A Magyar Távirati Iroda összeállítást tesz közzé Kertész
Mihály filmrendező születésének százharmincadik évfordulója alkalmából.
*
Kultúra-évforduló-USA
Kertész Mihály, a Casablanca rendezője 130 éve született – PORTRÉ
Budapest, 2016. december 22.,
csütörtök (MTI) – Százharminc éve, 1886. december 24-én született Budapesten
Kertész Mihály (Michael Curtiz) Oscar-díjas filmrendező, minden idők egyik
legromantikusabb alkotása, a Casablanca rendezője. Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának
portréja:
Kaminer Manó néven anyakönyvezték 1886 karácsonyának
szentestéjén. Pontos születési dátumát, miként életének korai időszakát is
bizonytalanság övezi, ennek egyik oka, hogy számos legendát terjesztett
önmagáról. Ezek közé tartozik, hogy tizennégy évesen egy vándorcirkusszal
megszökött az otthoni szegénység elől vagy hogy tagja volt a magyar vívóválogatottnak
az 1912-es olimpián. A valóságban viszonylag rendezett körülmények között nőtt
fel, a színiakadémia elvégzése után Pécsre, majd Szegedre szerződött. 1911-ben bonvivánnak
hívták a pesti Magyar Színházhoz, de ekkor már a színpadnál jobban vonzotta a film,
minden vágya az volt, hogy rendező lehessen.
Első filmjét – egyben az első egész estét kitöltő magyar
filmet – 1912-ben Siklósi Ivánnal közösen készítette, Ma és holnap címmel. A
következő évben néhány hónapot töltött az európai filmgyártás akkor
legjelentősebb központjai közé számító koppenhágai Nordisk stúdióban.
Kipróbálta magát statisztaként, színészként és vágóként is, majd életében
először a kamera másik oldalára állt, és megrendezte Az utolsó bohém című
filmet. Önbizalommal telve tért haza, és hamarosan a vezető magyar rendezők
egyike lett, Budapesten és Kolozsvárott kalandos némafilmek egész sorát
készítette.
Jóllehet 1919-ig negyvennél több filmet forgatott, mégis
elégedetlen volt a hazai lehetőségekkel, és habozás nélkül igent mondott,
amikor Bécsből kapott ajánlatot. Itt született monumentális, történelmi és
bibliai tárgyú filmjeire (Szodoma és Gomorra, Rabszolgakirálynő) felfigyeltek
Hollywoodban, és 1927-ben szerződtette a Warner Brothers filmstúdió. A
tengerentúlon a Noé bárkája című szuperprodukcióval mutatkozott be, immár Michael
Curtiz néven. A budapesti bemutató előtt a külön erre az alkalomra készült bevezetőben
magyarul köszöntötte a közönséget – ez volt az első alkalom, amikor magyar szó hangzott
el hangosfilmen. A rendező gond nélkül alkalmazkodott az amerikai filmipar követelményeihez
(például ő volt az első, aki színes technikával dolgozott), és mivel tehetséges
is volt, nagyon gyorsan érvényesült.
Termékeny alkotónak bizonyult: csak Hollywoodban több mint
száz filmet készített, volt olyan év, amikor a neve négy film stáblistáján
szerepelt. Elsősorban szórakoztatni akart, de selejtet sohasem adott ki a kezéből.
Egész nap dolgozott, a legenda szerint estére néha annyira elfáradt, hogy a
hideg zuhany alatt is elaludt. A színészekről nem volt túl jó véleménye, sokakat
egyetlen mondattal sértett meg egy egész életre. Angolul soha nem tanult meg rendesen,
anekdoták szerint a Casablanca forgatásán a díszlethez tócsa (puddle) helyett
pudlit (poodle) kért, egy másik alkalommal a lovas nélküli lovak helyett „üres
lovakat”.
Kalandfilmjei, westernjei, történelmi adaptációi máig nem veszítettek
frissességükből (Kid Galahad, Hét tenger ördöge, Robin Hood kalandjai).
Az Oscar-díjat 1943-ban – négy korábbi jelölést követően –
kapta meg a Casablancáért, amelyet azóta is rendre beválasztanak a filmtörténet
legjobb alkotásai közé. Az Ingrid Bergman és Humphrey Bogart főszereplésével
készült fekete-fehér háborús melodráma az egyik legtöbbet idézett film, hat
mondata is felkerült a filmtörténet legemlékezetesebb mondatainak listájára.
Érdekesség, hogy az alkotásban két magyar színész is játszott (a hamis útlevelekkel
üzletelő Peter Lorre, azaz Lőrincz Péter, és főpincérként Szőke Szakáll),
továbbá az is, hogy Bergman és Bogart, akik a való életben ki nem állhatták
egymást, sem azelőtt, sem azután nem szerepeltek együtt. A legendás film
felújított változata idén ősszel visszatért a magyar mozikba.
Kertész utolsó filmjét Komancsok címmel, John Wayne főszereplésével
1962-ben fejezte be, s nem sokkal később, 1962. április 10-én halt meg. Noha
sokan az egyik legamerikaibb művésznek tartják, magyarságát mindig büszkén
vállalta, ám nem látogatott haza.
2006-ban került elő a New York-i Magyar Ház pincéjéből az
1914-ben Kolozsváron készült A tolonc című egész estés némafilmjének kópiája,
melynek felújított és digitalizált változatát két éve mutatták be az I. Magyar
Filmhét nyitóeseményeként. Az ártatlanul kitoloncolt magyar cselédlány
története Tóth Ede nagy sikerű népszínművének adaptációja, forgatókönyvét
Janovics Jenő, a kolozsvári színház igazgatója jegyezte, s a fő szerepeket
Berky Lili, Várkonyi Mihály és Jászai Mari alakította. Ez az egyetlen mozgókép,
amely megörökítette a magyar színház nagyasszonyát, aki az utolsó jeleneteket
egy baleset miatt már sérülten játszotta.
2015-ben Kertész Mihályról nevezték el a debreceni Apolló
mozi nagytermét, életéről a tervek szerint a közeljövőben tévéfilmet forgatnak.
dpz \ dvt \ hgp
MTI 2016. december 22., csütörtök 12:11
(Magyar Távirati Iroda, 2016. december 22.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése