A Magyar Hírlap részleteket közöl Tamáska Péter megjelenés
előtt álló, Egy világváros három börtöne című kötetéből.
*
Kétes elegancia, alma és szalonna a Koháry utcai kapunál
A tarka fogházi
népességben volt olyan vörös, aki szerint „Károly király azért jött, hogy népét
megszabadítsa a fehérterrortól”
„Aki déltájban a Markó utcai fogház egyik Koháry uccai
kapujában betekint, különös társaságot láthat itt - írja Szász Zoltán. Szegény
proletárasszonyok szoronganak kétes eleganciájú s kevésbé kétes erkölcsű
külvárosi hölgyfélék mellett, urasági inas áll szerény, szenvedőarcú, tisztes
polgárasszonyok oldalán. Mindegyiknek a kezében, a hónalja alatt van valami
csomag. Vöröskendőbe csavart nagydarab kenyér mellől kikandikáló alma és szalonna;
polgári ételhordó készülékek, melyeken egy közeli vendéglő cégjelzése
olvasható, gőzölögve még a friss ételtől; óvatosan felépített papírcsomag
halmazok, melyeken szinte meglátszik az a szeretet és vágyakozás, mely
tartalmukat gondosan összeválogatta. Díszes, előkelő csomagolású torta- és
csemegetornyok, melyek nagy, belvárosi cégek képviseletében gőgösködnek: mindez
itt vár, türelmetlenkedik az alacsony kapualjban. Fent, a zárkában persze még
türelmetlenebb a várakozás. Míg azonban ez a kincs ide feljut, zord,
gyöngédtelen rostán halad át. Csendőrök vagy fegyházőrök veszik át a csomagokat
és alaposan átvizsgálják. De nem elég az, hogy minden edény tartalmát
kifürkészik, minden üveget megráznak, minden burkot lehántanak; a cipóknak,
kalácsoknak, a nagyobb húsdaraboknak és tésztaneműeknek sem kegyelmeznek.
Mindegyik egy éles vágással, egy mély késforgatás nyomával kerül ki a
kezeikből.” Ősi, elkerülhetetlen szertartás ez.
A Szász leírta sorálló asszonyok hív keresztmetszetét adják
az akkori zavaros erkölcsű Pestnek. „A gyorsított eljárású bírói tanácsok egy
csomó politikai vagy hatósági cselekményt, melyeket a diktatúra emberei
végeztek, közönséges bűncselekményeknek minősítettek. Telefonrekvirálásokból
így lett gyakran rablás. Álláskiutalásokból betörés vagy magánlaksértés.
S bizonyos viszont, hogy a diktatúra zavarosában sok valóban
alantas, nyerészkedési indító okú bűncselekmény született meg, amely magát
aztán politikaivá kendőzte.”
A tarka börtönnépesség - jegyezte meg Szász - bár
politikaiakra és lopotiakra oszlott - a királyt várta 1921 őszén, hogy Budára
vonulása után amnesztiát adjon. Volt olyan vörös is, aki szerint „Károly azért
jött, hogy népét megszabadítsa a fehérterrortól”. „Az az izgalom, mely ekkor az
országot s főleg Budapestet fűtötte, berezgett a fogházba is, ahol hallottuk
dörögni a budaörsi ágyúkat. (…) A budaörsi csata eldőlt, Károlyt kiszállították
az országból s a remény, hogy kiszabadulok, szertefoszlott.”
A művelt hírlapírót – aki 1919-ben Kun Béláékat
diktátorsággal vádolta, majd az ellenforradalmat a siófoki és orgoványi
önkényes akasztások miatt bírálta – bolsevizmus gyanúja miatt tartóztatták le.
Aztán ezt a gyanút a magyar nemzet megbecsülése ellen elkövetett vádra
cserélték. Ez is alkalmas volt arra, hogy az ember években számolja valószínű
fogságának tartamát, és azon gondolkozzon, hogyan gyarapítsa
visszaemlékezéseivel a börtönirodalmat s annak borús színeit. Ám a
nagyközönséget a Szász-féle népboldogítók sorsa nemigen érdekelte, annál inkább
az igazi, a nagy gyilkosság története, Tisza István miniszterelnök megölése a
forradalom másnapján. Annál is inkább, mert a régi Nagy-Magyarország lelki
összeomlása ezzel kezdődött.
(Magyar Hírlap, 2016. december 2.)
A rabokat minden korban igyekeztek munkára fogni a rácsok
mögött
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése