A Magyar Hírlap közli Szabó Palócz Attila írását Mosakodás a
felkelők laktanyájának udvarán címmel.
*
Mosakodás
a felkelők laktanyájának udvarán
A Magyar Iliász, avagy a nyugat-magyarországi harcok és az egyetlen
olyan komolyabb területi revízió, amelyet a nagyhatalmak is tartósan elfogadtak
Nagyjából másfél hónapig tartott kilencvenöt esztendővel
ezelőtt – 1921. augusztus 28. és október 13. között – az eseménysor, amit ma
már a nyugat-magyarországi felkelés néven tartanak számon a történelemkönyvek,
s amely a trianoni békeszerződés egyetlen olyan komolyabb területi revízióját
eredményezte (kivívta!), amelyet a nagyhatalmak is tartósan elfogadtak. A
korabeli magyar sajtóban egyáltalán nem volt szokatlan, csak mai szemmel nézzük
kicsit csodálkozva a Vasárnapi Ujság megoldását, ahogyan ezt a témát is
feldolgozta. A lap hatvannyolcadik évfolyamának „deczember” 25-i számában több
oldalon át közölte Rákosi Viktor regényének, a Magyar Iliásznak a befejező részét,
s mintegy a szépirodalmi szöveget illusztrálva, képes tudósítást publikált az
előző lapszám megjelenése óta történt legfontosabb eseményekről, így az év
végén egy kicsit visszatekintve a korábbi történésekre is. S ne feledjük,
akkoriban a távolabbi területekről jelentős – olykor több hetes – késéssel
érkeztek meg nemcsak a hírek, de legfőképp a hozzájuk illusztrációként
felhasználható felvételek is. A fényképezés a mai viszonyainkhoz képest
gyerekcipőben járt még akkoriban…
Itt láthatjuk tehát gróf Bethlen István miniszterelnököt,
ahogy kormányának új tagjait – Térfy Bélát (közélelmezés), gróf Klebelsberg Kunót
(belügy), Kállay Tibort (pénzügy) és Mayer Jánost (földmívelésügy) – az eskütételre
kíséri; a felvétel, mintegy fehér háttér előtt, a havas utcán készült. Ha
lapozunk egyet, Horthy Paulette-t láthatjuk vőlegényével, Fáji Fáy Lászlóval.
Ők is havas háttér előtt fényképezkedtek, a budai várkertben egy erkélyen. Horthy
Miklós és Purgly Magdolna leánya igen fiatalon, harminchét esztendősen hunyt el
tüdőbetegségben, 1940-ben. Még ugyanezen az oldalon, de kicsit lentebb
gyermekjátékokat láthatunk, amelyeket a Vagyonmentő karácsonyi kiállításán
kapott lencsevégre a fotográfus. S mindez még mindig Rákosi Viktor regényének
illusztrációjaként: „Az autó a főlépcső elé ért. Egyszerre Hektor egy
velőthasító vonítással kiszökik a kocsiból, orrát a levegőbe tartja és kegyetlenül
tutulni kezd.
Erre a hangra Sámson báró, a ki már az autó egyik lépcsőjén állt,
merev tartással, mint egy darab fa, lezuhant onnan a földre. Azaz csak félig,
mert a két Uzonyi erős karja az utolsó percben felfogta. Minden oldalról
férfikarok ragadták meg és fölvitték hálószobájába. Mögötte ment Klárika
görcsösen zokogva, a misz vezetésével. A mint ágyába fektették, elvesztette
eszméletét.
Patak Sámsont is levették az autóról és a kastély nagy előcsarnokában
kiterítették. Az udvar és az utcza tele volt néppel, mely levett kalappal,
komor arczczal defilirozott a remete előtt.
– Nézzétek ennek az embernek az arczát – figyelmeztette
Barna a barátait –, látjátok rajta az idvezültek mosolyát? Ez azt jelenti, hogy
ez az ember boldog volt, mert megadatott néki, hogy végig élhesse a maga
életét. És halálában még boldogabb lőn, mert a hogy élt, a szerint is halhatott
meg. Minden reménye bevált, semmiféle hitében sem szenvedett hajótörést” – írta
Rákosi Viktor a regényében, amelynek ugyan semmilyen szinten semmi köze sem
volt a szövéshez és a hasonló mesterségekhez, mégis kettő darab – egy
szövőműhelyt más és más perspektívából ábrázoló – felvétel jelent meg cselekménye
mellett illusztrációként, a lap alján pedig egy kettős szövőszék képe; mellette
a már elkészült, felhalmozott szőnyegek egy felvételen. Jöhet értük a szállító!
A szemközti oldalon Balázsfy Rezső ihletett rajzainak köszönhetően a tőzsde
világába is belekóstolhatott a korabeli olvasó: a brókereket mutatta be az első
grafika ADOK! – VESZEK! felirattal, alatta pedig a Budapesti Értéktőzsde nagytermét
láthatták a kíváncsiskodók, akiknek többsége vélhetően sohasem járt a képzőművész
által megörökített falak között.
A Vasárnapi Ujság 1921. december 25-i számának második
oldalán kezdődött hát Rákosi Viktor regényrészlete, s miután láthattuk a leendő
minisztereit eskütételre kísérő gróf Bethlen István kormányfőt, a vőlegényével
pózoló Horthy Paulette-t, a Vagyonmentő gyermekjátékait, bepillantást
nyerhettünk a szövőnők munkájába és megismerkedhettünk a munkaeszközeikkel,
majd pedig a Budapesti Értéktőzsde világának hangulatába is belekóstolhattunk,
így érkeztünk el a nyolcadik oldalra, ahol a szépirodalmi alkotás illusztrációjaként
immár a nyugat-magyarországi felkelés hangulatképei jelentek meg. S elképzelem,
igencsak merész megoldás lenne manapság akármelyik hetilapunktól is így, ebben
a formában és ilyen módszerekkel nyomon követni a napi/heti/havi eseményeket.
Itt láthatjuk az újságban a felkelők nagymartoni „tanyája” előtt felsorakozott
embereket, majd egy másik képen ugyanott azokat, akik utazási igazolványért
álltak sorba. Egy másik fotográfia Fraknó várában készült, az egyik
felkelőcsapat büszke tagjai pózolnak rajta. Mellette pedig fiatalemberek
mosakodnak a kútnál egy, a laktanya udvarán készült felvételen (képünkön).
„Felkelők előrenyomulása Nagymarton környékén” – olvashatjuk a szemközti oldalon.
Gazdagon illusztrált lapszám volt ez – főleg a korabeli viszonyokhoz képest –,
hiszen csak ezen a két oldalon nyolc fotográfia jelent meg Rákosi Viktor
regénye mellett. Az osztrák államtanács 1918. november 17-i nyilatkozatában, etnikai
elvekre hivatkozva bejelentette területi igényét a többségében németek lakta,
de jelentős horvát és magyar kisebbséggel rendelkező Nyugat-Magyarországra, így
Sopronra is. Az antant az 1919. szeptember 10-i saint-germaini békeszerződésben
jóváhagyta az osztrák kérelmet és Ausztriának ítélte a területet, majd 1920.
június 4-én a trianoni békeszerződésben ezt meg is erősítette. Amikor 1921.
augusztus 28-án az osztrák csendőrök átlépték a határt, hogy birtokukba vegyék
a nekik ítélt területet, Ágfalvánál a Francia Kiss Mihály és Kaszala Károly
vezette felkelők szembeszálltak a csendőrökkel és visszaverték őket. Ezzel
kezdődött a nyugat-magyarországi felkelés, amelynek szerencsére ma ismerjük a
végkifejletét.
„– Isten veletek, jó sztregovaiak! Most pedig indíts Cim és
repülj, a hogy csak tudsz, hogy a fö’d egy formátlan feketeséggé olvadjon össze
alattunk. Előre!
A motor berregni és kattogni, a gép gurulni kezdett.
Egyszerre csak egy nagy szökkenéssel fönn termett a magasban és beleröpült a
végtelenségbe… Nagy szomorúsággal néztem utána, de szinte röstellem bevallani,
hogy bizonyos megelégedettség fogta el a szivemet… és ennek nyomán hálát adtam
a jó Istennek, hogy engem közönséges földi halandónak, tuczatembernek teremtett,
a kinek létezését a Balsors észre sem veszi… és a mint a távolban még látszó
fekete pontra meredtem, az a kegyetlen érzésem támadt, hogy ott egy szerencsétlen
ember viszi összetört szivét egyenesen az Isten trónja elé, hogy ott panaszt
tegyen szétdúlt életéért…
És ekkor két puha kar fonódott a nyakam köré, az én édes asszonykám
hozzám simult és lassú léptekkel megindultunk a mi kedves fészkünk felé” –
Rákosi Viktor regényének záró sorai ezek, amelyek a Vasárnapi Ujságban már
átcsúsztak a tizedik oldalra, ahol Egan Imre volt főispán arcképe jelent meg a
szöveg mellett, akit a nyugat-magyarországi harcok alkalmával az osztrákok
elhurcoltak, s csak ekkor, az év decemberében engedték szabadon.
(Magyar Hírlap, 2016. december 10.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése