A Szabad Magyar Szó közli Szabó Palócz Attila írását Kilenc színész közönséget keres(ett) címmel.
*
Kilenc színész közönséget keres(ett)
Pirandello nyomán szabadon, avagy
egy előadás, egy nagyon komoly játék, amelyben a színészek a közönségük, a
publikum felett tartottak szemlét
„Színpadon vagyunk,
édesem! Hogy mi a színpad? Hát ez itt, ni, olyan hely, ahol komolyan játszanak”
– a Mostohalány szavai ezek, amelyekkel a kishúgát szólítja meg Luigi
Pirandello (1867–1936) olasz író Hat szereplő szerzőt keres című színművében. Az
úgynevezett „műhelydrámát”, amely régóta ismert és jelen van a magyar
színpadokon, nagy sikerrel játszotta 1999-ben az Újvidéki Színház társulata a
román George Ivaşcu rendezésében. S valóban nagyszerű előadás készült. Megízlelve
talán a siker ízét, egy remek ötlet nyomán a következő évadban úgy döntött a
színház vezetése, hogy elkészíti a darab folytatását, George Ivaşcut
visszahívták Romániából, s így született meg a Kilenc színész közönséget keres című
– akár alkalminak is mondható – produkció William Shakespeare Hamlet és Tom
Stoppard Rosencrantz és Guildenstern halott című műve alapján. A két világhírű
színmű Gyarmati Kata dramaturg keze alatt olvadt nemes eggyé… A nagyon komoly
játék tehát, amelyről a Pirandello-darabban a Mostohalány beszélt, így
folytatódott. Felvételünkön a második előadás egyik jelenete látható – balról
jobbra az álló sorban: László Sándor (a társulat akkori művészeti vezetője), Szorcsik
Kriszta, Magyar Attila – Öcsi, Simon Melinda, Szabó Attila – Hugi, Balázs Áron
és Németh Attila – Dodó. Középen guggol: Nagypál Gábor és Faragó Edit. Színpadon
vannak mind, s mégis oly elveszettek, oly magukra maradtak, mintha senki sem figyelné
őket, akárha nem lenne közönségük… Mintha tanácstalanok lennének. Most aztán
mitévők legyenek? Az Újvidéki Színház ezzel a produkcióval nyitotta a
2000-2001-es évadát, a bemutatót 2000. szeptember 4-én tartották, s habár a
kritika nem fogata egyöntetű lelkesedéssel – hangsúlyozván, hogy „nincs olyan
sodrása, s talán tétje sincs”, mint az egy évvel korábbi Pirandello-premiernek
–, ennyi év után talán vitatkozhatunk már vele annyiban, hogy de, igenis volt
tétje. Csak egészen más, mint az olasz szerző darabjának… A kritikusnak abban azonban
valóban igaza lett, hogy a Kilenc színész… nem ismételte meg a Hat szereplő…
sikerét, a szövegkönyv alkalmi összeszerkesztettsége azonban olyan tartalmakat hozott
elő mindkét műből, amelyek egyébként, nagy általánosságban rejtve maradnak
bennük, akárhányszor tűzzék is műsorra világszerte különféle társulatok,
jószerivel fel sem tűnnek a nézőnek – olykor talán még a rendezőnek sem. A
dramaturgiai beavatkozások tehát leporolták egy kicsit mindkét drámát,
megnyitották a tőlük szokatlan tartalmak felé is. A színészek pedig parádézhattak
egy kicsit, mintha mindnyájuknak a jutalomjátéka lett volna ez a szép emlékű,
különleges előadás. Ha figyelembe vesszük a brit Peter Brook, a kortárs
színházművészet egyik legnagyobb alakjának elméletét az üres térről, akkor itt
egy kicsit visszájára fordult a helyzet. Ha valaki áthalad egy üres téren, s
valaki nézi azt, az már színház… Ezúttal azonban a csoda azáltal keletkezett, hogy
az üres térből pillantottak ki a színészek a nézőtérre, a publikumra, így
teljesítve ki a színjátszás örök és egyedi misztériumát. Ha valamije, hát
tétje, méghozzá igen nagy tétje, ennek egészen bizonyosan – volt!
(Szabad Magyar Szó, 2016.
december 7.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése