
Galéria, amelynek tárlatán összesen tizennyolc alkotó, festők, szobrászok és
iparművészek mutatkoztak be – tájékoztatta a sajtót Takács Erzsébet, a galéria
kommunikációs főtanácsadója. „Sokkal többeken torolták meg azok
szabadságvágyát, akik 1956-ban fegyvert ragadtak, vagy egyszerűen kiálltak a
rendszer ellen, mint 1849-ben az egyéves, Kárpát-medencére kiterjedő
szabadságharc eredményeként” – mondta el Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium államtitkára az október 18-i megnyitón. Szavai szerint az
ötvenhatos események morális etikai mércévé váltak azok számára, akik itt
maradtak, de azok számára is, akik elhagyták Magyarországot.
A megnyitón Hanák Gábor történész, dokumentumfilm-rendező, a
Cseh Tamás Archívum vezetőjének filmgyűjteményéből vetítettek különleges, csak
elvétve látható, alig ismert részleteket. A bemutatott felvételek egyikén
hallhatták például a jelenlévők Cseh Tamás két ritkán játszott dalát, s ezek
közt az ötvenhat szellemiségét megidéző, A haver című számot. Ezt – a
korszellemet is mindig kiválóan megfestő, remek daliairól ismertté vált –
Bereményi Géza és Cseh Tamás szerzőpáros még valamikor a hetvenes évek elején
írta (pontos dátum nélkül), úgymond jókedvében. S az alkotók a maguk módján
ezzel emlékeztek meg a forradalomról és annak hőseiről – valamint az
áldozatairól is. A dalt azonban csak közel húsz évvel a megírása után
mutathatták be először: 1989 áprilisában Cseh Tamás, Márta István és Novák
János énekelte el nyilvánosan.
A szabadságharcról olyan filmkockákat láthatott a közönség,
amelyeket Hanák Gábor gyűjtött össze olyan későbbi menekültektől, akiket
Németországban és Ausztriában kutatott fel, s akik magukkal vitték az 1956-ban
készített felvételeiket. Ezek a képsorok ritkán láthatóak, egyébként nehezen
hozzáférhetőek, ugyanis azokat Hanák kutatási célra kapta meg – mondta el a
történész a kiállítás megnyitóján. Az alkotók a Hommage à Bibó István
államminiszter című videóban pedig Bibó István ítéletéhez és néhány személyes
fényképéhez Cseh Tamás és Bereményi Géza Halál nevű dalát társították.
A tárlat különlegessége, hogy a különböző műfajú és
technikájú alkotások egyénileg értelmezett jelek és jelképek révén emlékeznek
meg az ötvenhatos eseményekről. Takács Erzsébet tájékoztatásából kiderül: a jelalkotásra
való törekvés jellemzi például M. Novák András festőművész munkásságát, aki
kollázs technikával készült képeire széles gesztusokkal festett jeleket visz
fel; akárcsak Gáll Ádám festőművész monokróm hatású, finom tónusú képeit, vagy
Bereznai Péter képzőművész mágikus, mértani formákból felépülő műveit. Bakos
Ildikó és Baráz Tamás szobrászművészek munkásságát is áthatja a jelekben és szimbólumokban
való gondolkodás. A történelmi, politikai témák képzőművészeti feldolgozásának
igénye közös jellemvonása több kiállító művésznek is, így például Aknay János
és Stefanovits Péter festőművésznek, valamint Menasági Péter és Szabó Tamás
szobrászművésznek – írta a kommunikációs főtanácsadó. A tárlaton részt vevő
iparművészek alkotásai sok esetben az iparművészet és a képzőművészet
határterületét súrolják, mint Kungl György keramikusművész és Kóródi Zsuzsanna üvegművész
művei – tette hozzá.
A november 20-ig megtekinthető kiállítás három kurátora Tölg–Molnár
Zoltán festőművész és Rieger Tibor szobrászművész és Nagy Judit textilművész. A
tárlatot Jelenczki István filmrendező és képzőművész nyitotta meg. A programot
az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulójára létrehozott emlékbizottság
támogatta.
(Szabad Magyar Szó, 2016. november 3.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése