A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Udvarolni
felesleges! címmel.
*
Udvarolni
felesleges!
Összefutó szálak közé gabalyodva, avagy hogyan találkozik vitéz Hajnal
Alajos vezérőrnagy életútja, miközben lakáshoz segíti a harcteret megjárt
honvédtisztet, a hitehagyott római császár történetével, aki emberáldozatot mutatott
be a fertőrákosi kőbányában
„Férfiruhát, fehérneműt, bútort ma Molnár vesz a legmagasabb
napi áron” – így hirdette magát a fővárosban, a Népszínház utca 20. alatt
működő kereskedő a Pest című politikai napilap 1944. augusztus 4-i számában.
Felelős szerkesztő: Bakos Ákos. Felelős kiadó: vitéz Horváth János. „Az
Athenaeum irodalmi és nyomdai részvénytársulat nyomása.” Felelős: Kárpáti Antal
igazgató. A háborús tudósítások, harctéri jelentések mellett ebben a lapszámban
a külpolitikai témák közül a török döntés, a Németországgal fenntartott
diplomáciai kapcsolatok megszakítása szerepelt a legnagyobb súllyal és persze a
legnagyobb terjedelemben. „A Németországgal való kapcsolatok megszítására
vonatkozó határozat előtt Szaradzsoglu miniszterelnök a nagy nemzetgyűlésen
mondott beszédében többek között kijelentette, hogy a török külpolitika mindig
békés irányú volt. Törökországnak az volt a felfogása, hogy békés megértéssel
mindent el lehet érni. A világesemények ezt azonban megváltoztatták” – vehették
kezükbe a tudósítást a korabeli olvasók.
Péntek volt a háborús nyárban, és 1944-ben Budapesten már
augusztus elején lehetett szőlőt kapni, még ha – a szokatlan időpontnak
megfelelően – szokatlanul drágán is, tizennégy pengőért és nyolcvan fillérért
mérték kilóját: „Majdnem párnázott kis faládában mosolyog a csodálkozva járó
nézőkre sárgára érett, duzzadt szemeivel. Olyan csábító, hogy alig lehet neki
ellenállni.” A párnázott faláda mellett pedig ott díszelgett az ugyanolyan
drágán mért gellérthegyi őszibarack is… Csak összehasonlításként mondom, hogy
akkoriban a Pest című újság egy-egy példánya húsz fillérbe került, könnyen
kiszámíthatjuk hát, hogy mennyit lehetett volna vásárolni belőle egy kiló korai
szőlő vagy gellérthegyi őszibarack árán. Aznap délután két órakor kezdődtek az
ügetőversenyek, az Uraniában pedig már javában a Titanic című „grandiózus német
filmalkotás” másnapi bemutatójára készülődtek „különösképp nagy érdeklődés”
mellett, „mert a cenzúra a filmet hónapokkal ezelőtt betiltotta. A történet
ugyanis eredeti módon világít rá a békebeli nagy katasztrófa okaira és még a
film megalkotása előtt azt is felkutatták, majd vászonra vitték a forgatáskor,
hogy kiket terhel tulajdonképpen a Titanic elsüllyedéséért a felelősség.” A
film főszerepeit Sibill Schmitz, Hans Nielsen és Karl Schönböck tolmácsolta. Azt
pedig már csak a szerkesztői figyelmetlenség számlájára írhatjuk, hogy a
lapszámban kétszer is felhívták a figyelmet a filmbemutatóra, a névsor megismétlésével
együtt, de egyik esetben sem fizetett hirdetésként.
A harmadik oldalra lapozva képes tudósítást láthatunk arról,
hogyan vizsgálja meg vitéz Hajnal Alajos vezérőrnagy, a lakáshivatal
kormánybiztosa (képünk jobb szélén) egy, a harcteret megjárt honvédtiszt
lakáskérelmét. Ebben az időszakban már nemcsak rendszeresek, de egyre
gyakrabban előforduló alkalmak voltak az ilyenek, egyáltalán nem véletlen hát,
hogy a lap meg nem nevezett fotóriportere is érdemesnek tartotta megörökíteni a
jelenetet. Ugyanitt olvashatunk egy soproni tudósítást arról, hogy a győri
püspökség birtokában lévő fertőrákosi kőbányát báró Apor Vilmos győri
megyéspüspök rendeletére rendbe hozták: „Ez a kőbánya, amelyet már a rómaiak is
használtak, ritka történelmi nevezetességű. Dr. Masalszky Miklós herceg
archeológus tudományosan beigazolta, hogy Julianus Apostata római császár K. u.
361. szeptember 28-án a kőbányában, melyet Mithrasz barlangnak is neveznek,
emberáldozatot mutatott be.” A római császár nevét persze ma már inkább Iulianus
formában használjuk.
Flavius Claudius Iulianus ugyanis, bár keresztény
neveltetésben részesült, viszonylag rövid uralkodása idején mégis az ősi görög-római
vallási hagyományokat ápolta, az úgynevezett újplatonizmus felé fordult, ezért
már kortársai is a hitehagyott jelentésű görög szóból képzett Apostata néven
illették. Hitehagyott Julianosz – az óegyház egyes forrásai szerint –
rendeletbe adta azt is, hogy ássák fel Keresztelő Szent János sírját, a földi
maradványait pedig keverjék össze mindenféle állati csontokkal, majd égessék el
azokat. Így hát cseppet sem lenne meglepő tőle (mint a Római Birodalom utolsó
olyan uralkodójától, aki a vallási restauráció részeként az ősi görög-római
hitvilág követője lett, a kereszténységet pedig ateizmusnak tekintette, mert az
tagadja a korábban tisztelt istenek létét), hogy emberáldozatot mutatott volna
be.
Habár szemérmesen, név említése nélkül, de a Pest című lap
1944. augusztus 4-i lapszáma egy sorsszerű történetről is beszámolt: „A népi
költőt utolérte a sorsharag: összekülönbözött a kiadójával, aki egyszerűen nem
fizette ki neki azt az összeget, ami jogosan megillette volna. De hogy mégis
kárpótolja az írót, 180 kötetét rendelkezésére bocsátotta, hogy a maga erejéből
értékesítse azokat. A költő – lévén ez a faj minden üzleti érzék híján való – lemondott
könyvei eladásáról és egy nemes gesztussal elhatározta, hogy a közel 200
verseskötetet a nagynevű kultuszminiszter szobra elé viteti és ott minden
érdeklődő elvehet magának egy kötetet. A valószínűleg egy perc alatt lezajlott
akciónak nevet is talált, mert egy tábla a következő szöveggel fogja hirdetni
költőnk irodalomtörténeti elhatározását: Ingyen kultúraterjesztés.” Mai szemmel
nézve persze nem tudhatom (s igazából egyfajta kultúrtörténeti kuriózum lenne
kideríteni…), hogy ki lehetett az itt említett népi költő, a jelenség azonban,
akárhogy vesszük is, évtizedekkel későbbi békés korok közállapotait jelezte
előre. De nemcsak német filmeket játszottak a fővárosi mozik ezekben a
napokban, a legfrissebb hazai siker volt Bánky Viktor alkotása, a Makkhetes,
amelynek története egy vidéki kisvárosban játszódik, ahol épp a vendéglős ipartestület
elnökének megválasztására készülődnek. A két rivális, Kövi Dénes, az elegáns
Korona étterem vezetője és Bálint Antal, a szolid Makkhetes vendéglő
tulajdonosa mindent elkövet a tisztség megszerzéséért. Ezt a helyzetet
használja ki a nyomorgó festő barátja menedzserévé előlépő Balázs Pál, és
portrét rendeltet Kövi Dénessel. „Végre filmgyártásunk is kezdi levetkőzni a
vásári humort” – írt a Pest című lap szerzője arra hivatkozva, hogy az alkotás,
amelynek forgatókönyvét Barabás Pál írta, „ezúttal a belső komikumra és az
életízű történetre épít”.
Hogy a színház se maradjon ki a korszak sikerei közül, ezekben
a napokban mutatta be a berlini Volksbühne a magyar drámaszerző, Vaszary János
színművét – vagy ahogy a szerző nevezte: társadalmi vígjátékát – Udvarolni
felesleges címmel, Paul Mundorf rendezésében. A politikai napilap
közönségsikerről, ovációról tudósított, mondván, hogy ez lehet a német fővárosban
a nyári színiévad legsikeresebb darabja. Úgy tűnhet tehát a mai olvasónak, aki
kezébe veszi ezt a régi újságot, mintha háború ide vagy oda, de az emberek az ekkor
már egyre rendszeresebbé váló légiriadók ellenére is, mégis igyekeztek a
megszokott, hétköznapi, civil életüket élni. Mert ez bizony így emberi, csak
így lehet életszerű.
(Magyar Hírlap, 2016. december 17.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése