A Szabad Magyar Szó közli Szabó Palócz Attila tudósítását a
csütörtöki tripla könyvbemutatóról.
*
Csontos, Kontra, Pósa – avagy: Találkozás az élő irodalommal
Hármas könyvbemutató a
Magyar Írószövetségben
„Minden író életében fontos, sorsdöntő állomás a róla
készült összegző ismertetés, életműelemzés, azaz: monográfia megjelenése” –
fogalmazott Pósa Zoltán író, költő. S hogy mennyire igaza volt, mi sem igazolja
jobban, mint az ilyen jellegű kiadványok krónikus hiánya a magyar irodalomban.
Hiszen nagy klasszikusainkról rendszeresen jelennek meg életrajzok,
monográfiák, tanulmányok, amelyeket gimnazisták, egyetemisták akár tankönyvként
is forgathatnak, de a kortársak valahogy mindig egyfajta titokzatos homályban
maradnak. Pedig éppen őket lenne a legkönnyebb megismerni, hiszen itt járnak
közöttünk, sőt, ha arra gondolunk, hogy hány és hány szerzőnek szerveznek
dedikálást például az Ünnepi Könyvhéten, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy éppen
ők azok, akik keresik a kapcsolatot a közönséggel, a publikummal – az
olvasóval.
Hiánypótlónak is tekinthetjük tehát, hogy új monográfiasorozattal
jelentkezett a budapesti Coldwell Kiadó. Az Élő irodalom című ciklusban kortárs
írókat, költőket mutatnak be. A sorozat első három kötetét – amelyben Csontos
János, Kontra Ferenc és Pósa Zoltán életművével, életútjával ismerkedhetnek meg
az olvasók és tisztelők – egyszerre mutatták be Budapesten, csütörtökön,
december 1-én a Magyar Írószövetség Bajza utcai székházában. A rendezvényen,
sajnos, nem tudott jelen lenni a Vajdaságban élő Kontra Ferenc, sem a róla készült
monográfia Hollandiában élő szerzője, Huszka Árpád, ezért ezt a kötetet Vitéz
Ferenc méltatta. A könyvbemutatón részt vett rajta kívül Csontos János, Gáspár
Ferenc és Pósa Zoltán. A szerzők műveiből részleteket adott elő Erdélyi György,
Lázár Balázs és Tallián Mariann.
„Olyan beérkezett, minden vitán felül értékes életművel rendelkező
írókról látnak napvilágot monográfiák, akiket minden modernségük, avantgárdhoz
húzó hajlamuk mellett konzervatív, keresztény értékrend jellemez” – olvashatjuk
a kiadó ajánlójában. Ha azonban egymás mellé rakjuk a három életmű szerteágazó
köteteit, úgy tűnhet, túlzottan leegyszerűsítő egy ilyen meghatározás, hiszen a
három alkotó munkássága nemcsak ezerfelé, ezerféle irányban ágazik széjjel, de
ugyancsak ezerfelől megközelíthető. Tehát minden leegyszerűsítéssel csak a
saját befogadói szabadságunkat kötjük meg, korlátozzuk az élményt, amit
regényeik, verseik jelenthetnek számunkra. Márpedig, ha irodalomról beszélünk,
épp ez utóbbinak a jelentősége az, ami egyértelműen elvitathatatlan. Szóval,
felesleges okoskodás helyett, csak annyit szeretnék az olvasó figyelmébe
ajánlani, hogy sokkal szélesebb, tágabb megközelítésben is érdemes a
megnevezett alkotók műveihez nyúlni, az egyszerűsítésből, mondhatni a
profanizálásból eredő kötöttségek nélkül is, hiszen – habár itt-ott vannak más
találkozási pontjaik is – mindenképpen azonosak abban, hogy kiforrott, az
alkotói szabadságuk mellett elkötelezett szerzőket mutat be a Coldwell Kiadó új
sorozatának első három darabja.
Vajdasági szempontból nézve – a többiek érdemeit sem
elvitatva – számunkra a legizgalmasabb most a Kontra Ferenc írói munkásságát
bemutató monográfia, az Eindhovenben élő Huszka Árpád munkája, amelynek korábbi
kiadása a szabadkai Életjelnél látott napvilágot. Mint a kiadó is hangsúlyozza,
a monográfus művében igyekszik feltárni az életmű és az életút közötti
kapcsolatait, ami természetesen nem kötelezően esik egybe, és még csak nem is
kötelezően van kölcsönhatásban egymással egy-egy író esetében; ilyen
tekintetben sok mindent meghatároz a szerző választott műfaja, az alkotói
attitűd, de tulajdonképpen már maga a munkamódszere, írói eszköztára is. „Ahogy
Pósa Zoltán és Csontos János, úgy Kontra Ferenc is igazi határsértő” –
nyilatkozta még a hármas könyvbemutató előtt Gáspár Ferenc, de ő abban az
értelemben beszélt erről, hogy Kontra versei is, prózái is rendhagyóak és
formabontóak. „Élet és halál alapkérdései ugyanúgy foglalkoztatják, mint a
magyarság mindennapi gondjai” – fogalmazott. Én ezt még egy másik
vonatkozással, egy másfajta határátlépéssel is megtoldanám még: Kontra Ferenc a
horvátországi Darázson született, de Vajdaságban, Újvidéken, illetve Topolyán
él, dolgozik és alkot. Ide vezette az életútja. Én úgy nagy általánosságban nem
szeretem a Délvidék meghatározással helyettesíteni, illetve szinonimaként
kiváltani Vajdaságot, már csak azért sem, mert utóbbi, a történelmi Délvidék
egy sokkal szélesebb fogalom, sokkal nagyobb területet fed, mint a mai
Vajdaság, amely történelmi viszonylatban csak egy apró kis szeletkéje az egykor
Délvidéknek nevezett területnek. Kontra életútjának határátlépései azonban az ő
esetében igazolják ennek a meghatározásnak a használatát, hiszen a „horvátországi
magyar író”, „a vajdasági magyar író” az ő munkásságának csak egy fölösleges
megkötésekkel terhelt meghatározása lenne, nem is beszélve akkor még arról, hogy
Magyarországon tanult, könyvei nagy része is az anyaországban jelenik meg.
Tehát ha valaki, akkor bizony az ő esetében nagyon is indokolt a „délvidéki
magyar író” meghatározás használata
Még ha alapvetően – az anyakönyvi adatoktól eltekintve –
ugyanúgy magyar író, mint a Coldwell Kiadó sorozatában bemutatott másik két
pályatársa. Ez csak egy kis életrajzi sajátosság, amelyet Huszka Árpád is
igyekezett párhuzamba állítani az életművel, amely határátlépéseiben ugyancsak
követi a földrajzi rendszert, a fölrajzi meghatározottságot: a Drávaszögi
keresztek című első kisregényétől, a Gyilkosság joghurt miatt hol itt, hol ott
játszódó történetein át a Gimnazisták magyarországi környezetéig. És persze a
különböző részletek kiragadását, kinagyítását még hosszan lehetne folytatni.
Az írószövetség Bajzai utcai székházában megtartott
könyvbemutatót teljes egészében rögzítettük, s ennek vágatlan változatát most olvasóink
is meghallgathatják. Ez egy diktafonnal felvett, a terem zörejeitől meg nem
tisztított nyers hangfelvétel, ami a minőségén is érezhet (ezért elnézést
kérünk!), mégis jól dokumentálja az irodalmi est hangulatát:
„Kortársként, a szerző
(kontra Ferenc) állandó olvasójaként és kritikusaként meglepő és a fiatalság
ábrándjából kijózanító élmény volt szembesülni Huszka Árpád monográfiájával,
amelyben Kontra Ferenc műveiről szól az egy nemzedékkel fiatalabb olvasó
szemszögéből. Meglepetés, hiszen szemem láttára alakult a méltatott szerző
életműve, mégis más mutatott rá, hogy bizony elérkezett a részösszegzés ideje.
Ugyanakkor milyen jó
tudni, hogy vannak, akik minden egyéb külső hatást (életkort, barátságot,
restséget stb.) figyelmen kívül hagyva vállalnak föl lényegbevágón fontos
föladatokat. Kontra Ferenc alkotói életművének egyetlen szövegen belüli
megvilágítása ilyen fontos, és túlzás nélkül mondhatom, megkerülhetetlen
vállalkozás.
Magasra tartom, hogy a
monográfia szerzője nem időrendi sorrendben tárgyalja Kontra Ferenc műveit, hanem
saját koncepciót állított föl, ami mentén közvetlenül és célratörő gondolatszövéssel
fejti ki Kontra prózavilágának egyik, leginkább jellemző irányvonalát, azt,
hogy a lírai költő alanyi világa az elbeszélések külső narrátorának
elbeszéléseiben hogyan váltott át epikai hőssé: az elbeszélés főhősévé. Külön
említésre méltónak tartom, hogy Huszka Árpád teljes életműben gondolkodott
monográfiája megírása során, szem előtt tartotta Kontrának a gyermekirodalomra
és a horvátországi magyar irodalomra reflektáló alkotásait, kezdve a
meseadaptációktól az átfogó, monumentális irodalomtörténeti olvasókönyvéig.
A magyar, ezen belül a
horvátországi és a vajdasági magyar irodalom egyik legfontosabb kortárs
alkotójának életműve a számos, kisebb lélegzetű megközelítés után Huszka Árpád
munkájában válik áttekinthetővé és értelmezhetővé, ezért fontos” – jegyezte
fel a Kontra Ferencről készült monográfiához írt utószavában Fekete J. József.
(Szabad Magyar Szó, 2016. december 3.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése