A Szabad Magyar Szó közli
Szabó Palócz Attila filmtörténeti írását Csillogó szemek a fény városában
címmel.
*
Csillogó szemek a fény városában
„1896 ELEJÉN Párizsban
megszületett a századvég nagy szenzációja. Az emberek egymásnak adták a hírt,
csillogó szemekkel kérdezték: láttad már? A francia főváros, »a fény városa«,
mindig sok szórakozást tartogatott lakóinak, s vidéki és külföldi vendégeinek.
Látványosságban soha nem volt hiány” – így írt 1958. augusztus 2-i számában a
Pozsonyban megjelenő Új Szó című napilap Az első mozgóképszínházról című
cikkében. Jelentős jubileumot ünnepelt abban az esztendőben az akkori
Csehszlovákia: „a hazai filmgyártás” hatvanadik évfordulóját. „A napokban
megemlékeztünk az első prágai mozgóképszínházról. Önkéntelenül is felvetődik a
kérdés, hol volt az első mozi a világon?” – ezzel az álkérdéssel vezette fel,
és igyekezett igazolni a szerző filmtörténeti áttekintését.
Az Új Szó egyszerűen csak
(szily) néven jegyzett szerzője az évszámban annyiban mindenképp tévedett, hogy
Auguste és Louis, vagyis a Lumière fivérek a nagyközönség számára is elérhető,
egyfrankos belépőjeggyel megtekinthető nyilvános filmvetítést, nem több és nem
kevesebb, összesen harminchárom kíváncsi néző jelenlétében még Szilveszter
előtt, 1895. december 28-án megtartotta a párizsi Grand Café úgynevezett indiai
termében. Éppen ezért ezt a napot tekintjük azóta is a film és a mozi
születésnapjának. De ha az új művészet akkor és ott született meg, a fogantatás
pillanatáig vissza kell mennünk még néhány hónapnyit a történetben. Ugye… Az
első – akkor még zártkörű – vetítést ugyanis 1895. március 22-én tartották meg
Párizsban, a Nemzeti Iparpártoló Társulat helyiségeiben. Márpedig márciustól
decemberig pontosan kilenc hónap telt el.
„Az új szórakozás,
amelynek híre hatvankét esztendővel ezelőtt hullámzott át Párizson, más volt,
mint amit megszoktak. A fény városában új, rendkívüli szórakozás született meg,
a fény megcsodált játéka: a mozi.
Híres hely volt a
századvégi Párizsban a Boulevard des Capucines 14-es számú házában levő Grand
Café – csillogó velencei tükrös, kristálycsilláros, bordó bársonytól, brokáttól
és plüsstől roskadozó nagykávéház. 1896 telén ide, a Grand Caféhoz özönlöttek a
párizsiak. Most azonban már nem a kávéházba, hanem a fényes szórakozóhely
mellett levő kis pincehelyiségbe igyekeztek. Kézzel írott, kezdetleges plakát
hívogatta az embereket: »A Cinématographe Lumiére minden félórában előadást
tart. Auguste és Louis Lumière találmánya a felvételek sokaságából élő képeket
vetít egy fehér vászonra«” – olvashatjuk az Új Szó korabeli számában, s a lap
és annak szerzője azon a ponton cseppen vissza a realitásokhoz, illetve a
valós, helytálló adatokhoz, hogy a nagyfokú érdeklődés és a siker mellett
bizony a Lumière fivérek 1896 januárjában is folytatták a vetítéseket. S
ugyanitt, a filmtörténeti áttekintés mellett, Gyurcsó István szlovákiai magyar
költő és publicista verseit olvashatjuk a kor szellemében, köztük A
Fekete-hegyről címűt is:
Régen fényes – ma ócska rom
a harckocsi – mégis riaszt.
Mellette jószagú házak
mészillata nyújt csak vigaszt.
Innen a Feketehegyről
csak csúnya var a harckocsi,
útban is van, ideje már,
erő is van beszántani.
Hiába ünnepeljük azonban
Auguste és Louis Lumière-t, mint a filmművészet két megfellebbezhetetlen
atyját, valljuk be őszintén, ma már, a kereskedelmi televíziózás egyeduralmának
idején, az egyre ocsmányabb valóságshow-kal fertőzött hétköznapjainkban, még a
filmrajongók és a rendszeres mozilátogatók közül is csak nagyon kevesen látták,
s ismerik az ő alkotásaikat. Egyszerűen kivesztek a köztudatból ezek a
képsorok… Ma már mindenki igyekszik úgy tenni, úgy viselkedni, úgy viszonyulni
a filmművészethez, mintha ezek tulajdonképpen nem lennének az alapműveltség
részei. Holott nagyon is azok! Alapművek, mint a költészetben az Anyám tyúkja,
A helység kalapácsa, az Európa csendes, újra csendes…, a Nemzeti dal, vagy
éppenséggel a Toldi, a Régen elzengtek Sappho napjai…, a Héja-nász az avaron
vagy a Tiszta szívvel. Valamikor a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben
azonban még tulajdonképpen nem is lehetett úgy felnőni, hogy a cseperedő
emberkezdemény (tinédzserkorú suhanc…) ne lássa A munkaidő végét, a Megöntözött
öntözőt, vagy A kisbaba reggelijét. Nem rabolnak el sok időt az életünkből ezek
a kisfilmek, hiszen többségük nincs egyperces sem – Örkény István is büszke
lehetett rájuk –, mégis megadják nekünk a lehetőséget, hogy általuk átérezzük,
mit is jelenhettek ezek, a 21. századi néző szeme számára már igencsak
kezdetleges rövid képsorok a korabeli nézők számára. Maga volt a tetten érhető
csoda, amit a párizsi Grand Café indiai termének közönsége láthatott. S tegyük
hozzá sebtében, hogy a közhiedelemmel ellentétben, 1895. december 28-án A vonat
érkezése című filmet nem vetítették, tehát a nézők sem ugráltak fel – akkor még
– a székeikről rémületükben.
Szóval ma már az
igényesebb filmarchívumokban és a fanatikus gyűjtők kollekcióiban is csak
elvétve, nagy ritkán bukkanhatunk rá azokra a kísérletinek is tekinthető,
rövidke kis filmecskékre, amelyek a filmezés kezdeteihez, Max és Emil Skladanowsky,
Auguste és Louis Lumière, Georges Méliès, vagy éppenséggel Edwin Stanton Porter
nevéhez fűződnek. Mintha a filmtörténetnek, a filmművészetnek csak jelene
volna, de nem lenne kezdete, eleje. S ezen az áldatlan állapoton még előbb a
videó (VHS, U-matic), majd a DVD, a Blu-ray megjelenése, aztán pedig az
internet és a mindenféle letöltések elterjedése sem változtatott igazán. Hiszen
a nagy, bevételcentrikus forgalmazóknak, amelyek gombafertőzésként öntötték el
a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején a videópiac testét, majd
fennmaradásukat az újabbnál újabb technikai megoldásokkal kiadott régi, azonban
a korábbiakkal azonos tartalmakra alapozták, nem jelent semmi hasznot ezeknek,
a többségükben alig egyperces filmeknek a kiadása, mert csak az ínyencek
figyelnének fel rá, őket pedig, mivel nagyon kevesen vannak, nem is igazán
veszik figyelembe. Így például a régi, azóta már a szilánkjaira hullott
Jugoszláviában is csak a zágrábi Filmoteka 16 tett közzé, és ezáltal némileg
hozzáférhetőbbé egy csokorra valót a Lumière fivérek filmjeiből valamikor a
kilencvenes évek legelső esztendeiben, az Obrazovna videoteka című sorozatában.
Ezeket láttam és gyűjtöttem, akkoriban még VHS-en, s akkoriban még
egyetemistaként jómagam is. Másrészt viszont érthető is, hiszen az olyan
filmek, mint az Egy játszma écarté, A fal ledöntése, vagy A civakodó baba
(másik elterjedt címváltozatában ez A kisbaba reggelijének megfelelője…), a mai
átlagos néző számára abszolút érdektelenek, s a Terminator II. sci-fi rajongó
nézőjének már-már nevetségesen durva, megmunkálatlan és primitív filmnek
számít, mondjuk, az Utazás a Holdba vagy a Kaucsukfej. Pedig ezeknek a
filmeknek az alkotói tették meg az első lépéseket afelé a filmművészet felé, amelynek
ma a szemtanúi vagyunk.
De ez még mind semmi…
Hiszen sokkal messzebb visszamehetünk, ha – egyfajta sajátságos
művészettörténeti ásatásként – az előzményeket kutatjuk.
A filmezés előtörténete
ugyanis végső soron a képzőművészetek egyetemes története, s azok közül is
főleg a fesztészeté és a domborművességé, s csak kisebb részben a szobrászaté
és az építészeté. Satöbbi… Ettől csak 1826-ban szakadt el, amikoris Joseph
Nicéphore Niépce elkészítette az első fotográfiát.
Feltételezem, hogy egy
zenerajongó számára is hihetetlenül hangzik – és az őszinte döbbenet erejével
hat –, mondjuk az, hogy a heavy metal alapjait John Mayall zenéjében vélik
felfedezni egyes zeneszakértők, zenetörténészek, elméleti szakírók, önjelölt
zsenik. Ugyanígy hihetetlenül hangozhat az is, hogy a film őstörténetének
alapjait egészen az ősemberek alkotta barlangrajzokig és az egyiptomi
domborművekig vezetik vissza. S hogy miért? Azért, mert az ember (vagy annak
elődje…) úgy gondolta, hogy ha lerajzolja a vadat, akkor elrabolja, ellopja
annak lelkét, és onnantól kezdve uralkodik felette. Jusson csak eszünkbe itt,
hogy hányszor olvastunk olyan esetekről, amikor az afrikai bennszülöttek közé
érkező fotóstól elvették a fényképezőgépét és összetörték azt. És akkor még
szerencséje volt a szerencsétlen európai, vagy amerikai fotográfusnak… Mert a
bennszülöttek nem adják ám olcsón a lelküket!
S a továbbiakban még
azért is visszavezethető a film előtörténete az úgynevezett történelem előtti
korokig, mert már az őskorban élő elődünk is szerette volna megragadni – az
irányítása, a befolyása alá vonni – a mozgást, s úgy érezte, akkor győzni fog,
győzedelmeskedni tud. És azért is, mert a Font-de-Gaume-i barlang rénszarvasa,
az altamirai álló bikája, vagy a lascaux-i barlang bölényei és szarvasai,
amelyek nagyjából időszámításunk előtt tizenötezer-tizenháromezer évvel
készültek, a vad elejtésének egy-egy „filmkockáját” ábrázolják. S az Egyiptom
földjén feltárt piramisokban, mint ahogy Kaemanh gízai sírjában mészkőre festve
az állattartás és az aratás, Rehmiré thébai sírjában pedig a Krisztust megelőző
korok 15. századából származó falfestményen az aranyművesség és a vályogverés
folyamata már részletről részletre haladva, több mozzanatot is ábrázolva,
mintegy a folyamatosságot szemléltetve, mozgást utánozva van bemutatva.
„Kaemanh gízai sírjában
az egyik jeleneten (…) a halott ünnepi öltözékben látható (…) felesége társaságában.
A kioszk előtt, a hárfások, valamint az énekesek és táncosok jelenetsora
közötti sávban ül egy alak, akivel Kaemanh szenet játékot játszik. A jelenetnek
nemcsak a témája, hanem az ikonográfiája is hasonlít a III. Szesemnefer-sír
képéhez, tulajdonképpen annak egy variánsa. A játéktábla a figurákkal a szó
szoros értelmében behatol a kioszk »felségterületére« (miközben, merőben
szokatlanul, a tábla belógó csücskének nincs alátámasztása), Kaemanh az egyik
játékfigurát éppen megérintő jobb kezének ujjai pedig egy kissé kilógnak a
keretből.
A szenet játék gyakori
témája a memphiszi sírkörzet óbirodalmi masztabáinak. Általában az ünnepi
jelenet mellékszereplőihez kapcsolódik, ám Mereruka szakkarai halotti
kápolnájában maga a sír tulajdonosa játszik fiával vagy hivatalnokával.
Feltehetőleg ez a jelenet volt a mintája a gízai Kaemanh-sírban megjelenő,
rendhagyó ikonográfiájú variánsnak” – írta Liptay Éva az Ókor című történelmi
folyóirat 2013-as első számában Az átmenet ábrázolása az egyiptomi művészetben címmel.
S az „átmenet” fogalma (és annak kiemelt hangsúlyozása!), mint a mozgás
meghatározása a filmszerű ábrázolásmód korai felbukkanásainak
visszavezetésében, kutatásában, s talán a tetten érésében is, most igazolja
számunkra, hogy az ember vágyott a filmre, sóvárgott a film után már akkor is,
amikor ennek technikai, műszaki alapjai még távolról sem voltak adottak a
számára.
Más ókori művészek pedig
a mozdulat, sokszor a száguldás egy-egy pillanatát örökítették meg
fényképszerűen domborműveiken. Ilyen például az a kalhui palotából és az
időszámításunk előtti 9. századból származó is, amelynek a II.
Assur-nászir-apli oroszlánvadászaton címet adta az utókor, s jelenleg a londoni
British Museumban őrzik. Ezen azt láthatjuk, hogy egy három ló húzta kocsin két
alak áll; a lovak épp egy lapuló oroszlánt ugranak át. Az egyik alak gyeplővel
a lovakat próbálja irányítani és kordában tartani, amíg a másik, minden
bizonnyal II. Assur-nászir-apli asszír király, kifeszített íjjal egy másik
oroszlánra céloz. Mint egy kimerevített kép valamely kosztümös, történelmi
filmből! És rengeteg ilyen példát lehetne még felsorolni. A párizsi Louvre-ben
például őriznek egy ninivei domborművet az időszámításunk előtti 7. századból,
amelyen asszír lovas íjászokat láthatunk, szintén csak kifeszített íjjal,
lövésre készen. Nem okoz gondot elképzelnünk a következő jelenetet. S alig egy
évszázaddal később, amikor Homérosz Iliászának egyes jeleneteit vázákra
festették az ógörög művészek, nem is sejtették még, hogy öntudatlanul és
akaratukon kívül is, de belekeveredtek a filmtörténetbe. Persze mindezt Auguste
és Louis, vagyis a Lumière fivérek tették – nem nekik, hanem immár számunkra –
elérhetővé sok-sok évszázaddal később, s amire elsőként Párizsban
csodálkozhattak rá csillogó szemekkel ők harminchárman, akik a fény városában
ott ülhettek azon a bizonyos, sorsszerű vetítésen 1895. december 28-án.
(Szabad Magyar Szó, 2016.
december 22.)
Az Új Szó című lap 1958.
augusztus 2-i számnak művelődési témájú cikkei
Lascaux-i barlang: az
ember már a kezdetek kezdetén is igyekezett megragadni, valami módon ábrázolni
a mozgást…
Lascaux-i barlang: az
állatok megörökítése mögött sokszor rituális és szakrális tartalmak is álltak
Lascaux-i barlang:
nagyvadak, avagy a mozgás bűvöletében
Lascaux-i barlang: az
ábrázolás sokszor úgy tűnik, létfontosságú az alkotó számára; vagyis az
ábrázolás maga az élet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése