A Napút című folyóirat 2016/8-as száma közli Szabó Palócz
Attila írását a Páncélgyűrű című képregényről.
*
Aktívan és aktuálisan
Szubjektív
morfondírozások egy ötvenhatos képregény ürügyén
A nyugati és a tengerentúli művészetben, de akár a tőlünk
alig karnyújtásnyira lévő délszláv régióban is – az irodalomban, a képzőművészetben,
a filmben, a színházban, a képregényben, a zenében – természetes, hogy az
alkotók naprakészen reagálnak műveikben az aktuális társadalmi jelenségekre és
különféle folyamatokra, politikai eseményekre, forradalmi földindulásokra. Nem
is sejtem okát, miféle gyökerekre vezethető ez vissza, de csak itt, a
Kárpát-medencének ebben a kis magyar szegletében ragadt meg az ettől való
kategorikus elzárkózás, a kulturális lenézése, lebecsülése – az efemer
megbélyegző jelzője mögé bújva – mindennek, ami már többé-kevésbé köszönő
viszonyt alakított ki hétköznapjaink valóságával, s merészel aktívan reagálni
is arra. Mintha a természetes részese lenne… Mert mije, ha nem része egyébként
is, akkor is, amikor nem hajlandó ezt tudomásul venni? Értem én, persze, hogy a
sokkos ébredés, feleszmélés a szovjet típusú világból, amelyben mindenkinek kötelezően
meg kellett írnia a saját Sztálin-versét, ha érvényesülni akart, szinte
természetes módon hozta magával a művészetek idegenkedését és elzárkózását a
társadalmi-politikai aktualitásoktól a rendszerváltoztatás idején, de
egyáltalán nem biztos, hogy helyesnek, sőt, hogy életképesnek látom ezt a
magatartást. Hiszen, ha a magyar irodalom legnagyobbjaira gondolunk, akkor
bizony Babits Mihálytól Ady Endrén át Tóth Árpádig és Kosztolányi Dezsőig
mindenkinek vannak az életművében olyan remekművek, amelyek épp a napi politikai
aktualitásokra reflektálnak.
Mint a művészetek teljes palettája, az Egyesült Államokban –
ahol már a negyvenes évek legelején, egészen pontosan 1940 decemberében Amerika
kapitány a róla szóló sorozat első részének borítóján is Adolf Hitlert pofozta
– a képregény is azonnal reflektál a világpolitika aktuális eseményeire. Így
egyáltalán nem meglepő, hogy az egyik epizódban Superman egy magyar menekült
kisfiú, Sándor segítségére sietett az ötvenhatos forradalom és szabadságharc
leverése után. S az sem, hogy a ma már Magyarországon is széles körben – de
mégis elsősorban a nagy költségvetésű mozifilmek révén – ismert Marvel Comics kiadóház
elődje, az Atlas gondozásában az üzletekbe került Battle című sorozat 1959
augusztusára datált, sorrendben hatvanötödik számában egy ötvenhatos
képregénnyel tisztelgett a magyar forradalom hősei előtt.
Alig három évvel a szabadságharc brutális leverése után
Amerikában tehát már képregény dolgozta fel a magyarországi eseményeket.
Szerzőként pedig az alkotást az a Jack Kirby (1917–1994) jegyzi, akit ma már a
tengerentúli képregény egyik legnagyobb, legendás alakjaként tisztelünk. Munkásságára
jellemző, hogy a valóság fényképszerű utánzása helyett mindig is sokkal nagyobb
hangsúlyt fektetett a lendületességre, a mozgás, a különböző mozdulatsorok
ábrázolására, de sokszor a torzulás határáig eltúlozta a szereplők méreteit is.
Ugyanez jellemző a Páncélgyűrű című alkotására is, ahol épp ezek a
rajztechnikai megoldásai adják meg a cselekmény nélküli történet lendületét, s
ragadják magukkal olvasójukat. Ennek a képregénynek ugyanis nincs
összefoglalható, elmesélhető cselekménye; ellenben épp a forradalmat meséli el
a külső szemlélő szempontjából, egy-egy kiragadott motívum kidomborításával,
érzékletesen, s mégsem érzelgősen, tényszerűen, s mégis megfelelő alkotói
szabadsággal.
Mindezek összessége pedig, akárki akármit mondjon is, soha
nem lehet efemer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése