Az Index.hu mellékleteként megjelenő Cinematrix közli Inkei
Bence írását a Szürke senkik című filmről.
*
Erre a filmre vártunk száz éve
Az első világháború joggal neheztelhet az utókorra: milliók
haltak meg benne, kegyetlen volt, pusztító és értelmetlen. De mire a
filmgyártás elérte azt a technikai fejlettséget, hogy látványos háborús munkák
készülhessenek, addigra jött egy még pusztítóbb, még kegyetlenebb és
látványosabb világháború, amely sokkal inkább megragadta a filmesek képzeletét.
Születtek ugyan népszerű és jól sikerült első világháborús
filmek, de minden ilyenre tíz második világháborús jut, ami pedig a magyar
filmgyártást illeti, még durvábbak az arányok. Mára elfeledett, harmincas
évekbeli műveken kívül gyakorlatilag nincsenek első világháborús filmjeink,
maximum háttérsztoriként jelenik meg. Lásd például az Ének a búzamezőkrőlt, amely
még nem lesz attól első világháborús film, hogy a férfi főszereplő az orosz
frontról tér haza.
Grünwalsky Ferenc Utrius című filmje sem igazi háborús film,
inkább háborúellenes parabola. De tud bárki mondani olyan magyar, első
világháborús filmet, amiben valódi harci jelenetek is voltak, és komolyan is
lehetett venni? Készült rendes film Przemyśl ostromáról? A piavei csatákról?
Vagy éppen a szerb hadifogságba került, majd Szardínia szigetére szállított
osztrák–magyar katonák halálmenetéről? Mintha ezek a sok-sok magyar áldozatot követelő
hadi események ma már senkit nem érdekelnének.
Éppen ezért rengeteg kihasználatlan lehetőség rejlik a
témában, és pont ideje volt tehát, hogy készüljön végre egy teljes egészében az
első világháborút megidéző film – kár, hogy ez is csak tévéfilm, pedig a Szürke
senkik tényleg megérdemelt volna egy komolyabb produkciót.
A berni követ és a Félvilág című tévéfilmeket is jegyző Köbli
Norbert forgatókönyvéből az elsőfilmes Kovács István rendezett filmet, melyet
december 16-án mutatnak majd be a Duna tévén, de remélhetőleg a csatornáénál
szélesebb közönséghez is eljut. Mert tényleg megérdemli.
A Szürke senkik öt katona történetét meséli el, akik az
olasz fronton harcolnak az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregében, és akik egy
veszélyes felderítő akcióra indulnak az ellenséges vonalak mögé.
Kevés szereplő, nincsenek
tömegjelenetek, mégis borzasztó jól működik háborús filmként, a hibái ellenére
is.
De kezdjük inkább az erényeivel. A film nagyon hamar be tud
szippantani, ami köszönhető az alapszituációnak is: ellenséges területen
vagyunk, bármelyik pillanatban történhet valami baj. A rendező jól is aknázza
ki ezt, és végig izgalomban tartja a nézőt, még akkor is, amikor csak érdektelen
dolgokról beszélnek a katonák a tűz körül kuporogva. A harci jelenetek
különösen erősek, realisztikusak, ami magyar filmtől tényleg szokatlan. És
pontosan kiderülhet belőle, mennyire nem hősies és férfias hecc a háború, ahol
nincsenek hősök, csak szerencsések és túlélők vannak.
A szereplők közül is a hivatásos katona, Fodor őrmester (Trill
Zsolt) az egyetlen, akit még érdekel a háború kimenetele, a többiek csak egy
darabban haza akarnak kerülni. Van köztük román, osztrák és magyar, mindannyian
értenek németül és magyarul, és ez már indok arra, hogy valamiféle
bajtársiasságot is érezzenek egymás iránt. És van a főszereplő (Kovács S. József),
a naiv szegedi tinédzser, aki még Isonzónál is képes azt mondani, hogy ő a
hazáját védi, és aki egy galambot sem bír megölni.
Ezek remekül visszaadják, mennyire abszurd és értelmetlen
háború volt ez, de ettől még emberek milliói ölték egymást engedelmesen éveken
keresztül, ahogy ebben a filmben is. A kopár, késő őszi táj, a vigasztalan,
ködös idő is pont azt az első világháborút eleveníti meg, amely bennünk élhet
olvasmányélmények és fotók alapján. Nagyon erős az operatőri munka, csodaszép
beállítások és sokatmondó képek váltják egymást – talán légi felvételből többet
kapunk a kelleténél, de mivel a filmnek a postagalambok is fontos szereplői,
ezeknek is megvan a létjogosultságuk.
Ami egyedül elvesz kicsit az élményből, azok a párbeszédek:
egyrészt az, hogy a nyelvezet nem törekszik a korhűségre, és néha kicsit
iskolások is a szövegek. Lehet továbbá, hogy lévén ez egy tévéfilm, oda kellett
figyelni a korhatárkarikára, de az sem tesz jót a hitelességnek, hogy alig
hallható trágárság a filmben, pedig ezek az évek óta a fronton szenvedő bakák
már egész biztosan nem mentek a szomszédba néhány kurvaanyádért.
Az sem túl életszerű, hogy Radu (Keszég László) tökéletesen,
tisztán, akcentus nélkül beszél magyarul, holott az anyanyelve elvileg a román.
Ezek nyilvánvalóan nem komoly problémák, de egy kicsit elvesznek a film
erejéből, és újabb bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a magyar filmek gyenge
pontjai rendszerint a párbeszédek.
Pedig a színészekre nem lehet panasz, és nagy szerepük van
nekik is abban, hogy végig komolyan lehet venni a filmet, sőt, lehet izgulni
is. Ami egyébként szintén ritka, és egyáltalán nem magától értetődő. És nem
látszott meg igazán a pénzhiány sem a filmen – lehet, hogy a rudabányai tó és
környéke nem az Alpok, de ez egyáltalán nem volt zavaró. Mint ahogy az sem,
hogy az olasz katonákat is magyar színészek alakítják.
Minimális változtatásokkal ez a film viszont tényleg felduzzasztható
lett volna mozifilmmé, és ezért kicsit kár, hogy tévéfilmként vélhetően jóval
kevesebben látják majd. Egy elsőfilmes rendező és a nagyközönség számára
szintén ismeretlen főszereplő viszont igazolták, hogy érdemes megjegyezni a
nevüket, még úgy is, hogy mindkettőt Kovácsnak hívják.
Amennyire kimaradt a magyar filmgyártásból az első világháború,
olyannyira igazolta a Szürke senkik, hogy a téma feltétlenül érdemes arra, hogy
filmre vigyék, és jó lenne a jövőben még több filmet látni az elfeledett
háborúról. És még az sem baj, ha a történelmi hűséget is feláldozzák a sztori
oltárán, mint itt (erről a spoiler miatt lásd a cikk legalját). Mert lehet,
hogy a befejezés kicsit szájbarágós, de pont passzol az egész cirkusz értelmetlenségéhez,
és nem lesz hiányérzetünk sem. Reméljük, minél hamarabb hallunk újra az alkotókról.
(A Szürke senkiket
december 16-án 22 órakor és december 17-én 2 óra 50-kor lehet megnézni a Duna
tévén, illetve élőben lehet nézni Magyarország területéről a Médiaklikk.hu
oldalán.)
TEHÁT AKKOR AZ ÍGÉRT SPOILER
A filmről csak a legvégén derül
ki, hogy a háború utolsó napjaiban játszódik, 1918 őszén, és így azt a
benyomást kelti, mintha a Monarchia az utolsó pillanatokban is átfogó támadásra
készült volna. A valóságban a nyári, kudarccal végződött, második piavei csata
volt a Monarchia utolsó offenzívája, onnantól kezdve már a végletekig kimerült,
rosszul felszerelt, betegségek tizedelte osztrák–magyar sereg örült, hogy még
állt a lábán. Októberben a különféle nemzetiségek katonái nagy tömegekben
szöktek haza a frontról, és a hónap végére már a Monarchia államegysége is
megszűnt. A november 4-én hatályba lépett fegyverszünet tehát már régóta érett,
és nem valószínű, hogy bárkit is váratlanul ért volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése