Az Autonomija című szerb nyelvű politikai portál közli Végel
László írását Nešto je puklo címmel. (Vickó Árpád fordítása.)
*
Nešto je puklo
Dolaze nove generacije
koje će pitati roditelje zašto su ćutali!
Ne može večno da traje tišina „s
igranjem i pevanjem“ u vojvođanskoj mađarskoj zajednici
U poslednje vreme, evo, već i novine u Mađarskoj sve češće pišu
o oštrim konfrontacijama u javnom životu mađarske manjinske zajednice u
Vojvodini. Zanimljivi smo i važni, odnosno postajemo vest u medijima tek kad
nešto počne da smrdi na skandal. Inače, mi, manjinci, možemo slobodno da
pevamo, da plešemo i da vredno negujemo naše, pre svega folklorne tradicije.
Nije reč o protivrečnostima novijeg datuma. Podsetio bih da su već posle 2000. godine
isplivali na površinu problemi potisnuti u drugi plan za vreme zlokobnog Miloševićevog
režima. U januaru 2001. godine, grupa intelektualaca – bili su među njima Imre
Bori, Oto Tolnai, Janoš Banjai, Alpar Lošonc i moja malenkost – upozorila je
javnost da „u slučaju mađarskih medija i izdavačke kuće Forum, odlukom
vojvođanske skupštine, u suštini je jedna politička stranka vojvođanskih Mađara
dovedena u dominantni položaj, i da je to naišlo na nepovoljan odjek u
vojvođanskoj mađarskoj javnosti.“ Summa summarum: konfliktna sutuacija nije sad
nastala. Već punih petnaest godina se
prilježno neguje onaj mehanizam koji onemogućava slobodu štampe i afirmaciju
pluralnog sistema vrednosti. Pronalazim svoje dnevničke beleške iz tog
vremena, iz tih beležaka se može skoro korak po korak pratiti distorzija ovog
sistema. Hronika jedne bolesti. Primetio bih da dnevničke beleške, po karakteru
žanra, nisu polemički spisi, niti su uključeni u dnevnopolitičke zavrzlame, već
su duhovni nalazi života: ne obznanjuju istinu, nego samo tragaju za njom, ostaju,
dakle, prigušenim kricima slične lične ispovesti, premda sam u golemoj
bačvanskoj tišini, u kojoj je tulum na mađarski način, u toplom zapećku,
dominantna zanimacija, ipak uspeo da navučem na sebe bes mnogih funkcionera. Dnevnik,
kako je to već Gombrovič primetio, čini čoveka nezaštićenim, pa sam s tim mojim
beleškama lako postao persona non grata. Da je tada bilo demokratskih namera,
ne bi došlo do današnjih konfrontacija. Međutim, to mađarsko veselje sa s
narodnim igarama i pesmama, to dva na jednu, dva na drugu stranu… ne može večno
da traje. Prošlo je 15 godina, deo one mlade generacije koja je stupila na
scenu poslednjih nekoliko godina – začetak civilnog sveta – odnedavno već i na dnevnopolitičkom
nivou zahteva demokratske promene. Bilo je besa, ljutnje, „dvorskih revolucija“
s tužnim krajem, a potom su se u Drugoj Javnosti pojavili Ištvan Božo i Peter Vataščin;
nije bilo tuče, čulo se samo kako je staklo prepuklo – i ispostavilo se da se
ta staklena ploča više ne može spojiti. Nisu se slučajno pojavile i rasprave
koje su podsećale na generacijske konflikte, jer pripadnici u međuvremenu sazrelih generacija s pravom zahtevaju promenu
sistema. Pojavila su se nova lica, čuo sam glas apokrifne javnosti, ali sam
ostao na distanci jer sam bio uveren da je to već stvar nove generacije, na
njima je da odluče kakvu budućnost žele. Nisam želeo da se mešam, ni sad se ne
opredeljujem unutar generacijskog diskursa, još se dobro sećam, kad su i
generaciju Uj Simposiona „konsolidovali“ na taj način što su ih podelili na
dobre i na loše momke. Koliko mogu da vidim, unutar nove generacije mladih
vojvođanskih mađarskih intelektualaca nije se uobličilo neko dominantno mišljenje.
Jedan deo, koji zauzima položaje, funkcije na javnim forumima, u institucijama,
prećutno prihvata postojeće, drugi deo pak želi promene. Ne upuštam se u
njihove polemike, neka sami odluče, kuda, na koju stranu će krenuti. Jedno je,
ipak, evidentno: pristižu novi mladi koji će pitati roditelje, gde su bili, na
kojoj su strani stajali. Zašto su ćutali? I budući da nije bilo dijaloga,
polemika je postala gruba. U međuvremenu, nakaznost sistema primetili su mnogi
i od onih koji su ga izgrađivali. Da ne bude nesporazuma, ne pominjem to u
nameri da bilo kome bilo šta prebacim, već pomišljam na Ničeovu sentencu, po
kojoj će zmija uginuti ako ne bude u stanju da promeni kožu. „Tako stoje stvari
i sa duhom – pisao je nemački filozof – kad ga onemoguće da promeni svoje
mišljenje, takav duh će da uvene.“ Nadasve je važeća ova Ničeova misao danas –
u našem ubrzano promenljivom svetu, uobličavaju se nove okolnosti, njima se
prilagođavaju pitanja, sasvim je razumljivo da se menjaju i odgovori. Osuđeni
smo na prilagođavanje, priznajemo s gorčinom, ali i to ima svoje granice.
Gušter nikad neće biti krokodil – opravdano je sumnjiv onaj titoista koji se
preko noći pretvara u antititoistu, i gubi sav svoj kredibilitet onaj
komunistički funcioner koji takođe postaje preko noći žestoki antikomunista.
Dva sveta
Nije me iznenadilo to što se na konferenciji za štampu posle
zajedničke sednice srpske i slovenačke vlade povela reč i o migrantima.
Slovenci dižu žičanu ogradu na granici prema Hrvatskoj, na šta je srpski
premijer u jednom blagougodnom tonu izjavljuje: migranti u Srbiji ne stvaraju
naročite probleme. Što se ovog pitanja tiče, drugi član vladajuće koalicije,
Savez vojvođanskih Mađara, ne misli baš tako, ta stranka je pozivala
vojvođanske Mađare s dvojnim državljanstvom da na referendumu glasaju protiv
ulaska migranata u Mađarsku. Jedan previše revnosni predstavnik te stranke je,
štaviše, izjavio da će nas migranti
pojesti. Dnevni list vojvođanskih Mađara dao je velik publicitet ovoj
izjavi. Čitajući ovaj članak u listu čiji je izdavač Nacioanlni savet Mađara,
imao sam osećaj kao da Srbi i Mađari
žive u dva različita sveta. Ali neka to pitanje raščiste sami koalicioni
partneri. Referendum o kvotama bila je akcija koja je preterano pojednostvaila
pitanje islama – bio je u službi ogoljene dnevne politike. Kad više ne bude
potrebna, političari će dati nova uputstva i tema će biti skinuta s dnevnog
reda, premda – nažalost – na duži rok moramo računati s mnogo težim pitanjem, a
što neće proći bez posledica. Islamski terorizam je još u sedamdesetim godinama
bio na dnevnom redu, posle 1989. poprimao je sve veće razmere, samo što tada
„ova tema nije bila važna“. Posle septembra 2001. postao je globalni problem.
Zanimljivo je da je u Istočnoj Evropi islamski terorizam (i to je učinilo
„migrantsko pitanje“ zlokobnim) tematizovan zapravo razbuktavanjem
postsocijalističkog nacionalizma.
(Autonomija, 2016. november 4.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése