A Magyar Mozgalom
honlapján közli a Magyar Nemzeti Tanács hét tanácstagjának néhány nappal
korábban megfogalmazott közös értékelését az elmúlt időszakban végzett
munkáról.
*
Értékelés a Magyar Nemzeti Tanács
jelenlegi felállásának elmúlt kétéves munkájáról a 2014–2016-os időszakra
vonatkozóan
Bevezető
A Magyar Nemzeti
Tanács (a továbbiakban: Tanács) a 2014. október 26-ai szerbiai nemzeti tanácsi
választásokat követően 2014. november 17-én megtartotta alakuló ülését. A
Tanács összetétele a következőképpen alakult: a 35 tagból 31 tag a Magyar
Összefogás listáról, 2 tag a VMDK CSONKA ÁRON listáról, 1 tag a Magyar Liga –
Új Magyar Alternatíva – Vass Tibor listáról és 1 tag a Másként magyarságunkért –
Fodor László listáról került a szerbiai magyar közösség országos
önkormányzatába.
A választások a
nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvény (Szerb Köztársaság
Hivatalos Közlönye 72/2009., 20/2014. – AB határozat, és 55/2014. sz.)
rendelkezéseinek értelmében történtek és első ízben bonyolította azt a Köztársasági
Választási Bizottság.
A Tanács előző
összetétele tevékenységének felismerhető védjegye a stratégiai tervezés volt, illetve
azok a folyamatos erőfeszítések, amelyeket az elfogadott stratégiai programok
és intézkedések végrehajtása tett szükségessé.
A Tanács az előző
négyéves mandátuma alatt nyolc stratégiát, illetve középtávú fejlesztési tervet
fogadott el az oktatásra, a kultúrára, a hivatalos nyelvhasználatra, a
tájékoztatásra, a civil szférára, a felnőttképzésre, a tudományra és a
népesedésre vonatkozólag, és ezek alapján folytatta tevékenységét a hatályos
jogszabályokkal összhangban. Ezeket a programokat kellett volna továbbvinni és
fejleszteni a magyar közösség javára, azonban ez 2014 novembere óta nem
valósult meg maradéktalanul.
Több oka is lehet
a felemás sikereknek vagy sikertelenségeknek, azonban néhány mindenképpen
említésre méltó:
● A szerbiai alkotmánybíróság 2014. évi januári döntésével a törvény tíz szakaszát nyilvánította részben vagy
teljes egészében alkotmányellenesnek. Ez utóbbi fejlemény jelentős hátralépést
jelent a nem területi autonómia ügyének Szerbiában.
● A Szerbiai Népképviselőház 2014 májusában jelentős mértékben módosította
a nemzeti tanácsokról szóló törvényt, amivel stabilabb és kedvezőbb jogi
keretet alkotott a 2014 októberében történt nemzeti tanácsi választások lebonyolításához
(a módosítások a választásokat követően kerültek alkalmazásra), azonban mint a
gyakorlatban kiderült számos hiányossággal is bírt, hiszen a végrehajtó
bizottság hatáskörébe utalható döntések lehetősége és azok kötelező jelleggel
történő jóváhagyása a Tanács részéről, a Tanácsot gyakorlatilag egy szavazógépezetté
degradálta, előfordult pl. hogy az előterjesztések 93%-át egy ülésen a végrehajtó
bizottság által elfogadott döntések jóváhagyása képezte.
● A szerbiai alkotmánybíróság 2016 évi májusi döntése az oktatási és
nevelési rendszer alapjairól szóló törvény rendelkezéseiről, véglegesen megfosztotta
a nemzeti tanácsokat a legerősebb hatáskörüktől, azaz az oktatási intézmények
igazgatóválasztása kapcsán meglevő előzetes jóváhagyás gyakorlásától.
A Magyar Nemzeti
Tanács elnökének felkérésére párton belüli és párton kívüli szakemberek, a
magyar kisebbségi pártok képviselői tanácskoztak a szerbiai Kormány által
elfogadott Kisebbségügyi Akcióterv tervezetéről. Ezen összejöveteleken
elhangzottak ellenére az akcióterv végleges szövege által előirányozott
programok, feladatok érdemi változatást (valószínűleg) nem hoznak majd. A valós
problémák orvoslása helyett főként soft law intézkedéseket tartalmaz.
Stratégiai tervezés
A Tanács az
elmúlt két évben elfogadott egy új oktatási stratégiát, mivel az addig érvényes
Oktatásfejlesztési stratégiának az érvényességi határideje lejárt, ezenkívül
elfogadásra került egy dokumentum a népesedéssel kapcsolatban (sajnos csak
vázlatos kivonata az elődjének), amely gyakorlatilag felváltja a Népesedési
Akciótervet, amelynek az érvényességi határideje 2017-ben járt volna le. Az
ebben az időszakban elfogadott dokumentumok azonban hiányosságokat
tartalmaznak, nem fedezhető fel azokban a stratégiai tervezés minden ismérve,
sokszor nem tartalmaz eszközöket a kitűzött célok elérésére, vagy nincsenek idősíkok
előirányozva azok végrehajtására, amelyek hiányában a számonkérhetőség is
sérül, illetve ellehetetlenül.
Az elmúlt időszak
legnagyobb hiányossága a stratégiai tervezés terén azonban a még érvényben lévő
stratégiai dokumentumok betartásának a mellőzése, illetve teljes negálása. Például
a Vajdasagi Magyar Civil Stratégia (2012-2018) esetében a nyolc beavatkozási
terület egyikben sem történt érdemi előrelépés, sem a megvalósítás, sem a
pénzelés tekintetében.
A stratégiák
megvalósulásáról szóló éves beszámolókat is „elfelejtették”, esetleg pár mondatos,
általános méltatásba sűrítették azokat, ezzel teljesen átláthatatlanná téve a
kitűzött célok magvalósulását.
Közoktatás
Ez az a terület, amely
talán a legfontosabb és a legkiterjettebb, és amely legtöbb embert érint közösségünkben.
A terület terjedelmének függvényében a legtöbb döntés is itt születik, amely azonban
az esetek többségében a Tanács Végrehajtó Bizottsága döntéseinek a jóváhagyását
jelenti – mert ellenkező esetben megszűnne a Végrehajtó bizottság mandátuma.
Ebből kifolyólag a döntés kizárólag pár ember kezében összpontosul, hiszen ha
kérik is a szakbizottságok véleményét, az nem kötelezi a Végrehajtó
Bizottságot. Téves az a magyarázat, hogy a törvényhozó kötelezte volna a
nemzeti tanácsokat erre a belső szerkezeti, szervezési lépésre, ugyanis
számtalan módon lehetett volna a döntéshozatali mechanizmust demokratikusabbá
tenni. A törvényhozó akarata, hogy a tanácstagokból delegált végrehajtó szerv
kivételes (hangsúlyozandó: kivételes) esetekben átveszi a tanács döntéshozatali
hatáskörét, nem jelenti a végrehajtó szerv egyébként végrehajtó funkciójának
kiterjesztését és a tanács döntéshozó szerepének állandó átvételét. A Magyar
Nemzeti Tanácsban azonban az a helyzet állt elő, hogy a Végrehajtó Bizottság
vált az állandó döntéshozó szervvé, amelynek döntéseit a Tanács utólogasan
hagyja jóvá.
Az általános
iskolák alapítói jogainak átvételében nem történt előrelépés.
A Kosztolányi
Dezső Tehetséggondozó Gimnázium igazgatóválasztása körüli huzavona jelentősen
rontotta a Tanács jóhírét, és tapinthatóan kidomborodott a napi politikának
való megfelelési kényszer. Ugyanide sorolható az MNT azon politikai döntése is,
amikor a magyarcsernyei Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatójának
felmentését támogatta, egy teljesen szabálytalan, politikai bosszú okán
indított iskolaszéki kezdeményezés kapcsán.
Régiónként
megalakításra kerültek a hatalmas létszámú (40-50 fős) tanácsadói testületek (a
felsőoktatásban is), amelyek, mint ahogyan a gyakorlat megmutatta, teljesen
életképtelenek, és csak az aktuális kabinetpolitika igazolására szolgálnak.
Pozitívumként meg
kell említenünk a magyar diákok kirándulásainak a megszervezését, a közoktatási
dolgozók kataszterének összeállítását. Fontos eredmény a szerb nyelv, mint nem anyanyelv
oktatási reformjának alapjául szolgáló standardok elfogadása is, amely ugyan
sok tekintetben előrelépés az eddigi állapotokhoz képest, de kritériumait
tekintve továbbra is túlzó.
Felsőoktatás
Mindenképpen
jelentős az Európa Kollégium beindítása, mégha az zökkenőkkel is történt, azonban
rendkívüli szerepe lehet majd a jövőben a közösség megtartó erejének a fejlesztésében
és az értelmiségi utánpótlás kinevelésében.
A felsőoktatási
és demonstrátori ösztöndíjak továbbra is léteznek, azonban jelentősen megreformálták
azokat, felhígítva a jogosultságra vonatkozó feltételrendszert, illetve szigorítva
a felhasználási lehetőségeket. A Várady-ösztöndíj is módosításra került.
A felvételi
előkészítőket továbbra is megszervezik, csakúgy, mint a szerb nyelvi képzést a felsőoktatási
intézménybe felvételt nyert hallgatók, illetve a középiskolás diákok körében. A
2015-ös évben a felvételi felkészítés jelentős késedelemmel kezdődött és így
okafogyottá is vált arra a tanévre vonatkozóan.
Kultúra
A kulturális
pályázatok kiírása és lebonyolítása mellett a Topolyai Múzeum önállósulása, a szabadkai
Szentháromság szobor eredeti helyére történő visszaállítása, valamint az adai Szarvas
Gábor Könyvtár alapítói jogainak átvétele nevezhető a legfőbb csapásvonalnak.
A napi szintű, a
Tanácsot érintő hatáskörgyakorláson (véleményezések, kinevezések, jóváhagyások)
kívül nem valósultak meg jelentősebb projektumok, ugyanis az említettek még az előző
mandátum alatt kezdődtek.
A szabadkai
zsinagóga belső tereinek restaurálása késik.
Tájékoztatás
A Tanács legtöbb
feszültséget megélő és gerjesztő tevékenységi területe. A Szabadkai Rádió megszűnésének
a története (hatezer magyar rádióhallgató támogató aláírása ellenére), Vajdaság
nagy részén a helyi tájékoztatási eszközök megszűnése, jogalap nélküli rádióadó
létrehozatala, a Tanács által alapított és társalapított médiumok igazgatási
szervei tagjainak megfélemlítése a szerv elnöke részéről, a főszerkesztők
személye véleményezésének a megszüntetése a munkavállalók részéről, vezető
újságírók és a volt főszerkesztő elbocsátása az egyetlen magyar napilaptól, a
Tanács elnökének kirohanásaa a saját alapítású lap főszerkesztője ellen... mind
rányomta a bélyegét erre a két évre, és megkérdőjelezi a Tanács pártatlan
működését.
Hivatalos nyelvhasználat
Ezen a területen
a legnagyobb sikert a Tanács vezetése részére Budiszava régi nevének Tiszakálmánfalvára
történő visszaállítása jelentette. Kiírásra került a szerbül anyakönyvezett nevek
magyarul történő átírási költségeinek visszatérítésére vonatkozó pályázat,
azonban megfelelő reklámozás nélkül. 2015-ben és 2016-ban is megszervezték a
Tanács jogi-nyelvhasználati tanácskozását, 2016-ban ingyenes volt a részvétel.
2016-ban azonban megszűnt az a többéves nem formális együttműködés a Létünk
folyóirattal, amely a tanácskozás előadóinak tanulmányait különszámban
jelentette meg.
A hivatalos
nyelvhasználati díjak átadása elmaradt, a bizottsági ülések véleményezései kapcsán
a Tanács nem fogadott el jelentősebb döntést (egyedül utcanév véleményezések és
a nemzetek közötti viszonyügyi tanácsok tagjavaslatai voltak napirenden), a
Tanács honlapjának reformja után az addig elérhető tartalmak eltűntek (magyar
nyelvű formanyomtatványok, tájékoztató füzetek, egyes fordítások, stb.), a
nyelv(rend)őrség eredményeit bemutató honlap (vagy honlaprész) terve bár
elkészült, mind a mai napig nem nyilvános. A már elkezdett cselekvési programok
is csak részben vagy egyáltalán nem folytatódtak.
A Tanács
hivatalos nyelvhasználat terén kifejtett tevékenységéről nincs nyilatkozat, közlemény.
A külső szemlélőnek úgy tűnhet, hogy ez a terület nincs is a Tanács hatáskörei
között.
Többi terület
Az egyéb
területeken hatályban lévő stratégiákat szinte kivétel nélkül nem alkalmazzák,
pedig a Tanács nem helyezte hatályon kívül azokat.
Szakmai hibák, szándékos szembenállás
A 2014-ben
felállt Tanács foglalkoztatottjainak személye csak részben képviseli a
kontinuitást a Tanács előző mandátumához képest. A munkavállalók száma lényegében
nem csökkent, azonban az új összetételű Tanács megalakulását követő első
hónapok személycseréjének később súlyos következményei lettek: szakmai okokból
kifolyólag megbukott a Végrehajtó Bizottság és tagjait fel kellett menteni
mintegy fél évvel a kinevezésüket követően. Ezen felmondások sora a hivatal
mintegy felét érintette, függetlenül attól, hogy esetleg tagjai voltak-e a
Tanácsnak vagy sem.
Ahogyan azt a
Tanács Alapszabálya is egyértelműen meghatározza, a tanácstagok, így a valamikori
munkavállalók köréből kikerült tanácstagok is bármilyen beadványt, javaslatot, módosító
indítványt előterjeszthetnek. Ezeket azonban minden alkalommal elutasították, ugyanígy
történt a hibákra való rámutatással vagy az új kezdeményezésekkel.
Íme ezekből egy
csokorra való, amely mind dokumentálható:
● az alapszabály 10 tanácstag javaslata nélkül lett előterjesztve és
elfogadva (ezt nem lehet korrigálni), ezért az alapszabály jogszerűsége ma is
vita tárgya lehet,
● az ügyrend elfogadásával nem a meglevő ügyrend lett hatályon kívül
helyezve, hanem egy, az azt megelőző – külön előterjesztés került benyújtásra több
helyen kérve a módosítást, amelyet figyelmen kívül hagytak (később került
módosításra más előterjesztő tollából)
● az első ülések egyikén egy kegyvesztett tanácstag módosító javaslata
lesöprésre került,
● téves hivatkozások a fejlécben a következő előterjesztéseknél:
● Záradékjavaslat a Forum Könyvkiadó Intézet a munkahelyek belső
szervezéséről és rendszerezéséről szóló szabályzata módosításának
elfogadásáról),
● Záradékjavaslat a Forum Könyvkiadó Intézet 2015. évi pénzügyi terve
módosításának elfogadásáról),
● Záradékjavaslat a Forum Könyvkiadó Intézet 2015. évi kiadói terve és
munkaprogramja módosításának elfogadásáról) – módosító indítványok kerültek
benyújtásra de nem azokat fogadták el,
● előterjesztés a meglévő bizottságok hatásköreit rendező határozatok
kidolgozását illetően 2015. április 30-ai határidővel – bár ennek nem
szabályozása azóta is jelentős problémát okoz, az előterjesztést nem vették
figyelembe
● képviselői kérdés: 12 diszkréciós joggal kiosztott hallgatói ösztöndíj
jogtalanul, nem a hatályos, nem az érvényben levő, a Magyar Nemzeti Tanács
által elfogadott döntések alapján került kiosztásra ‒ Magyar Szó reagálás,
meghazudtolás, sértődöttség,
● a Magyar Nemzeti Tanács munkája folytonosságának és hatékonyságának
biztosítása érdekében három tanácstag Tájékoztatót nyújtott be a Tanács
elnökéhez, mivel két VB döntés nem
került jóváhagyásra a Tanács következő ülésén – ez a VB bukását idézte elő,
● az Európa Kollégium Alapszabályának jogszerűtlen elfogadása (az alapító
határozat módosítása később került elfogadásra) – az észrevételt elutasították,
● a törvényes hatáskörök figyelmen kívül hagyása, előzetes jóváhagyás
helyett véleményezés a zentai Stevan Mokranjac Alsófokú Zeneiskola esetében,
● a törvényes hatáskörök figyelmen kívül hagyása, egy iskolaszéki tag
felmentése során nem került elfogadásra véleményező záradék a felmentésre
vonatkozóan – az ülésen került megemlítésre – teljesen figyelmen kívül hagyták,
● az Ügyrend rendelkezéseinek be nem tartása: az összehívások esetében,
képviselői kérdésekre adott válaszok tekintetében,
● a kiírt pályázatok jogalapját képező H/13/2012-es határozat törlésre
került az Alapszabály elfogadásával (amely alapján kiírásra kerültek a pályázatok
több mint 10 millió dinár értékben), miután erre rámutattunk az ülésen a következő
ülésre (miután a pályázatok elbírálásra kerültek) egyszerűen kicserélték a
honlapon az Alapszabályt, és az új szöveg már nem tartalmazta, hogy a
H/13/2012-es határozat törlésre került volna ‒ tehát jogszerűtlen alapszabály-módosítás
történt,
● a Pannónia Alapítvány törvénytelen működtetésére vonatkozó döntés, a
választási igéretek be nem tartása (Szabadkai Rádió),
● azon Magyar Összefogás listán mandátumot nyert képviselőket, akik
időközben a Magyar Mozgalom nevű szervezet tagjaivá váltak, előzetes vagy akár
utólagos tájékoztatás nélkül kizárták a Magyar Összefogás frakcióból. Lehetőséget
nem kaptak, hogy kifejtsék álláspontjukat a kérdésről, illetve döntsenek, a
továbbiakban is részt kívánnak-e venni a Magyar Összefogás frakció munkájában.
Ezen lépést követően akár logikusnak is nevezhető az a magatartás a Tanács
vezetése részéről, amely elutasítja ezen tanácstagok indítványait, hozzászólásait,
stb. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az elutasító, kirekesztő hozzáállás már
a mozgalom megalakulása előtt is tetten érhető, ahogyan ezt a fentiekben
felsorolt ügyek dátumai is bizonyítják.
● az elvándorlással kapcsolatos kutatásra vonatkozó beadvány elutasítása,
stb.
Zárógondolat
Az MNT két éves
működése folyamán sajnálatosan elveszítette azt a tekintélyét és súlyát, ami jellemző
volt rá, határon innen és túl. Számos közösségileg fontos témáról nem
nyilatkozik, nem foglal állást a hatáskörébe tartozó kérdésekben, pl. a
könyvtári magyar dolgozók elbocsájtása Zomborban, felvételi vizsga a jogi
karon, a Népszínház vezetőváltása, a helyi magyar nyelvű rádióadások
megszűnése, stb. Saját jogi kereteinek alakításáról sem volt véleménye. A
testület nem tárgyalt a kisebbségi akciótervről, a kisebbségi és nemzeti
tanácsi törvény újraírásáról sem. Más esetben kimondottan a VMSZ politikai
irányított szerveként a magyar-magyar leszámolások eszközévé vált, lásd iskolaigazgatók
leváltása és annak kísérlete, újságírók ellehetetlenítése, az MNT által alapított
magyar nyelvű médiumok pártmédiává silányítása, a médiaszabadság korlátozása.
Az MNT
hivatalának megtizedelésével sajnos az első olyan magyar intézmény lett, amely magyar
embereket tett az utcára, hagyott egzisztencia nélkül, ezzel olyan modellt
teremtve, amely sajnálatosan azóta is tovább él az általa alapított
intézményekben.
A stratégiai
tervezés és cselekvés leépítésével a szakmai működésének keretei viszonylagossá
és mérhetetlenné váltak, ezáltal magyar közösségünk közérzetének,
lehetőségeinek meghatározó és irányító
szerepkörét is elengedte, pártpolitikától függővé tette.
Szabadka, 2016.
december 13.
Bacskulin István,
tanácstag sk.
Beretka Katinka,
tanácstag sk.
Joó Horti Lívia,
tanácstag sk.
Németh Ernő,
tanácstag sk.
Siflis Zoltán,
tanácstag sk.
Tari István,
tanácstag sk.
Várkonyi Zsolt, tanácstag
sk.
Zsoldos Ferenc,
tanácstag sk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése